ارسال به دیگران پرینت

کتاب | سانسور کتاب در کویت کاهش یافت .

پس از ممنوع شدن بیش از پنج‌هزار کتاب طی هفت سال گذشته در کویت، دولت این کشور شدت قوانین سانسور کتاب را کاهش داد.

کتاب  |   سانسور کتاب در کویت  کاهش یافت .

تصمیم دولت کویت برای کاهش سختگیری‌ها در سانسور کتاب با استقبال جمعی از نویسندگان و فعالان آزادی بیان همراه شده است.

یک رسانه دولتی در کویت گزارش کرد پارلمان این کشور برای لغو کنترل وزارت اطلاعات بر روی کتاب‌های وارداتی به این کشور رای مثبت داده است.

این وزارت‌خانه از سال ۲۰۱۴ تاکنون  بیش از چهارهزار کتاب را در فهرست سیاه قرار داده بود که در میان آثار این فهرست کتاب‌هایی همچون «گوژپشت نوتردام» نوشته «ویکتور هوگو» و «صد سال تنهایی» نوشته «گابریل گارسیا مارکز» نیز با ممیزی کمیته سانسور کتاب مواجه بودند.

 تمامی کتاب‌هایی که در این کشور به چاپ می‌رسیدند باید در ابتدا مجوز اولیه‌ای از سوی کمیته ۱۲ نفره سانسور کتاب را دریافت می‌کردند. توهین به اسلام، تحریک برای ایجاد ناآرامی و ارتکاب اعمال غیراخلاقی از جمله موارد مورد بحث این کمیته بود.

بر اساس قوانین جدید، واردکنندگان و ناشران تنها موظف به ارائه عنوان‌های کتاب‌ها و نام نویسندگان به وزارت اطلاعات هستند و تنها واردکنندگان مسوولیت محتوای آثار را بر عهده خواهند داشت.  

بر اساس گزارش منتشرشده توسط نشریه «نشنال»، فقط یک شکایت رسمی از سوی مردم می‌تواند اقدامی قانونی علیه یک کتاب را به دنبال داشته باشد و به جای وزارت اطلاعات فقط دادگاه قادر به اعمال ممنوعیت علیه یک کتاب خواهد بود.

«کریستین اینارسون» رئیس انجمن جهانی ناشران در این‌باره بیان کرد: «به تمام کسانی که با موفقیت این تغییر را در راستای آزادی صنعت نشر ایجاد کرده‌اند تبریک می‌گویم.»

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه