ارسال به دیگران پرینت

جواهر در سایه

تماشاکنندگان بازی یوونتوس و دیبالا معتقدند بهترین نقش ممکن برای او بازی به عنوان مهاجم دوم در سیستم ۲-۱-۳-۴ یا ۲-۴-۴ است ولی «رونالدو»، «مانژوکیچ» و «مویزه کِن»، خط حمله یوونتوس را درحال‏حاضر قبضه کرده‏اند و کمتر کسی تمایلی به تغییر این ترکیب طلایی از خود نشان می‏دهد. ضمن اینکه بازی در کناره‏ها برای دیبالا به هیچ عنوان مناسب و ایده‏آل نیست .

جواهر در سایه

۵۵آنلاین :

دیگر حتی رویاپردازان جهان فوتبال هم پذیرفته‏اند که تماشای هم‏زمان «کریستیانو رونالدو» و «لیونل مسی» در یک تیم تقریباً غیرممکن است اما با انتقال ستاره پرتغالی به یوونتوس همه آنها با ترکیب جدیدی روبه‏رو شدند؛ حضور کریس در کنار وارثِ لئو در آرژانتین: «پائولو دیبالا». در ابتدای فصل ۱۹-۲۰۱۸، زوج دیبالا و رونالدو در عکس‏ها در محل تمرینات یوونتوس در کمپ «کانتیناسا» به شدت خودنمایی و دلبری می‏کرد؛ پائولو از حضور هم‏تیمی جدیدش به شدت خوشحال بود و هواداران و مدیران یووه نیز از اینکه ستاره با‏تجربه پرتغالی چیزهای زیادی را می‏تواند به ستاره جوان بانوی پیر در زمینه ثبات، تمرکز و آمادگی بیاموزد، هیجان‌زده بودند و سر از پا نمی‏شناختند.

حالا زمان را روی دور تند گذاشته و هشت ماه به جلو می‏آییم؛ جایی که CR۷ در تورین باز هم درخشیده و باز هم جایزه «برترین بازیکن فصل» را به دست آورده تا به اولین بازیکن تاریخ تبدیل شود که در سه لیگ انگلیس، اسپانیا و ایتالیا این عنوان را از آن خود کرده است، آن هم با ثبت آمار ۲۸ گل زده و ۱۳ پاس گل طی ۴۳ مسابقه. این در حالی‏ست که فصل برخلاف تمام پیش‌بینی‏ها برای دیبالا ناامیدکننده به اتمام رسید؛ ۴۱ بازی، ۱۰ گل زده و ۶ پاس گل. حالا «توتو اسپورت» گزارش داده که این آمار سران بیانکونری را به فکر فرو برده و کار به جایی رسید که آنها تصمیم به اعمال تغییراتی در خط حمله تیم‏شان گرفته‏اند، تصمیماتی که فروش ستاره آرژانتینی بخشی از آن را تشکیل می‏دهد! در واقع یوونتوسی‏ها درصدد هستند تا با فروش ستاره ۲۵ ساله، پول انتقال «ژائو فلیکس»، «مائورو ایکاردی»، «کیه‏زا» یا حتی «محمد صلاح» را تامین کنند.

اشتباه برداشت نکنید؛ دیبالا و رونالدو نه تنها مشکلی با یکدیگر ندارند بلکه رابطه خوبی میان آنها برقرار شده و این دو احترام زیادی برای هم قائل هستند. دیبالا چندی پیش در مصاحبه‏ای گفت: «من خوش‌شانس هستم؛ در تیم ملی کنار مسی بازی می‏کنم و در رده باشگاهی هم‏تیمی رونالدو هستم. افراد بسیاری آرزوی چنین موقعیتی را دارند. من از کریس چیزهای بسیاری آموخته‏ام.»

آنها حتی در شب پیروزی ۳ بر صفر یوونتوس برابر فروزینونه، شادی گل‏های یکدیگر را انجام دادند، شبی که هر دو موفق به گلزنی شدند و خوشحالی مخصوص خود را به هم ترکیب کردند و حتی برای حرکت خود نامی جدید برگزیدند و آن را «Siiii-Mask» نامیدند.

از این نکته غافل نشوید که بسیاری از بازیکنان کنونی فوتبال آرزو دارند بتوانند آماری همچون آمار دیبالا را از خود به جا بگذارند و حتی بسیاری از ستاره‏های غول‏های اروپا در صورت ثبت چنین آماری، با لبخندی بر لب مقابل دوربین‏ها رژه خواهند رفت اما دیبالا «دیگران» نیست! او در این فصل در تاثیرگذاریِ باثبات ناموفق بوده و به ندرت ۹۰ دقیقه در ترکیب یوونتوس به میدان رفته است.

«ماسیمیلیانو آلگری» در طول این فصل، از دیبالا به عنوان مهره‏ای فیکس در هر مسابقه استفاده نکرد و این در حالی‏ست که ماجرا برای «کریستیانو رونالدو» متفاوت بود؛ ستاره پرتغالی هر زمان خواست به میدان رفت و هر زمان خواست روی نیمکت نشست، او در یک چشم به‌هم زدن به مهره طلایی بیانکونری تبدیل شد و جایش در ترکیب دست‌نخورده باقی ماند، درست همانند «ماریو مانژوکیچ». مهاجم کروات نمونه کامل یک مبارز است؛ یکی از سختکوش‏ترین بازیکنان لیگ که هم به دفاع کمک می‏کند و هم در حمله پرتوان ظاهر می‏شود و فداکاری و خستگی‏ناپذیری‏اش به رونالدو ۳۴ ساله این فرصت را داد که توانش را برای ضد حملات ذخیره کند.

آلگری از تاکتسین‏های بزرگ دنیای فوتبال محسوب می‏شود و دوران پرافتخار او در یوونتوس ثمره ترکیب‏هایی‏ست که او در طول مدت حضورش در تورین اتخاذ کرده و با آن بهترین عملکرد و راندمان را از بازیکنانش می‏گیرد. در واقع او بازیکنانش را وادار به اجرای سبک خود نمی‏کند بلکه برنامه‏اش را براساس توانایی آنها به مرحله اجرا می‏گذارد و به همین دلیل می‏توان به جرات گفت که سرمربیان بزرگِ کمی در گذشته، حال و حتی آینده چنین انعطاف‏پذیری داشته، دارند و خواهند داشت.

مکس در این فصل تیم‏اش را در بازی‏های خانگی با سیستم ۳-۳-۴ راهی میدان می‏کرد؛ چینشی که در آن بازیکن شماره‌ دهی که پشت مهاجمان بایستد جایی نداشت. هدف از انتخاب این سیستم نیز کاملاً مشخص بود؛ افزایش آزادی عمل رونالدو. هدفی که البته برای دیبالا به شدت گران تمام شد. با انتخاب این سیستم، فاصله زیادی بین مهاجم ۲۵ ساله و دروازه حریف شکل گرفت و همین مسئله در کم شدن تعداد گل‏های ستاره آرژانتینی و کاهش تاثیرگذاری‏اش نقش داشته است. او فصل گذشته با اینکه فقط در ۱۸ مسابقه سری‏آ از ابتدا به میدان رفت، توانست ۱۷ بار تور دروازه حریفان را به لرزه درآورد و گل بزند اما در این فصل با حضور در ۲۲ بازی در ترکیب ابتدایی، تنها ۵ گل به ثمر رساند.

دیبالا حتی امتیازِ زدن ضربات ایستگاهی را هم به رونالدو تقدیم کرده که البته ستاره پرتغالی نتوانسته از آنها بهره‏ای ببرد. پائولو استعداد کمیاب و نادری در دریبل‏زنی دارد و در نبودش یووه از این مزیت بی‏بهره مانده، هرچند که پائولو در استفاده از این ویژگی‏اش نیز در این فصل چندان موفق ظاهر نشده است. حرکات مخصوص ستاره آرژانتینی در عرض از سمت راست زمین به مرکز و شلیک با پای چپش این فصل به ندرت دیده شده، ستاره‏ای که از یک سو برای نشستن روی نیمکت بیش از حد کیفیت دارد و از سوی دیگر در برنامه‏های فعلی یوونتوس جایی ندارد و باید دید سرمربی جدید یوونتوس در قبال او چه تصمیمی می‏گیرد.

تماشاکنندگان بازی یوونتوس و دیبالا معتقدند بهترین نقش ممکن برای او بازی به عنوان مهاجم دوم در سیستم ۲-۱-۳-۴ یا ۲-۴-۴ است ولی «رونالدو»، «مانژوکیچ» و «مویزه کِن»، خط حمله یوونتوس را درحال‏حاضر قبضه کرده‏اند و کمتر کسی تمایلی به تغییر این ترکیب طلایی از خود نشان می‏دهد. ضمن اینکه بازی در کناره‏ها برای دیبالا به هیچ عنوان مناسب و ایده‏آل نیست و ستاره آرژانتینی نمی‏تواند توانایی‏های واقعی خود را در آن قسمت از زمین به نمایش بگذارد. «فیلیپو کونتیسلو» کارشناس روزنامه «گاتزتا دلو اسپورت» می‏گوید: «دیبالا قدرت فیزیکی برناردسکی را ندارد و وقتی در کناره‏ها به کار گرفته شود خودش را دور از محوطه جریمه حریف خواهد دید. این اتفاق در شکست تلخ یوونتوس برابر جنوا به چشم آمد. این واقعیت را بپذیرید که او بازیکن بسیار مستعدی است اما فعلاً یک رهبر نیست.»

تمامی این واکنش‏ها باعث شده که حالا بیشتر از هر زمان دیگری، شایعاتی مبنی بر جدایی دیبالا از بانوی‏پیر به گوش برسد، شایعاتی که به نظر چندان هم بی‏اساس نیستند.

ستاره آرژانتینی سال ۲۰۱۵ در ازای ۲۳ میلیون پوند از پالرمو راهی تورین شد و حالا قیمتش ۳ یا حتی چهار برابر شده است. فراموش نکنید که در دو دهه گذشته، مسئولان یوونتوس همواره بازیکنان بزرگ‏شان را با قیمت‏های مناسبی به فروش رسانده‏اند؛ آنها چند ماه پس از فتح لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۶، مهاجم و هافبک نامدارشان یعنی «فابریتزیو راوانلی» و «پائولو سوسا» را فروختند و به کاپیتان‏شان یعنی «جیانلوکا ویالی» نیز اجازه انتقال آزاد را دادند تا لیست پرداختی‏های خود را متعادل کنند. تورینی‏ها همچنین در سال ۲۰۰۱ با فروش «زین‏الدین زیدان» و «فیلیپو اینزاگی» دست به درآمدزایی زدند و با پول حاصل از آن ستاره‏هایی همچون «پاول ندود»، «جانلوئیجی بوفون»، «مارچلو سالاس» و «لیلیان تورام» را به خدمت گرفتند. ضمن اینکه مسئولان بیانکونری همین چند سال پیش «پل پوگبا» را با ۸۹ میلیون پوند به منچستریونایتد فروختند، ستاره‏ای که در آن زمان عنوان بهترین هافبک سری‏آ را یدک می‏کشید اما رقم پیشنهادی به حدی اغواکننده بود که تورینی‏ها نام هافبک فرانسوی را از لیست خود خارج کردند.

«فیلیپو کونتیسلو» در رابطه با تابستان پیش رو نظر جالبی دارد: «از مدت‏ها پیش متوجه شدم که یوونتوس در این تابستان فروش بزرگی خواهد داشت و یکی از بازیکنان گران‏قیمت تیم برای کسب درآمد به فروش خواهد رفت. دو نامی که شایعات اطرافشان وجود دارد دیبالا و پیانیچ هستند‏. دو سال پیش دیبالا در بهترین فرم خود قرار داشت و یوونتوس آن زمان برایش ۲۰۰ میلیون یورو می‏خواست اما حالا به ۱۰۰ میلیون یورو هم رضایت می‏دهد.»

حالا که رونالدو در تورین حضور دارد و می‏درخشد، جدایی دیبالا به مقصد اسپانیا یا انگلیس برای هواداران بانوی پیر کمتر دردناک خواهد بود.

او در یوونتوس اوقات خوشی را سپری کرد؛ از گلزنی در سوپرکاپ ایتالیا در نخستین بازی‏اش برای یووه گرفته تا فتح چهار اسکودتو پیاپی و سه جام حذفی و البته درخشش بی‏بدیل برابر بارسونا در سال ۲۰۱۷ درخششی که درنهایت به حذف آبی‏اناری‏ها از UCL منتهی شد.

در این بین از باشگاه «اتلتیکومادرید» به عنوان یکی از مشتریان او نام برده می‏شود، باشگاهی که می‏تواند با پائولو همانند یک «پادشاه بزرگ» رفتار کند. باشگاه «بایرن‏مونیخ» هم این در سال‏ها چند ستاره آمریکای جنوبی همچون «خامس رودریگز» و «آرتورو ویدال» را به خدمت گرفته و دیبالا می‏تواند نام بعدی باشد. حتی گزینه معاوضه او با ایکاردی نیز روی میز قرار دارد که البته ستاره آرژانتینی مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. از نام «رئال مادرید» و برنامه این باشگاه در تابستان پیش رو نیز نمی‏توان غافل شد. ضمن اینکه خصوصیات او برای تیم‏های لیگ برتر انگلیس که به استعداد، خلاقیت و تمام‏کنندگی در خط حمله‏شان نیاز دارند، گزینه مناسبی است‏؛ باشگاه «لیورپول» از تیم‏هایی‏ست که می‏تواند بهترین بهره را ازخلاقیت او ببرد و به لطف او به حسرت طولانی‌مدتش خاتمه دهد و باشگاه «منچستریونایتد» نیز کاملاً آماده است تا برای جذب ستاره آرژانتینی دست به جیب شود.

حالا آینده دیبالا در دستان خودش قرار گرفته؛ او می‏تواند یوونتوس و سرمربی بعدی باشگاه را قانع کند تا باز هم به او فرصت درخشش دهند یا می‏تواند بار سفر ببندد و توانایی‏هایش را در جایی غیر از تورین به نمایش بگذارد. او جواهری‏ست که در هر مکان و زمانی می‏درخشد و برای درخشیدن فرصت کافی را پیش روی خود می‏بیند.

احتمال‭ ‬جدایی‭ ‬بالاست

ستاره آرژانتینی در سال‏های اخیر همواره نامش به عنوان یکی از گزینه‏های خرید رئال مادرید مطرح می‏شود ولی هرگز به صورت جدی شاهد تحرکاتی از سوی باشگاه اسپانیایی نبودیم. اما گویا اکنون شرایط دستخوش تغییر شده و مادریدی‏ها تلاش‏های مخفی خود را برای جذب «پائولو دیبالا» آغاز کرده‏اند. رسانه‏های اسپانیایی ازجمله «موندودپورتیوو» و «مارکا» معتقدند که مسئولان باشگاه رئال مادرید تابستان بسیار پرسروصدایی را رقم خواهند زد.

«گوستاوو دیبالا» برادر «پائولو دیبالا» به یک شبکه رادیویی در آرژانتین گفت: «احتمال اینکه دیبالا امسال از یوونتوس جدا شود بسیار زیاد است. در واقع باید گفت که این اتفاق کاملاً حتمی به نظر می‏رسد و او به یک تغییر نیاز دارد. نمی‏توانم بگویم که مقصد بعدی او کجاست اما فعلاً در همین حد می‏توانم بگویم که به احتمال زیاد فصل آینده او را در تورین نخواهید دید چرا که پائولو از وضعیتش در یوونتوس راضی نیست. ضمن اینکه او تنها بازیکنی نیست که از وضعیتش در این تیم رضایت ندارد و بازیکنان زیادی اکنون در یووه در آستانه جدایی قرار دارند. درواقع اگر پائولو بار سفر از تورین ببندد تنها بازیکنی نخواهد بود که امسال یوونتوس را ترک می‏کند. کریستیانو انسان فوق‏العاده‏ای‏ست و پائولو هرگز با او مشکل نداشته و رابطه خوبی بین آنها شکل گرفته است اما از نظر تاکتیکی یکسری سوءتفاهم‏ها به وجود آمده که مسئولیت آن بر عهده سرمربی تیم است.»

منبع : سازندگی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه