ارسال به دیگران پرینت

سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی؛ از رونمایی۱۲ کتاب تا نماز وحدت شیعه و سنی

مراسم افتتاحیه این کنفرانس پنجشنبه ۲۳ آبانماه با شعار «وحدت امت در دفاع از مسجد الاقصی» و با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی؛ از رونمایی۱۲ کتاب تا نماز وحدت شیعه و سنی

۵۵آنلاین :

در مراسم افتتاحیه سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی از آثار برگزیده علمی و تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد. این کتاب ها که توسط پژوهشگاه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی از جمله شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت و مؤسسه فرهنگی دارالحدیث در سال جاری تهیه، چاپ و منتشر شده است، توسط رئیس جمهور و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.

فهرست کتاب های رونمایی شده: موسوعه الاحادیث الفقهیه عند المذاهب الاسلامیه، فلسطین، از نهر تا بحر، المسجدالأقصی تاریخیأ، فقهیأ، سیاسیأ، المسلمون و اشکالیه الوحده، اهانه‌المقدسات الاسلامیه فی الفقه والقانون، الحجاب، دراسه اجتماعیه و فقهیه مقارنه، فقه الصلاه والسلام علی‌النبی و آله الکرام، سیدنا زین‌العابدین، آیین رفتاری مسلمانان با یکدیگر، مبانی شکل‌گیری تمدن اسلامی، جنگ از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و صعود چهل ساله در آیینه جهانی عناوین این کتاب‌هاست.

خلاصه سخنرانی آیت‌الله اراکی(دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) * از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که پرچم تقریب و وحدت را به اهتزاز درآوردند، از مقام ریاست‌جمهوری هم که به این مراسم تشریف آوردند، تشکر می‌کنم. در ابتدای برنامه درخواست می‌کنم که برای علو درجات شهدای اخیر فلسطین و شهدای مقاومت فاتحه‌ای قرائت کنید. * امروز جبهه مقاومت بیش از هر زمان دیگری تقویت شده و در سراسر منطقه بر استحکام این جبهه شدت بخشیده است. از جمله آثار این پیروزی جبهه مقاومت، گسترش پیام وحدت در جهان اسلام و به انزوا کشیده شدن جریان‌های تکفیری است. ما امروز با کمال خوشبختی اعلام می‌کنیم که گفتمان وحدت غلبه پیدا کرده و در سراسر جهان اسلام، غالب است. * امروز باید دفاع از مسجد الاقصی مورد عنایت قرار گیرد. امروز وظیفه مسلمین در دفاع از فلسطین، سنگین‌تر است و بیش از هر زمان دیگری، دفاع از فلسطین ضرورت یافته است. امیدواریم این جمع بتواند در دفاع از فلسطین نقش مؤثری داشته باشد. * باید تلاش کنیم با یکپارچگی مقاومت، مشت محکمی بر معامله قرن بزنیم. امروز ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر است و با همت و راهنمایی مسئولان، تهدید به فرصت تبدیل شده است. به این معنا که ما امروز تهدید تحریم را به فرصت خودسازی و خودکفایی تبدیل کرده‌ایم. در پایان یکبار دیگر از میهمانان این مراسم تشکر می‌کنم.

خلاصه سخنرانی آیت الله محمد علی تسخیری(رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب) * رفتار خیانت‌آمیز و منجر به تسلیم شدن، اصطلاحاتی مانند جنگ و صلح را وارد ادبیات سیاسی کرد که هدف آن توجیه رفتار سازشگرایان بود . زمانی که آمریکا در دهه ۸۰ میلادی نظم نوین جهانی را اعلام کرد و به نظام‌های منطقه‌ای و امنیتی از جمله جهان اسلام اشاره کرد روند عادی سازی روابط شکل گرفت. * عادی سازی روابط جلوه جدیدی از رفتارهای سازشگرایانه بود. در این راستا به رسمیت شناختن اسراییل از سوی برخی کشورها و ایجاد دفاتر حافظ منافع اسراییل در آنجا، گروه‌ها و حامیان اسراییل را تشکل رسمی داد . * کنفرانس وحدت اسلامی نمونه کوچکی از وحدت امت اسلامی است و امت اسلامی، نمونه و الگوی امت واحده است که به سمت خدا می‌رود تا زندگی ما را به کمال غایی خودش برساند. عادی سازی روابط با اسراییل توسط برخی کشورهای عربی از سوی محور مقاومت و جهان اسلام غیرقابل پذیرش است.

خلاصه سخنرانی شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) * به وحدت خود بازگردید، با بازگشت شما به وحدت، کل زمین زنده خواهد شد وگرنه زمین مرده خواهد ماند و زندگی شبیه کویر خواهد شد. امت اسلامی امروز در برابر یک امتحان سختی در دین خودش و در معرض آزمون پایداری است. موضع امت اسلامی در مورد فلسطین و مسجدالاقصی یک آزمون سخت است که این امت یا متفرق می‌شود یا به وحدت اسلامی خود بازمی‌گردد. * دشمن هم می‌داند که قدرت امت در وحدت و یکپارچگی است. پرسش این است که آیا درست است که همه فلسطینیان در برابر اسرائیل تنها بمانند؟ آیا درست است که مردم تحت یوغ دشمنی این رژیم بمانند و فلسطین از دست برود و ما کاری را از پیش نبریم؟ فلسطین و قدس مسئله یک امت است که کل امت باید به پا خیزد. * فلسطین با شور و هیجان باز پس گرفته نمی‌شود بلکه باید همه امکانات بسیج شوند. هیچ ترس و واهمه‌ای نباید در مقابل دشمن باشد. اگر در مسیر فلسطین، همه امت به پا خیزند، بدون‌شک می‌توان انگیزه قدرتمند به همه داد که در این حالت، اثر سریعتری خواهیم داشت. نباید از وظیفه خود سر باز زنیم، اگر به این موضوع توجه نکنیم، عذاب الهی و آتش دوزخ بر ما فرود خواهد آمد، نباید دنیا را به آخرت فروخت بنابراین به پا خیزید و مذاکره هم نکنید تا صلح را به ما بدهند چون با صلح می‌خواهند فلسطین را از ما بگیرند.

خلاصه سخنرانی عبدالستار السید( وزیر اوقاف سوریه) * من از دمشق می‌آیم. دمشق که همواره میزبان دختر پیامبر اکرم (ص) بوده است. دمشق افتخار دارد که در خدمت حضرت رقیه (س) و حضرت زینب (س) باشد. دمشق قلب مقاومت و پایداری بوده و رهبر این کشور مقابل دنیای استکبار ایستاد و توانست جبهه مقاومت را از سوریه تا جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. * دمشق با هرگونه خشونت و افراط‌گرایی مقابله می‌کند. بنده حامل سلام‌ها و درودهای مردم دمشق و مردم حزب‌الله لبنان و مردم ایران هستم. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که لاابالی‌گری در شام حاکم شود. شام همان نور نشأت گرفته از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار است. آمریکا در هیچ شرایطی نتوانست کوچک‌ترین خدشه‌ای در اراده دو ملت ایران و سوریه وارد کند. * امروز در سوریه موضوع بیت‌المقدس و فلسطین، یک موضوع اساسی است و دغدغه مهم ما موضوع فلسطین است چرا که فرزندان ما در ارتش جهان عرب، علیه صهیونیست‌ها در گذشته، جنگ و مبارزه کردند و جان خود را از دست دادند. خط مقاومت، خط ایمان به خداست. امام حسین (ع) گفت «هرگز ذلت را نمی‌پذیریم» این شعار امروز هم در سراسر سوریه طنین‌انداز شده و ایران هم به عنوان یکی از کشورهای مقتدر، از این شعار حمایت کرده است. ما باید بدانیم که مردم ما هرگز مقاومت را فراموش نمی‌کنند. * وهابی‌هایی که در حق مردم سوریه ظلم کرده‌ و ملت ما را به خاک و خون کشیده‌اند، باید بدانند مقاومت خط ایمان به خداست.

خلاصه سخنرانی شیخ نعیم قاسم( معاون دبیر کل حزب الله لبنان) * من با نگاه خوشبینانه‌ای به این کنفرانس نگاه می‌کنم.. چون عنوان این کنفرانس که «سی و سومین دوره» است، مرا یاد ۳۳ روز مقاومت با اسرائیل و پیروزی حزب‌الله لبنان می‌اندازد؛ آن پیروزی نقطه عطف تاریخی در منطقه بود. بنده چهار نکته را می‌خواهم بگویم؛ اول آنکه وحدت در اهداف، قضایا و آرمان‌ها است. * در فلسطین تمام عوامل وحدت اسلامی وجود دارد. هرکس پرچم فلسطین را بر دوش دارد، پیروز می‌شود و هرکس که از فلسطین دست کشید، شکست خورد. روز قدس، یک روز جهانی است که ویژه خود قدس نیست؛ روز رؤیارویی ملت‌های زیر ستم آمریکا و احیای اسلام است. * مقاومت صرف‌نظر از زمینه‌های عقیدتی، محور است. راه احقاق حق، وحدت است. درست است که هر انسانی مسئول است خود را نجات دهد ولی ما مسئول هستیم که همگی برای آزادی فلسطین بکوشیم. عادی‌سازی با دشمن، نوعی جنگ نرم است و هرگز راه‌حل نخواهد بود. دوم آنکه ما در برابر ستم‌ها قوی‌تر هستیم دلیل آن هم حق و ایمانمان است. * لبنان از سال ۱۹۸۲ در همه زمینه‌ها قدرت پیدا کرده و توانسته در برابر اسرائیل و تکفیر، مقاومت کند و بجنگد. اکنون در لبنان تحرک گسترده‌ای علیه فساد برپا شده و آمریکا هم تلاش‌هایی دارد که ما را مسئول این شلوغی‌ها بداند ولی مطمئناً شکست می‌خورد چون ما هم بخشی از این مردم هستیم. * سوم آنکه ابراز وحدت یک نیرو است. ما باید نشان دهیم و بگوییم که چه کسی هستیم. دشمنان ما از ما می‌خواهند که وحدت خودمان را نشان ندهیم تا بتوانند بر ما پیروز شوند. ایران محور و رهبر مقاومت است و آیت‌الله خامنه‌ای و ولی‌فقیه، رهبر ما و امت اسلامی هستند. جنگ ایشان، جنگ ما و صلح ایشان، صلح ما است. * ما در پشت شعارهای بی‌خودی، خودمان را پنهان نمی‌کنیم. چهارم آنکه تهاجم اقتصادی، نوعی اشغالگری است. ما علیه هر اشغالگری، مقابله می‌کنیم. راه‌حل مقابله ما، مقاومت نظامی، فرهنگی و اقتصادی است چون دو راه‌حل بیشتر نداریم یا باید تسلیم شویم یا مقاومت کنیم که ما راه‌ حل مقاومت و وحدت اسلامی را انتخاب کردیم. * معامله قرن دستپخت صهیونیستی ـ آمریکایی است که متأسفانه برخی از رژیم‌های عربی هم کنار آن ایستاده‌اند

خلاصه سخنرانی عزت الرشق (یکی از رهبران حماس و جنبش مقاومت اسلامی) *امت اسلامی با ایجاد وحدت می‌تواند حامی فلسطین باشد. در دیداری که چند ماه پیش با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان گفتند که «مسئله فلسطین، قلب امت اسلام است». بنده توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا را شدیداً محکوم می‌کنم. مردم فلسطین همواره مورد آماج حملات و توطئه‌های گوناگون دشمنان هستند اما ما توانستیم با مقاومت خودمان، دستاوردهای خوبی به دست بیاوریم. مردم ما با شهادت و پایداری خودشان در داخل فلسطین توانستند دشمن را از بین ببرند به همین دلیل پیروزی از آنِ ملت ماست. * امروز در شهر قدس با جنایت صهیونیست مواجه هستیم، آنها به دنبال از بین بردن و نابودی هویت اسلامی ما و قبله مسلمانان هستند اما مردم ما همواره با وحدت خودشان توانستند ایستادگی کنند به شرط آنکه مردم جهان اسلام هم حمایت و کمک داشته باشند. حماس به دنبال این است که انتخاباتی برگزار کند که بتواند آینده مردم را به خوبی رقم بزند. ابتدا انتخابات پارلمانی و سپس انتخابات خودگردان برگزار می‌شود. معامله قرن دستپخت صهیونیستی ـ آمریکایی است که متأسفانه برخی از رژیم‌های عربی هم کنار آن ایستاده‌اند و می‌خواهند کشور ما را چپاول کنند. *همه مردم فلسطین معتقدند که معامله قرن، توطئه بزرگی است که باید از بین برود. اسرائیل نمی‌تواند بخشی از حل مسئله فلسطین باشد. اگر کسانی بخواهند با استعانت از صهیونیسم، مسئله فلسطین را حل کنند، از دشمنان ما هستند. شکستی که صهیونیست داشته، نتیجه مقاومت مردم ماست. مقاومت و پایداری، بزرگترین دستاورد مردم ما است. * قدس اولین و آخرین پایتخت فلسطین خواهد ماند. درخواست ما از میهمانان اجلاس این است که با گام‌های عملی خود، مانع تحقق معامله قرن شوند.

«نماز وحدت» به امامت علامه فرفور نماز جماعت ظهر و عصر سی وسومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان «نماز وحدت» به امامت علامه فرفور، از علمای برجسته سوریه در سالن اجلاس سران برپا شد. پس از برگزاری بخش اول مراسم افتتاحیه سی وسومین کنفرانس وحدت اسلامی نماز جماعت ظهر و عصر به امامت علامه فرفور، از علمای برجسته سوریه و رئیس مرکز آموزشی علامه کفتارو برپا شد. مراسم افتتاحیه این کنفرانس صبح امروز پنجشنبه ۲۳ آبانماه با سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

گزارش ویژه خبرآنلاین در هفته وحدت را به همراه شش یادداشت از چهره های علمی و فرهنگی با عنوان « فهم مشترک نخبگان برای وحدت » بخوانید.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه