ارسال به دیگران پرینت

جنجالی که یک ترانه کودکانه به پا کرد!

این که رحماندوست کلیشه‌ای نخ‌نما مانند رابطه عروس و مادرشوهر را دستمایه یک شعر کودکانه قرار می‌دهد و از تأثیری که این ترانه‌ها بر ذهن کودکان و ایفای نقشِ آینده‌شان در خانواده می‌گذارد، بی‌خبر باشد، جای تعجب دارد.

جنجالی که یک ترانه کودکانه به پا کرد!
 این که رحماندوست کلیشه‌ای نخ‌نما مانند رابطه عروس و مادرشوهر را دستمایه یک شعر کودکانه قرار می‌دهد و از تأثیری که این ترانه‌ها بر ذهن کودکان و ایفای نقشِ آینده‌شان در خانواده می‌گذارد، بی‌خبر باشد، جای تعجب دارد.

«گل پسرم رو قربون/ تاج سرم رو قربون/ می‌خواد بره مدرسه/ بخونه حساب و هندسه/ بزرگ بشه زن بگیره/ عروس برای من بگیره/ خودش کنارم می‌شینه/ زنش برام میز می‌چینه/ آب میاره/ نون میاره/ پلو و فسنجون میاره».

پایین ترانه هم توصیه شده: «هنگام بازی و نوازشِ کودکانه این ترانه را بخوانید»! شاید باورتان نشود ولی این سطرها را شاعر مشهور کودک و نوجوان، مصطفی رحماندوست سروده است که در آن مادر یا پدری قربان صدقه گل‌پسرِ اول دبستانی‌اش می‌رود!

شعری با محتوایی جنسیت‌زده و به شدت زن‌ستیز که در یکی دو روز گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شود و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. این که رحماندوست کلیشه‌ای نخ‌نما مانند رابطه عروس و مادرشوهر را دستمایه یک شعر کودکانه قرار می‌دهد و از تأثیری که این ترانه‌ها بر ذهن کودکان و ایفای نقشِ آینده‌شان در خانواده می‌گذارد، بی‌خبر باشد، جای تعجب دارد.

شعر مذکور در مجموعه ترانه‌هایی مشابه در کتابی با نام «ترانه‌های نوازش» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۸۵ منتشر شده و به تازگی در فضای مجازی انتشار یافته است. کاربری در واکنش به این ترانه نوشته است: «یه زمانی فقط نشانه کانون پرورش فکری، ضامن کیفیت کتاب کودک بود. حالا شعری چاپ کرده که از نظر فرم مزخرفه و محتواش هم درباره پسر سالاری و خدمت عروس به مادرشوهره. دست مریزاد با این بچه تربیت کردنتون»!

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • صداقت ارسالی در

      خیلی هم شعر قشنگی است
      کسانی که جنسیت گرا هستند مخالف این شعرند
      یک انسان خوب هرچه به پدر و مادرش خدمت کند خوشحال و انسان تر است
      پدر و مادر همسر و پدر شوهر و مادر شوهر هم همانطور باید عزیز باشند و به آنها نیز خدمت کرد
      البته انسانهای مادیگرا این چیزها را هیچوقت نخواهند فهمید

      یک انسان خوب چه عروس باشد چه دختر از چای گذاشتن جلوی مادر و مادر شوهرش احساس محبت و دلگرمی می کند
      کسی که این شعر را جنسیتی می خواند خودش جنسیت گرا و یک آدم پرت است که محبت به مادرشوهر را جنسیت گرایی می خواند
      این افراد در واقع همجنسان خود از جمله مادر شوهر را قلع و قمع می کنند واقعا که ...
      نفرین بر این افراد فمنیست که خود جنسیتی گرا هستند و جز خود برای هیچکس ارزش قایل نیستند

    • حق ارسالی در

      چه بدی داره که یک جوان به مادرپیری کمک کنه ابنها که دم ازحقوق زن میزنند زن رابرای شهوت طلبی میخواهند وخودشان بدتربن نگاه وحرف حرکت نسبت به زنان دارند وخانمهیی که ناراحت شدند همونهایی هستند که زورسان میاد یه لیوان اب دست مادرشون بدهند وهنوزباید مادرهابراشون صبحانه ونهاراماده کند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه