ارسال به دیگران پرینت

از اسلاوی ژیژک تا فنگ فنگ؛ کتاب‌هایی که برای کووید ۱۹ منتشر شدند

خلق آثار نویسندگان برای آزمایش شانس خود در دوران شیوع کرونا

نویسندگان در دوران شیوع کرونا برای خلق آثار مرتبط با حال و هوای این روزها دست به کار شده‌اند. از اسلاوی ژیژک تا فنگ فنگ همه دوست دارند شانس خود را بیازمایند.

خلق آثار نویسندگان برای آزمایش شانس خود در دوران شیوع کرونا

در پایان ماه مارس آلیس کین، مدیر پیشین جامعه شاعران آمریکا به ۱۲۵ شاعر در سراسر کشور ایمیل فرستاد و از آن‌ها درخواست کرد که قطعاتی شاعرانه بنویسند که در آن بتوان بازتاب زندگی در عصر شیوع را دید. ۴۰ روز پس از آن خانم کین از شعرهایی که دریافت کرده بود، کتابی روانه بازار کرد که در آن کارهایی از بیلی کالینز، جین هرشفیلد، و متیو زاپرودر به چشم می‌خورد؛ شعرهایی درباره انزوا، اندوه، بی‌حوصلگی، اشتیاق و امید. بر اساس گزارش نیویورک تایمز این مجموعه شعر با نام «با هم در غربتی ناگهان: پاسخ شاعرانه به شیوع» چند روز دیگر در قالب نسخه الکترونیکی منتشر می‌شود و پس از آن در فصل پاییز نسخه چاپی آن به بازار عرضه خواهد شد. 

کین می‌گوید: «همه با هم شاهد این نمایش هستیم. برخی از این شاعران بیمار شدند، برخی شاهد بیماری نزدیکانشان بودند و برخی دوستان و نزدیکانشان را در این دوران از دست داده‌اند.»

مجموعه شعر «با هم در غربتی ناگهان» از نمونه کتاب‌هایی است که در ایام شیوع و گوشه‌نشینی مردم سر از بازار کتاب در می‌آورند. سه ماهی از بزرگترین شیوع دوران معاصر می‌گذرد و نویسندگان و ناشران برای انتشار به موقع آثار مرتبط با این دوران دست به کار شده‌اند. از روایت شیوع تا گزارش‌های علمی تا خودآموزهای زندگی در قرنطینه و حتی کتاب‌های فلسفی، تنوع در این عرصه زیاد است. 

در این میان بسیاری از کتاب‌ها به روی تاریک پاندمی و اثر مخرب آن بر اقتصاد و دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی می‌پردازند. از این دست کتاب‌ها می‌توان به «تاریک شدن»‌ اثر لیز هافمن نویسنده وال‌استریت ژورنال اشاره کرد. از دیگر کتاب‌های این گونه «خاموشی» نوشته آدام توز است که سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد. 

ژیژک وارد میدان می‌شود

اسلاوی ژیژک سلبریتی این روزهای دنیای فلسفه هم بیکار ننشسته است. او خیلی زود کتابی با عنوان «پاندمی: کرونا جهان را تکان می‌دهد» منتشر کرد. بر جلد کتاب منتشر شده با کلمات «Panic» به معنای هراس و «Pandemic» که همه‌گیری جهانی است، به خوبی بازی شده است. ژیژک آن چنان در دنیای امروز مشهور شده است که کتابش خیلی زود در بازار داخلی مشتری پیدا کرد و برخی مترجمان دست به کار ترجمه آن شده‌اند و تا چندی دیگر شاهد ترجمه فارسی آن در بازار خواهیم بود.

کتاب‌هایی که رویدادهای این دوران را روایت می‌کنند هم طرفداران زیادی دارد. یکی از این کتاب‌ها روایتی دست اول از ماجرای شیوع کرونا در کشتی تفریحی «دیاموند پرنس» است. گی کورتر در کتاب «قرنطینه! چطور از بحران کرونا در دیاموند پرنس نجات یافتم» به این موضوع پرداخته است. این نویسنده از ساکنان کشتی تفریحی «دیاموند پرنس» بود که پس از شیوع کرونا در ژاپن لنگر انداخت. 

تابستان امسال هم کتاب «اکنون چطور زندگی می‌کنیم» اثر بیل هیز روانه بازار کتاب خواهد شد. هیز در این کتاب با عکس‌های خیره‌کننده از خیابان‌های نیویورک، زندگی در دوران کرونا را به تصویر کشیده است. 

وقتی ویروس سوژه می‌شود

از میان کتاب‌های که به جای مردم و زندگی بر ویروس کرونای جدید تمرکز کرده‌اند می‌توان به «مریض صفر» اشاره کرد. این کتاب مجموعه مقالات علمی پزشکی درباره کووید ۱۹ است. در این کتاب علاوه بر کرونای جدید به برخی از واگیردارترین ویروس‌های شناخته شده در تاریخ هم پرداخته شده است. پزشکی به نام لیدیا کنگ و نیت پدرسن روزنامه‌نگار نویسندگان این کتاب هستند. «مریض صفر» هم سال آینده میلادی به بازار عرضه می‌شود. 

دبورا مکنزی روزنامه‌نگار دانش که در بیماری‌های واگیردار کارشناس است، به زودی کتابی با عنوان «کووید ۱۹: شیوعی که نباید رخ می‌داد، و چگونه جلوی بعدی را بگیریم» روانه بازار می‌کند. این کتاب هم مثل «مریض صفر»‌ ویروس را سوژه کرده است. نسخه الکترونیکی کتاب چند روز دیگر در آغاز ماه ژوئن منتشر می‌شود و انتشار نسخه چاپی آن به تابستان موکول شده است. 

مخاطرات کتاب نوشتن درباره کرونا

نوشتن درباره کرونای جدید همانند خود بیماری خطرناک است. درست است که از شیوع زمانی گذشته است اما هنوز حتی به نزدیکی پایانش نرسیده‌ایم. هنوز معلوم نیست پایان این فراگیری کجا است، واکسن کی پیدا می‌شود، و اثرات شیوع بر اقتصاد، سیاست و اجتماع چیست؟ اینجا است که هر کتابی درباره کرونا خیلی راحت می‌تواند حاوی اطلاعاتی باشد که سرانجام نادرست از آب دربیاید. پیش‌بینی‌هایی که معکوسش به حقیقت بپیوندد، یا به سادگی تاریخ مصرفش به پایان برسد. 

مشکل دیگر در این میان فروش کتاب درباره موضوعی است که در هر مکانی مطلبی درباره‌اش موجود است و هر روز از هر رسانه‌ای خبر تازه‌ای درباره‌اش منتشر می‌شود. این موضوع آنقدر از زوایای گوناگون بررسی شده است که نمی‌توان مطمئن بود خوانندگان تا چه اندازه خواهان خواندن درباره آن هستند. 

به همین دلایل است که بسیاری از ناشران عجله دارند که نسخه‌های الکترونیک کتاب‌هایشان درباره این موضوع را هر چه زودتر به بازار بفرستند. برای نمونه کتاب «خاطرات ووهان» جمعه گذشته زودتر از موعد و به صورت الکترونیک منتشر شد. این رمان روایتی دست اول از ۶۰ روز زندگی در قرنطینه سنگین ووهان به قلم فنگ فنگ رمان‌نویس سرشناس است. 

انتشاراتی که امتیاز مجموعه شعر «با هم در غربتی ناگهان» نیز انتشار آن را سرعت بخشیده است چرا که گمان می‌کند، زمان درنگ نیست. دبورا گریسون ویراستار ارشد انتشارات در این‌باره می‌گوید: «زمانی که نسخه چاپی در پاییز منتشر شود، امیدوارم که خواندنش نگاهی به گذشته باشد. ما نمی‌دانیم این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت.»

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه