ارسال به دیگران پرینت

روز ایران در نمایشگاه کتاب پاریس

در نخستین روز بازگشایی عمومی نمایشگاه کتاب پاریس ۲۰۱۷، روز ایران که در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد، مسولان نمایشگاه کتاب پاریس از ایران برای مهمان ویژه شدن در نمایشگاه دعوت کردند.

روز ایران در نمایشگاه کتاب پاریس

۵۵آنلاین :

در این برنامه‌ها که با حضور دکتر جلالی، سفیر دائم ج.ا.ایران در مقر یونسکو، صفایی کاردار سفارت ج.ا.ایران در فرانسه، دکتر کامیاب، رایزن فرهنگی و نمایندگان دانشگاه‌های منتخب و علاقه‌مندان به ایران برگزار شد، در ابتدا موسیقی سنتی ایرانی توسط وحید زردی اجرا شد.

سپس امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران به حاضران خوش آمد گفت و به بیان چگونگی حضور ایران در طی سال‌های گذشته تا این دوره پرداخت. وی با شرح تاریخچه حضور ایران در نمایشگاه​‌های خارجی، نمایشگاه کتاب پاریس را یکی از مهم‌ترین عرصه‌های دیپلماسی فرهنگی شمرد و به حضور فرانسوا اولاند در غرفه ایران در افتتاحیه این نمایشگاه اشاره کرد. سپس دکتر بیک‌باغبان، استاد ایران‌شناسی دانشگاه استراسبورگ، به تجلیل از حضور انتشارات‌های دانشگاه‌های منتخب همراه با غرفه ایران پرداخت و به تعامل میان دانشگاه‌های دو کشور در سالیان اخیر اشاره کرد. در این برنامه به گرامی‌داشت یاد افشین یداللهی، شاعر و ترانه سرای فقید ایران، با حضور ناشر آثار این هنرمند فقید پرداخته شد. میترا فرزاد مترجم شعرهای افشین یداللهی از ادامه ترجمه شعرهای او خبر داد و در ادامه اشعاری از او توسط این مترجم خوانده شد. در ادامه احمد شاکری به بیان نکاتی درباره حضور ادبیات معاصر ایران به زبان فرانسه پرداخت و از فقدان ترجمه‌های مطلوب نویسندگان معاصر، با وجود استقبال خوانندگان فرانسوی، سخن گفت. وی از مجید قیصری دعوت کرد تا در مورد ترجمه کتاب «دیگر اسمت را عوض نکن» به زبان فرانسه صحبت کند و خواستار حمایت بیشتر در این حوزه شد. در انتها جلالی ضمن اظهار خوشحالی از پیشرفت حضور ایران در سالیان اخیر، به بیان فلسفه نوروز پرداخت و به خوانش اشعاری پرداخت که مورد تشویق حاضران قرارگرفت.

همچنین نماینده مقام‌معظم رهبری از غرفه ایران بازدید کرد و با مسوولان حاضر در غرفه به گفت‌وگو پرداخت. پس از دیدار فرانسوا اولاند از غرفه ایران و پیش از آغاز این برنامه، امیرمسعود شهرام‌نیا و احمد شاکری در دیداری با رئیس و قائم‌مقام اتحادیه ملی نشر فرانسه و همچنین رئیس نمایشگاه کتاب پاریس به بررسی روند حضور نمایندگان دو کشور در نمایشگاه‌های کتاب طرفین پرداختند.

در این دیدار، ونسان مونتان با تاکید بر استقبال مجدد این نمایشگاه از حضور ایران به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه، پیشنهاد خود در خصوص چگونگی تحقق و برنامه‌ریزی‌ها را ارائه کرد و امیرمسعود شهرام‌نیا از وی برای حضور در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب دعوت کرد.

مسوولان فرانسوی از سال ۲۰۱۴ خواستار حضور یکی از شهرهای ایران به عنوان شهر مهمان ویژه و بررسی روند حضور ایران به عنوان کشور مهمان ویژه شدند. در این دوره، غرفه ایران در فضایی به مساحت ۵۲ مترمربع با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه و خانه فرهنگ ایران و با حضور انتشارات دانشگاه ‌های منتخب وزارت علوم و ناشرانی همچون فرهنگ معاصر، شمع و مه، شهرستان ادب و ... برپا شده است.

نویسندگان منتخب کتاب سال، محمدرضا بایرامی و آرش صادق‌بیگی، و همچنین مجید قیصری دارنده نشان درجه یک هنری جهت برگزاری نشست‌های مختلف حضور دارند و هنرمندان به اجرای برنامه‌های خود می‌پردازند. پیش از آغاز نمایشگاه کتاب پاریس و در حاشیه برگزاری نمایشگاه، جشن نوروز ایرانیان توسط رایزنی فرهنگی ایران و با مشارکت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه