ارسال به دیگران پرینت

ایندیانا جونز بازار هنر حافظ کشف کرد

«آرتور برند»‌ که یک کارآگاه هنری هلندی است و با لقب «ایندیانا جونز دنیای هنر»‌ شناخته می‌شود، با کشف نسخه‌ای باستانی از دیوان حافظ که خبر آن روز گذشته مطرح شد، افتخارات خود را افزایش داد.

ایندیانا جونز بازار هنر حافظ کشف کرد
«آرتور برند»‌ که یک کارآگاه هنری هلندی است و با لقب «ایندیانا جونز دنیای هنر»‌ شناخته می‌شود، با کشف نسخه‌ای باستانی از دیوان حافظ که خبر آن روز گذشته مطرح شد، افتخارات خود را افزایش داد.
کشف نسخه قدیمی حافظ توسط ایندیاناجونز دنیای هنر

 به گزارش «ایسنا» به نقل از آرت‌نت نیو،‌ این اثر که در حقیقت یک دیوان حافظ دست‌نویس، طلاکاری شده و متعلق به قرن چهاردهم است، در سال ۲۰۰۷ ربوده شد، کارشناسان ارزش این کتاب را یک میلیون یورو برآورد کرده‌اند و دیگر اینکه به‌رغم تجربه و مهارت «‌برند» در زمینه کشف آثار هنری گمشده، کشف محل نگهداری این کتاب قدیمی چالش‌برانگیز بود. حتی ادعا شد که دولت ایران نیز به‌دنبال این اثر گمشده است.  این کارآگاه هنری بیان کرده است: «کشف این کتاب در حقیقت یک رقابت محسوب می‌شد؛ اما خوشبختانه کسی اطلاع نداشت که من نیز به‌دنبال آن هستم.»  با توجه به اطلاعاتی که در وب‌سایت «آرتور برند» منتشر شده است، این کارآگاه هلندی جست‌وجو برای کشف دیوان تاریخی حافظ را زمانی آغاز کرد که یک واسطه ایرانی در سال ۲۰۱۸ از او پرسش‌هایی درباره این اثر کرده بود.  گویا این کتاب پیش از آنکه در سال ۲۰۰۷ ربوده شود، به «جعفر قاضی»، یک مجموعه‌دار ایرانی که در شهر«مونیخ» زندگی می‌کرد، تعلق داشته است. زمانی که این مجموعه‌دار ایرانی در سال ۲۰۰۷ و در سن ۸۶ سالگی درگذشت، از او مجموعه‌ای ارزشمند از نسخه‌های باستانی اسلامی و ایرانی به جا ماند؛ اما بستگان «قاضی» پس از مدت کوتاهی متوجه شدند تمام این مجموعه به سرقت رفته است.  پلیس موفق شد سارق این مجموعه را در سال ۲۰۱۱ ردیابی، دستگیر و ۱۷۵ کتاب و نسخه را بازیابی کند؛ اما «دیوان حافظ» که مهم‌ترین اثرمجموعه این مجموعه‌دار ایرانی محسوب می‌شود، در میان آثار کشف‌شده نبود. طبق برخی روایت‌ها، قدمت این اثر به ۱۴۶۲ یا ۱۴۶۳ میلادی بازمی‌گردد. ازآنجاکه حافظ در سال ۱۳۸۹ میلادی درگذشته است، این کتاب را یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود از «دیوان حافظ» می‌توان محسوب  کرد.  این گزارش ادعا می‌کند که «قاضی» به میل خود دو کتاب را به دولت ایران اهدا کرد که به‌دنبال آن، تقاضای بازگردانده شدن تمامی این مجموعه از سوی دولت ایران مطرح شد؛ اگرچه این درخواست از سوی دادگاه آلمان رد شد.  برند همچنین مدعی شده که پس از پرس‌وجو از تعداد بسیار زیادی واسطه، کاوش برای کشف این کتاب، او را به انگلستان نزد مجموعه‌داری هدایت کرده که او با فردی آشنایی داشت که از جای اثر مطلع بود. درنهایت هم مشخص شده که این اثر به مجموعه‌دار ایرانی واقع در لندن فروخته شده است. این کارآگاه هلندی در پایان با طرح این ادعا که مجموعه‌دار ایرانی پس از اطلاع از مسروقه بودن این اثر و اینکه ایران و من به‌دنبال آن هستیم، متحیر شد، گفته که در نهایت موفق شده است مجموعه‌دار ایرانی را متقاعد کند این اثر را به او تحویل  دهد.

 

 
 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه