ارسال به دیگران پرینت

استاد دانشگاه: محبوببیت شاملو بخاطر اشعار اعتراضی اوست

عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: زندگی شعرای معاصر از شعرشان جدا نیست و بسیاری از اشعار شاملو زمینه تاریخی داشته و تحت تاثیر مسائل اجتماعی سروده شد.

استاد دانشگاه: محبوببیت شاملو بخاطر اشعار اعتراضی اوست

۵۵آنلاین :

مرتضی رشیدی شامگاه دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت شاعر بزرگ تاریخ معاصر ایران احمد شاملو با عنوان' دمی با شاملو' در باغ قاضی اصفهان افزود: اشعار شعرای دوران معاصر ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با زندگی شخصی آنها دارد و برای فهم مضامین شعری آنان باید زندگینامه شان را مطالعه کنیم.

وی بیان کرد : در تاریخ ادبیات مطلبی در مورد زندگی شاعران پیشین وجود ندارد اما برای شناخت شاعران معاصر باید تاریخ زندگی شخصی و خصوصی آنها را مطالعه کنیم.

وی تاکید کرد:خواندن اشعار یک شاعر برای شناخت او کافی نیست و برای این کار باید دریچه های ذهنی آن شاعر را بشناسیم و از آن دریچه ها وارد شویم.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نجف آباد اظهار داشت : شعر شاملو با نماد همراه است و برای اینکه بتوانیم ارتباط و درک بهتری از شعر وی داشته باشیم باید این نمادها را بشناسیم.

به گفته وی، شعر معاصر ما بشدت تحت تاثیر شعر اروپایی قرار دارد و شاملو شعر اروپایی و غربی را خیلی خوب شناخت و آنرا با نگاه تازه ای ارائه کرد.

رشیدی بیان کرد: بخش زیادی از محبوبیت شاملو بخاطر این بود که انسان معترضی بود و شعر اعتراضی می سرود و باید شعر اعتراضی را بشناسیم و کتابهایی را برای رسیدن به آگاهی نسبی در این زمینه مطالعه کنیم.

وی تصریح کرد: شعری که در حافظه ها باقی بماند و با زندگی ما ارتباط داشته باشد، شعر خوبی محسوب می شود.

عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد خاطرنشان کرد: امروز کتابها و مجموعه اشعاری از شاملو را در اختیار داریم که باید در راستای حفظ و نگهداری از آنها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه جهانیان مردم ایران را به هنر و شعر می شناسند ادامه داد: در نقد ادبی مدرن جهان هم اصل مهم و اساسی، مخاطب است.

رشیدی اضافه کرد: امروزه بسیاری از چیزها ارزش خود را از دست داده اما هنوز هم شعر و هنر از ارزش و جایگاه والایی در جامعه برخوردار است و علاقه مندان زیادی دارد.

وی افزود: نباید از کسی بت بسازیم و او را بیش از حد بالا ببریم، در این صورت این بت به راحتی هم شکسته می شود.

عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: ۹۹ درصد پسران و دخترانی که شعر می گویند می خواهند شاملو و فروغ و یا سیمین بهبهانی باشند.

وی با بیان اینکه قضاوت از پیش نسبت به دیگران یکی از معضلات امروز جامعه ما محسوب می شود اظهار داشت: باید منصف باشیم و کسی را بر اساس ذهنیت های قبلی خود قضاوت نکنیم.

رشیدی با اشاره به اینکه شعر و هنر با حس و حال افراد ارتباط زیادی دارد بیان کرد: شاملو حرف های مختلفی در مورد سعدی، حافظ و موسیقی زده اما قرار نیست ما با این سخنان و گفته ها او را قضاوت کنیم.

حسن اکلیلی ، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: احمد شاملو کوهی از علم و دانش و هنر بود و این شاعر بزرگ ایران تا همیشه ماندنی خواهد بود.

احمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴-۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد و الف. صبح، شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران بود.

شاملو تحصیلات مدرسی نامرتبی داشت؛ زیرا پدرش افسر ارتش بود و پیوسته از شهری به شهری گسیل می‌شد، و از همین روی خانواده‌اش هرگز نتوانست مدتی طولانی جایی ماندگار شوند. زندانی شدنش در سال ۱۳۲۲ به‌سبب فعالیت‌های سیاسی پایانِ همان تحصیلات نامرتب بود.

شهرت اصلی شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر است که با نام شعر سپید یا شعر شاملویی که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری امروز به‌شمار می‌رود.

احمد شاملو پس از یک دورهٔ طولانی بیماری، در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۷۹ درگذشت و پیکرش در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

آهنگ های فراموش شده، آیدا، درخت، خنجر و پنجره از جمله مجموعه های آثار شاملو است.

مراسم بزرگداشت احمد شاملو با عنوان ' دمی با شاملو' به همت انجمن ادبی چکامه سرا با همکاری مجمع انجمن های ادبی استان اصفهان دوشنبه شب با حضور هنرمندان و شعرای اصفهانی در باغ شعر و موسیقی قاضی برگزار شد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه