ارسال به دیگران پرینت

کرونا و رنج تعطیلی کتاب فروشی ها

رئیس اتحادیه نوشت افزار و کتاب‌فروشان زنجان گفت: شرایط اقتصادی ناشی از کرونا و گرفتن امتیاز فروش کتب درسی موجب تعطیلی یک کتابفروشی و درخواست ابطال چهار واحد دیگر شده است.

کرونا و رنج تعطیلی کتاب فروشی ها

رئیس اتحادیه نوشت افزار و کتاب‌فروشان زنجان گفت: شرایط اقتصادی ناشی از کرونا و گرفتن امتیاز فروش کتب درسی موجب تعطیلی یک کتابفروشی و درخواست ابطال چهار واحد دیگر شده است.

غصه کرونا، قصه تعطیلی!

 از اواخر سال گذشته شیوع ویروس کرونا موجب وارد آمدن ضرر جبران ناپذیری به اقتصاد شده است.

شیوع این ویروس موجب کاهش درآمد بسیاری از مشاغل شده و و رفاه خانوارهای زیادی را تحت ‌تأثیر قرار داده است، در این میان بیشترین ضربه اقتصادی را کسانی متحمل می‌شوند که دارای شغل دائم نیستند، مانند دست‌‌فروشان و کارگران ساختمانی.

مشاغلی که پیش از کرونا هم درآمد مناسبی نداشتند با شیوع این ویروس، وضعیت بدتری دارند و به سختی روزگار می‌گذارنند که از جمله آنها مشاغل فرهنگی مانندکتابفروشی‌ها هستند.

واحدهای کتابفروشی و نوشت افزار در ایام تعطیلی مدارس ناشی از کرونا، متحمل ضربه اقتصادی شدیدی شده و با گرفتن حق امتیاز فروش کتاب درسی وضعیت آنها بدتر هم شده است.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: 65 کتابفروشی در شهر زنجان فعال است که در حوزه فروش کتاب و نوشت افزار فعالیت دارند.

فریدون رستمخانی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و از طرفی گرفتن امتیاز فروش کتب درسی وضعیت کتابفروشی‌های زنجان را از نظر اقتصادی بسیار مشکل کرده است، افزود: این روزها کتابفروشی‌های زنجان یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند.

ورشکستگی واحدهای کتابفروشی در زنجان

غصه کرونا، قصه تعطیلی!

وی با بیان اینکه فقط در مرکز شهر زنجان پنج کتابفروشی اقدام به تعطیلی و جمع‌آوری واحد خود کرده‌اند، گفت: این افراد علت این تعطیلی را هم مسائل و مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان با انتقاد از عدم حمایت مسؤولان از واحدهای کتابفروشی و نوشت افزار افزود: پیش از این اعلام شده بود که در ارتباط با قسط وام و همچنین چک‎ها مساعدت‌هایی انجام خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد و کتابفروشی‌ها بیش از پیش در معرض ورشکستگی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کتابفروشی‌ها حتی برای نشان دادن اعتراض خود به مسؤولان پیشنهاد می‌کنند که به جای کتاب سیگار بفروشند، گفت: متاسفانه با وجود اینکه کار فرهنگی است ولی حمایتی وجود ندارد.

رستمخانی با بیان اینکه همه امید کتابفروشی‌ها به فروش کتب درسی و فروش سایر محصولات در کنار آن بود، تصریح کرد: با گرفتن حق امتیاز کتاب‌های درسی شوک اقتصادی به کتابفروشی‌ها وارد آمده است.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان گفت: شرایط موجود حاکم بر جامعه، شرایط اقتصادی، فروش پایین و هزینه‌هایی که به کتابفروشی تحمیل می‌شود با درآمدی که این واحدها دارند، قابل مقایسه نیست.

حمایت وزارت ارشاد از اصحاب فرهنگ و هنر

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این باره گفت: میزان خسارت وارده به اصحاب فرهنگ و هنر زنجان 5 میلیارد تومان بوده و وزار‌تخانه برای حمایت از این کسب و کارها تمهیداتی اندیشیده است.

محمود علیمحمدی با اشاره به اینکه در همین راستا بخشودگی سهم کارفرما در بیمه هنرمندان در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد را خواهیم داشت، افزود: طبق برآورد‌های انجام شده سهم کارفرما بین 600 هزار تا 2 میلیون تومان است که وزارتخانه نسبت به بخشودگی آن اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا می‌توانند اطلاعات خود را در سامانه مربوط ثبت کنند که اخرین مهلت آن تا پایان روز 23 اردیبهشت است.

مجازی شدن فعالیت‌های کتابخوانی

غصه کرونا، قصه تعطیلی!

مدیر کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز درباره سرانه کتابخوانی در روزهای شیوع ویروس کرونا گفت: آمار دقیقی از کاهش سرانه کتابخوانی در استان نداریم، اما آنچه مشخص است، فعالیت‌های این حوزه به سمت شبکه‌های مجازی رفته است.

امیرعلی نیک‌بخش افزود: بر این اساس برخی کتابداران استان زنجان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در فضای مجازی برای ارائه برخی خدمات کتابخانه‌ای به اعضای کتابخانه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی سعی دارند چراغ کتاب و کتابخوانی خاموش نشود.

وی از تمدید تعطیلی کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: به دلیل تعطیلی کتابخانه‌های عمومی این امکان به وجود آمده که اعضا بتوانند از منزل خود نیز به این پایگاه به منظور دریافت مقالات تخصصی مراجعه کنند.

موضوعات پیش آمده ناشی از کرونا، این بار گریبان‌گیر کتابفروشی‌های استان را درگیر خود کرده و موجب شده است که مشکلات آنها دوچندان شود.

ناامیدی از وضعیت اقتصادی موجود موجب شده است که کتابفروشی‌ها یکی پس از دیگری اقدام به تعطیلی واحد خود کنند، چرا که توان سرپا ایستادن و ادامه فعالیت با وجود چک‌های برگشتی و همچنین سایر هزینه‌ها را ندارند.

واحدهای کتابفروشی که تاکنون غصه کرونا را می‌خوردند، حالا قصه تعطیلی آنها کلید خورده و روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه