ارسال به دیگران پرینت

بازگشت پخش مسابقات جام جهانی به سینماها؟

آیا پخش زنده مسابقات فوتبال به پرده‌ سالن‌های سینمایی بازخواهد گشت؟ مسوولان نیروی انتظامی مخالف این اتفاق هستند و سینماگران و سالن‌داران عمدتا از موافقان آن؛ به روال معمول هر یک از طرفین هم استدلال‌های خاص خود را مطرح می‌کنند؛ اما سرانجام کدام یک می‌توانند دیگری را متقاعد کند؟

بازگشت پخش مسابقات جام جهانی به سینماها؟

۵۵آنلاین :

اواخر خرداد ۹۱ بود که برخی سینماها در تهران و مشهد مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ را به صورت زنده در سینماها نمایش دادند. استقبال مردم از این ایده بسیار گسترده بود. دو سینما در شهر مشهد و تعدادی سینمای دیگر در تهران با پخش زنده این مسابقات توانستند بلیت‌های سالن را به‌صورت کامل به دوستداران فوتبال بفروشند تا خانواده‌ها بتوانند به صورت جمعی و در یک مکان عمومی فوتبال زنده ببینند. اما از همان ابتدا انتقادها از این ایده بالا گرفت و دست آخر سینماها از این کار منع شدند. سردار احمدرضا رادان، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران در همان روز نخست پخش مسابقه فوتبال در سینماها با این کار مخالفت کرد و گفت: «اگر سینماها کم‌فروشند باید علت را در جای دیگر جست‌وجو کرد نه در آوردن فوتبال به سالن‌ها سینما. لابد در آینده هم می‌خواهند سینما را به سالن همایش و... تبدیل کنند.» رادان همچنین با تاکید بر بی‌معنی بودن کنار هم قرار گرفتن دختران و پسران جوان در سالن‌های پخش مسابقات فوتبال، تاکید کرد: «در این مسائل با جدیت وارد خواهیم شد.»

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز با بیان اینکه پخش فوتبال در سینماها به نفع سینماداران نیست، گفت: در آینده نزدیک میان اصناف سینمایی و کارشناسان پلیس جلساتی برگزار می‌شود تا برای پخش این مسابقات از سینما، رویه‌ای ثابت تعریف شود. این در حالی بود که علیرضا سجادپور، مدیرکل وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پیش‌تر گفته بود که مسوولیت سینماها باوزارت ارشاد است و دیگر نهادها مسوولیتی در این زمینه ندارند. اختلاف نظرها و بالاگرفتن تنش‌ها، ایده پخش فوتبال در سالن‌های سینما را به حاشیه کشاند. بازار سینما که در آن سال با افت محسوس فروش مواجه شده بود و قرار بود با این ایده دوباره به روزهای اوج فروش بازگردد، دوباره در سراشیبی افت قرار گرفت. البته برخی سینماها تلاش کردند تا با پخش مسابقات فوتبال برای خانم‌ها و آقایان به صورت مجزا، بازار خود را حفظ کنند؛ اما این طرح نه با استقبال مردم روبه‌رو شد و نه با حمایت نهادهای انتظامی.

استدلال‌های موافقان پخش فوتبال

مطالبه دوباره برای پخش فوتبال از سینما در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی در روسیه، در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. این در حالی است که اخیرا خبرهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید که حاکی از حضور دختران جوان با گریم و ‌آرایش پسرانه در ورزشگاه آزادی بود. به نظر می‌رسد با وجودی که سینماها روزهای رونق بازار را تجربه می‌کنند و فروش فیلم‌ها روی ریل استقبال مخاطبان افتاده اما مطالبه پخش مسابقات فوتبال نیز کماکان ادامه دارد. البته پیش‌تر نیز درخواست‌ها برای پخش مسابقات فوتبال در سینماها وجود داشت. سال ۹۳ هادی منبتی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر که پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران زیرمجموعه وی فعالیت می‌کنند در دفاع از این ایده گفته بود: یکی از دلایل پیشنهاد طرح نمایش مسابقات جام جهانی و بازی‌های ایران در سالن‌های سینما این بود که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا اعضای خانواده در کنار یکدیگر تماشای فوتبال را به‌صورت دسته‌جمعی تجربه و هیجانات اجتماعی ناشی از برد ایران در مسابقات را در فضای فرهنگی و در کنارخانواده داشته باشند. در واقع اجرای چنین طرحی می‌تواند کمک حال نیروی انتظامی در کنترل هیجانات بعد از بازی ایران باشد. تجربه‌های قبلی حاکی از آن بوده که بعد از برد تیم فوتبال ایران در بازی‌های جهانی عده‌ زیادی به خیابان‌ها آمده‌اند که این افراد هم باید تحت نظارت نیروی انتظامی باشند؛ ولی نمایش فوتبال در سینما و به‌صورت دسته‌جمعی بخشی از این هیجانات را تخلیه می‌کند.

او در پاسخ به نگرانی برخی مسوولان از ایجاد ناهنجاری در سالن‌های مختلط نمایش فوتبال گفته بود: ما در استادیوم‌های فوتبال نیز شاهد چنین نابهنجاری‌هایی هستیم. اگر قرار باشد در سینما هم تنها برای آقایان نمایش فوتبال داشته باشد نابهنجاری‌های فضای استادیوم‌ها به سینما که یک محیط فرهنگی است، تسری پیدا می‌کند و ما چنین مساله‌ای را نمی‌خواهیم. اگر مسوولان بخواهند ما آمادگی این را داریم که تمام خدمات مورد نظر در این زمینه را ارائه کنیم. البته تا امروز جلساتی را با مسوولان مورد نظر داشتیم و توافق اولیه در این زمینه صورت گرفته است؛ اما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم. رضا سعیدی پور از مدیران سینماهای تهران نیز در سال ۹۱ گفته بود: «از دید ما حضور بانوان و خانواده‌ها در سینما به هنگام نمایش فوتبال باعث می‌شود که امنیت اخلاقی سالن تامین شود؛ چراکه افراد به احترام حضور خانم‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند.»

او در واکنش به یک جنسیتی کردن سالن‌های سینما در زمان نمایش مسابقات فوتبال گفته بود: «اگر نیروی انتظامی می‌خواهد تنها ورود آقایان به سالن سینما برای نمایش فوتبال را مجاز بداند ما خودمان از نمایش مسابقات یورو ۲۰۱۲ در سینماها انصراف داده و ترجیح می‌دهیم با ورود مجردها به محیطی که سال‌ها برای خانوادگی کردن آن زحمت کشیده‌ایم دوباره به سال‌های قبل بازنگردیم و محیط خانوادگی سینما را ناامن نکنیم.» قاصد اشرفی از دیگر سینماداران نیز در این باره معتقد است: معتقدم هر طرح نویی که در سینمای ما اتفاق می‌افتد اگر دقیق و خوب اجرا شود به جذب مخاطب بیشتر منجر خواهد شد و این اقدام می‌تواند در نهایت به نفع سینمای ایران باشد. وی گفت: سینما محیط امنی برای این کار است و پخش فوتبال در کنار تماشای فیلم در سالن‌های سینمایی به جذب مخاطب برای سینما کمک می‌کند و بدون شک این امر موجب آشتی دوباره مخاطبان با سینما خواهد شد. تاکید ما بیشتر بر حضور خانواده‌هاست تا به سینماها بیایند و در یک محیط امن به تماشای فوتبال بنشینند و اگر نیاز باشد برای برقراری نظم از نیروی انتظامی هم برای نظارت هر چه بیشتر روی این طرح کمک می‌گیریم و امیدواریم شئون نیز کاملا رعایت شود.

شهریور ماه سال گذشته نیز برای پخش فوتبال در سینماها درخواست‌های زیادی مطرح شد. برخی سالن‌های سینما در هفته‌های آخر تابستان گذشته تلاش کردند تا مسابقات فوتبال را برای دوستداران این ورزش در سینماها نمایش بدهند. این اتفاق البته دیری نپایید و غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، در واکنش به این اقدام سینمادارها گفت: پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینمایی فعلا ممنوع است. البته او ادامه داد: این مساله در شورای صنفی نمایش طرح و مصوب شد بعد از کسب مجوزهای لازم ازسوی وزارت ارشاد و فدراسیون فوتبال در شورا درباره این مساله تصمیم‌گیری شود. یک ماه تا برگزاری مسابقات جام جهانی فرصت باقی است. در این یک ماه احتمالا تصمیم‌های قطعی و دقیق درباره پخش کردن یا نکردن مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها گرفته می‌شود. باید منتظر ماند و دید که مطالبه شش ساله پخش فوتبال برای خانواده‌ها در سالن‌های سینما محقق می‌شود یا خیر!

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه