ارسال به دیگران پرینت

مرد اشتباهی!

23 دی سال 96 بود که رامین طباطبایی در بین نامزدهای حاضر در انتخابات در بین 41 رای 23 رای را کسب کرد تا برای چهار سال به عنوان ريیس فدراسیون بسکتبال پیروز و انتخاب شود. مرور اتفاقات یک سال گذشته بسکتبال نشان می دهد این رشته آن‌گونه که اهالی بسکتبال انتظار داشتند شاهد تغییرات اساسی نبوده و مهم‌ترین وعده ريیس آن نیز عملی نشده است.

مرد اشتباهی!

۵۵آنلاین :

23 دی سال 96 بود که رامین طباطبایی در بین نامزدهای حاضر در انتخابات در بین 41 رای 23 رای را کسب کرد تا برای چهار سال به عنوان ريیس فدراسیون بسکتبال پیروز و انتخاب شود. مرور اتفاقات یک سال گذشته بسکتبال نشان می دهد این رشته آن‌گونه که اهالی بسکتبال انتظار داشتند شاهد تغییرات اساسی نبوده و مهم‌ترین وعده ريیس آن نیز عملی نشده است.

بدون اسپانسر و چشم به بودجه دولتی!

مسئولان وزارت ورزش همیشه در صحبت‌های خود گفته‌اند فردی که ريیس فدراسیون شود باید بتواند فدراسیون را از نظر مالی تامین کند، اما نه تنها این اتفاق در بسکتبال رخ نداده و با توجه به مسابقات انتخابی جام‌جهانی و اعزام‌های بانوان، وابستگی به وزارت ورزش هم بیشتر شده که بي شك ضعف بزرگی در کارنامه یک ساله رامین طباطبایی محسوب می شود. طباطبایی پس از انتخابش گفته بود: «برنامه‌های من دو رویکرد اساسی دارد؛ یک اینکه برنامه محوری را در فدراسیون نهادینه کنیم و دوم بتوانیم حامیان مالی پایدار را بیاوریم که با جذب این حامیان تیم‌های باشگاهی را جذب کنیم و هم بتوانیم تیم ملی را حمایت کنیم. از سوی دیگر هدف‌مان این است به استان‌هایی که بسکتبال خیز بودند از طریق شرکت‌هایی که در آن استان‌ها وجود دارد کمک کنیم تا استعدادهایی که وجود دارد هدر نرود و زیر پوشش قرار دهیم». اما در یک سال گذشته نه تنها این اتفاقات نیفتاد بلکه از سوی دیگر در بخش باشگاهی نیز بزرگ‌ترین اسپانسر خصوصی سال‌های گذشته و به نوعی برند بسکتبال یعنی مهرام کنار کشید و با توجه به عملکرد فدراسیون تلاشی هم برای ماندن این باشگاه صورت نگرفت تا یک نمره منفی دیگر در بخش اسپانسری برای فدراسیون تحت مدیریت آقای پزشک درنظر گرفته شود.

انتخاب‌های پرانتقاد

انتخاب‌های طباطبایی در نوع خود هم پرانتقاد و پر سر و صدا بود. جامعه بسکتبال که انتظار داشتند پس از رفتن محمود مشحون شرایط این رشته تغییر کرده و افراد شایسته وارد شوند، نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه هر روز انتقادها از عملکرد طباطبایی بیشتر شد. از مدیریت تیم‌های ملی، کمیته مربیان و آموزش گرفته تا چند پست دیگر انتخاب‌هایی بودند که نتوانستند انتظارات جامعه بسکتبال را پس از 13 سال ریاست مشحون برآورده کنند، تا جایی که دوستان نزدیک طباطبایی نیز این انتخاب‌ها را در شأن فدراسیون بسکتبال ندانستند.

بازی‌های آسیایی بدون تغییر

تیم ملی کشورمان با وجود اینکه در این دوره از بازی‌های آسیایی شانس اول قهرمانی محسوب می‌شد، اما به این افتخار دست پیدا نکرد و در نهایت همان مقام چهار سال قبل را تکرار کرد. البته که این مقام خوشحالی مسئولان فدراسیون را در پی داشت، اما واقعیت‌ چیز دیگری بود و در سالی که شانس اول قهرمانی بودیم و همه شرایط فراهم، نتوانستیم به مقامی که شایسته بسکتبال ایران بود، برسیم.

جوانان و نوجوانان جهانی نشدند

در رده‌های پایه نیز در یک سال گذشته چیزی جز ناکامی نصیب بسکتبال ایران نشده است. دو تیم نوجوانان و جوانان در صعود به جام‌جهانی بازماندند. هرچند گفته می‌شد تیم نوجوانان حاصل کار فدراسیون طباطبایی نبود، اما در رده جوانان با عملکرد ضعیفی که در هماهنگی‌ها وجود داشت، این تیم بدون هیچ بازی تدارکاتی به بزرگ‌ترین آوردگاه آسیایی خود رفت و نتیجه‌ای را کسب کرد که قبل از اعزام هم انتظارش را می کشیدیم.

عملکرد نسبتا موفق در بسکتبال سه نفره

بسکتبال سه نفره در یکی، دو سال گذشته رونق زیادی گرفته و حضور آن در بازی‌های آسیایی نیز این را ثابت کرد که باید در این بخش سرمایه گذاری زیادی صورت بگیرد. با توجه به اینکه در گذشته اهمیتی به این رشته در ایران داده نشده بود، فدراسیون طباطبایی با وجود زمان کم شروع خوبی در این رشته داشت و حضور در مسابقات زیاد یک مدال برنز را در بازی‌های آسیایی برای ایران به همراه داشت.

در این رشته در بخش بانوان نیز فعالیت‌های زیادی صورت گرفت و دختران کشورمان در رقابت‌های مختلف حضور پیدا کردند.

حاشیه خودساخته برای تیم ملی

حواشی تیم ملی در این دوره نسب به سال‌های قبل بیشتر و بیشتر بود تا جایی که تمام ملی‌پوشان به صحبت‌های سرپرست تیم‌ ملی واکنش نشان دادند و کار به جلسه‌های داخل فدراسیون کشیده شد. حاشیه‌ای که خود ساخته بود و مسعود قاسمی مدیر تیم‌های ملی و سرپرست تیم ملی بزرگسالان استارت این حواشی را با صحبت‌های نسنجیده خود زد و تیم ملی را در آستانه بازی‌های مهم انتخابی جام‌جهانی چند هفته‌ای به سمت بحران برد. حواشی تا جایی پیش رفت که حامد حدادی به خاطر توهین‌هایی که قاسمی به ملی پوشان انجام داد، از حضور در تیم ملی صرفنظر کرد و ارسلان کاظمی هم یکی از موثرترین بازیکنان تیم ملی در این بین قربانی اختلافات شد و به تیم ملی دعوت نشد!

لیگ بدون قهرمان و نایب قهرمان

فدراسیون تحت اختیار طباطبایی لیگ برتر را در حالی آغاز کرد که قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته حضور نداشتند. در حالی که انتظار می‌رفت طبق وعده‌های ريیس فدراسیون لیگ شرایط بهتری پیدا کند، نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته هم کنار کشیدند و همانند سال‌های گذشته تنها دو، سه تیم مدعی هستند و سایر تیم‌ها آمده‌اند که فقط حضور داشته باشند!

کمک برای قهرمانی پتروشیمی در آسیا

پتروشیمی قهرمانی‌اش را بدون شک مدیون فدراسیون بسکتبال است. در حالی که مسئولان پتروشیمی علاقه‌ای برای حضور در آسیا نداشتند، فدراسیون با هزینه خود این تیم را هر طور شده به تایلند فرستاد و با وجود اینکه کسی انتظار نداشت، جنوبی‌ها قهرمان آسیا شدند تا یک افتخار نصیب فدراسیون ایران شود. اما یکی، دو روز از این قهرمانی نگذشته بود که بحث پاداش به میان آمد و پترویی‌ها معتقد بودند پاداش 250 هزار دلاری را فدراسیون به نام خود زده و تا کنون نیز وضعیت این پاداش‌ها مشخص نشده است.

بازی تبلیغاتی با نام جوانگرایی

متاسفانه با شرایطی که در ماه‌های قبل توسط مسئولان فدراسیون ایجاد شد، اتحاد و همبستگی در تیم ملی به کمترین سطح خود رسید و نشانی از همدلی وجود نداشت. پنجره پنجم انتخابی جام جهانی برای این حساس بود، اما ظاهرا درکی برای این موضوع وجود نداشت و همین موضوع باعث شد برتری مقابل فیلیپین تضعیف شده به یک پیروزی بزرگ از سوی فدراسیون‌نشینان تبدیل شود. تیم ملی در حالی که میانگین سنی‌اش 26، 27 سال بود، مدیر تیم‌های ملی بازی تبلیغاتی را با نام جوانگرایی به راه انداخت، اما همین موضوع با واکنش تند اهالی بسکتبال همراه بود و پیشکسوتان معتقد بودند مسعود قاسمی با صحبت‌های خود به شعور جامعه توهین کرده است. با تمام مشکلاتی که وجود داشت یک سال از مدیریت طباطبایی گذشت، در صورتی بسیاری از وعده‌های این پزشک عملی نشد. حضور اسپانسرها مهم‌ترین وعده او بود که نتوانست آن را محقق کند و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا برنامه‌ای برای این کار وجود دارد یا همچنان باید چشم انتظار کمک وزارت ورزش باشد. از سوی دیگر تیم ملی در سال 2019، سال مهمی را پشت سر خواهد گذاشت و آیا اتحاد و همدلی به این تیم باز می‌گردد یا حواشی با حضور افرادی که در قد و قواره تیم ملی نیستند، ادامه دار خواهد بود.

منبع : قانون
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه