ارسال به دیگران پرینت

کمیته المپیک توکیو در راستای ترویج برابری جنسیتی ۱۲ زن را منصوب کرد

کمیته سازماندهی المپیک توکیو در اقدامی نمادین در راستای برابری جنسیتی، ۱۲ زن را در هیات اجرایی این کمیته منصوب کرد؛ کمیته‌ای که هم اکنون در میان ۴۵ عضو خود ۱۹ عضو زن(معادل ۴۲ درصد) دارد.

کمیته المپیک توکیو در راستای ترویج برابری جنسیتی ۱۲ زن را منصوب کرد

به منظور فراهم کردن فضا برای اعضای جدید، تعداد اعضا از ۳۵ به ۴۵ نفر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، استعفای چند نفر در روز گذشته (سه‌شنبه) نیز فضای بیشتری ایجاد کرده است.

این اقدام از سوی «توشیرو موتو» مدیر اجرایی کمیته سازماندهی المپیک توکیو اعلام شد.

«سیکو هاشیموتو» رییس جدید کمیته سازماندهی المپیک توکیو، جرقه تغییرات مذکور را زده است؛ او ماه گذشته و بدنبال استعفای اجباری «یوشیرو موری» رییس سابق و ۸۳ ساله این کمیته به دلیل اظهارات جنسیت زده علیه زنان، به این سمت منصوب شد.

موری در یکی از نشست‌های هیات کمیته اجرایی در نخستین هفته فوریه گفته بود: اگر تعداد اعضای زن هیات کمیته سازماندهی را افزایش دهیم باید اطمینان حاصل کنیم که زمان آنان برای حرف زدن به نوعی محدود باشد، آنها در جمع‌بندی صحبت‌هایشان با مشکل روبرو هستند و این موضوع آزاردهنده است.

موری چهارم فوریه در یک نشست مطبوعاتی فوری تلاش کرد تا از گفته‌هایش عقب نشینی کند و حرف‌های خود را «نامناسب» و مغایر با روح المپیک خواند اما در آن مقطع از استعفا امتناع کرد اما در ادامه مجبور به استعفا شد.

هاشیموتو در این‌باره گفت: در خصوص توسعه برابری جنسیتی، ما بر این باور هستیم که باید با سرعت کار کرده و به نتایج قاطعانه‌ای برسیم تا از این طریق اعتماد را به کمیته سازماندهی بازگردانیم.

هاشیموتو که سابقه مقام سومی و کسب مدال برنز المپیک را در رشته اسکیت سرعت در کارنامه دارد، متعهد شد که پس از به منصوب شدن، مشارکت زنان را در هیات اجرایی این کمیته افزایش دهد.

موتو همچنین گفت که هیات اجرایی حالا در جمع هفت معاون حاضر، یک معاون زن نیز دارد.

در رنکینگ برابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد، ژاپن در بین ۱۵۳ کشور در جایگاه ۱۲۱ قرار دارد و زنان به ندرت در پست‌های ریاستی یا هیات مدیره صاحب منصب هستند.

هرچند این اقدام تاثیر بلندمدتی نخواهد داشت زیرا کمیته سازماندهی المپیک توکیو حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را استخدام می‌کند اما پس از برگزاری تورنمنت منحل می‌شود.

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه