ارسال به دیگران پرینت

جودوی ایران | پیروزی در CAS پایان ماجرا نیست/ آینده نامشخص جودوی ایران

دوشنبه گذشته بود که امیر ساعد وکیل، وکیل فدراسیون جودوی ایران، در صفحه اینستاگرامش از رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران داد. خبری خوش که اهالی جودو مدت‌ها در انتظار شنیدنش بودند.

 جودوی ایران | پیروزی در CAS پایان ماجرا نیست/  آینده نامشخص جودوی ایران

دوشنبه گذشته بود که امیر ساعد وکیل، وکیل فدراسیون جودوی ایران، در صفحه اینستاگرامش از رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران داد. خبری خوش که اهالی جودو مدت‌ها در انتظار شنیدنش بودند.

همه چیز از رقابت‌های جهانی جودو در ژاپن آغاز شد. جایی که سعید ملایی، جودکار تیم ملی ایران، به خاطر روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی در مقابل یک جودوکار نه‌چندان قوی شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. او که خودش را بخت اول قهرمانی در آن رقابت‌ها می‌دانست از حضور در ایران امتناع کرد و راهی آلمان شد. حضور ملایی در آلمان آغازی بود بر مشکلات فدراسیون جودوی ایران.

 

قهرمان جودوی ایران در آلمان مصاحبه‌ای انجام داد و اعلام کرد دلیل حذفش در رقابت‌های جهانی ژاپن فنی نبوده و مسائل سیاسی باعث بروز چنین اتفاقی شده است. ملایی در این مصاحبه کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودوی ایران را متهم کرد که به زور از او خواسته‌اند تا مقابل حریف خود شکست بخورد تا به مصاف جودوکار اسرائیلی نرود. همین صحبت‌ها بود که بهانه به دست ماریوس ویزر رئیس فدراسیون جهانی جودو داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت: «این وظیفه ماست که از ورزشکاران‌مان محافظت کنیم و این کاملاً واضح و روشن است. تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا ملایی در المپیک رقابت کند، سپس خواهیم دید که او با چه تیمی در این بازی‌ها حضور پیدا خواهد کرد. گزینه‌های مختلفی وجود دارد، اما یکی از آنها حضور او در تیم المپیک (تیم پناهندگان) خواهد بود.»

 

ویزر همچنین اعلام کرده بود که ملایی و خانواده او از طرف مقامات ورزشی ایران تحت فشار بودند و همین موضوع هم باعث شد ملایی برابر ماتیاس کاس بلژیکی شکست بخورد. هرچند کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودوی ایران خیلی زود این صحبت‌ها را تکذیب کردند.

 

تعلیق جودو

 

جنگ بین فدراسیون جودوی ایران و فدراسیون جهانی در نهایت منجر به تعلیق دائمی جودوی ایران شد. فدراسیون جهانی جودو در بیست و هفتیمن روز از شهریورماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد فدراسیون جودوی ایران از شرکت در کلیه مسابقات و امور اجرایی و فعالیت‌های اجتماعی‌ای که تخت نظارت فدراسیون جهانی جودو یا مجموعه‌های وابسته به آن برگزار می‌شود محروم است. اتفاق تلخی که نگرانی‌های زیادی هم در بین دیگر رشته‌های ورزشی چون کشتی و شطرنج ایجاد کرد. گرچه ایران به این رأی فدراسیون جهانی اعتراض کرد و پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش کشاند.

 

حضور در دادگاه CAS

 

هرچند پرونده ایران به CAS رفت، اما شیوع ویروس کرونا و شرایطی که این ویروس در سراسر جهان به وجود آورد باعث شد روند رسیدگی به این پرونده طولانی شود. در حالی که مدیران فدراسیون جودو در ابتدای سال ۱۳۹۹ خودشان را برای حضور در دادگاه آماده می‌کردند، با اعلام CAS، زمان برگزاری جلسه دادگاه به شهریورماه موکول شد. تصمیمی که تمام برنامه‌های جودوی ایران را به هم ریخت و نه تنها تیم ملی جودوی ایران را درگیر حاشیه کرد بلکه تیم ملی جودوی نابینایان ایران را هم که خودشان را برای حضور در پارالمپیک توکیو آماده می‌کردند دچار مشکل کرد.

 

محمدرضا حاج یوسف‌زاده، مربی تیم ملی جودوی کم‌بینایان ایران با ابراز ناراحتی از تعلیق این رشته ورزشی گفت: «با تعلیق جودوی ایران شرایط کمی برای ما سخت شده است. تا زمانی که جودوی ایران تعلیق نشده بود پارالمپین‌های ما هم از حریفان تمرینی متعددی سود می‌بردند، اما امروز هیچ حریف تمرینی خوبی برای ملی‌پوشان وجود ندارد. بعد از تعلیق، جودوکاران تغییر رشته داده‌اند و در کشتی کوراش و جوجیتسو فعالیت می‌کنند.»

 

برگزاری جلسه دادگاه و شهات ملایی علیه ایران

 

دادگاه CAS در شهریورماه گذشته برگزار شد و مدیران ایرانی هم دفاعیات خودشان را به این دادگاه ارائه دادند. در سوی دیگر اما فدراسیون جهانی جودو هم بیکار ننشست و جودوکاران پناهنده ایران را به عنوان شاهد به این دادگاه آورد. سعید ملایی، وحید سرلک قهرمان سابق جودوی ایران و همچنین محمد منصوری سرمربی پیشین تیم ملی جودو افرادی بودند که در این دادگاه علیه ورزش ایران شهادت دادند.

 

پرونده فدراسیون جودو یکی از بزرگ‌ترین دعواهای حقوقی ورزش ایران در عرصه بین‌الملل بود. پرونده‌ای که ۲ بار اعلام رأی آن به تاخیر افتاد و در نهایت در یازدهمین روز از ماه اسفند تعلیق دائمی جودوی ایران لغو شد.

 

هرچند این اتفاقی بزرگ برای ورزش ایران است اما نباید فراموش کنیم که این پرونده زوایای دیگری هم دارد و حکم دادگاه حکمیت ورزش، پایانی بر جنگ فدراسیون جودوی ایران با ماریوس ویزر نیست. اگرچه مدیران ورزش ایران در مصاحبه‌هایشان از یک پیروزی بزرگ صحبت می‌کنند، اما نباید فراموش کنند که دادگاه حکمیت ورزش این پرونده را دوباره به فدراسیون جهانی ارجاع داده است.

 

در حکم این دادگاه آمده است: «هیات CAS تشخیص داد که ایران اساسنامه فدراسیون جهانی جودو را به شدت نقض کرده است و باید مجازاتی متناسب با آن در نظر گرفته شود، اما نوع مجازات فعلی (تعلیق به مدت نامحدود) هیچ پایه قانونی‌ای در مقررات فدراسیون جهانی جودو ندارد و این موضوع مجدداً برای تصمیم‌گیری به کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو ارجاع داده شد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.»

 

فدراسیون جهانی جودو هم بعد از اعلام رأی دادگاه حکمیت ورزش، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رأی دادگاه CAS ثابت کرد فدراسیون جودوی ایران اصول بی‌طرفی سیاسی و عدم تبعیض را به طور جدی نقض کرده است، بنابراین جودوی ایران می‌تواند به صورت موقت تعلیق یا اخراج شود. از آنجا که تعلیق دائمی و نامحدود بوده، این موضوع باید بار دیگر در کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو بررسی شود. ایران همچنین باید مبلغ پنج هزار فرانک سوئیس بابت هزینه‌ها به فدراسیون جهانی جودو پرداخت کند.»

 

فدراسیون جودوی ایران و مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی

 

فدراسیون جهانی جودو و در رأس آن ماریوس ویزر دوباره قرار است پرونده فدراسیون ایران و ماجرای سعید ملایی را بررسی کنند و مجازاتی جدید برای جودوی ایران در نظر بگیرند. ماجرایی که می‌تواند چندان به نفع ایران و رشته جودو نباشد. در این بین یک موضوع مهم نیز وجود دارد و آن هم مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی است. یکی از خواسته‌های فدراسیون جهانی جودو همین است و باید دید فدراسیون جودوی ایران چگونه با این موضوع کنار خواهد آمد.

 

از سویی نباید فراموش کنیم که مبارزه با حریفان اسرائیلی امکان‌پذیر نیست و نماینده‌های مجلس هم آن را قانون کرده‌اند. محمد عزیزی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون ورزش مجلس دهم، درباره تصویب این طرح در مجلس و تبدیل آن به قانون به اعتمادآنلاین گفته بود: «جمهوری اسلامی رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی‌شناسد. مبارزه نکردن با ورزشکاران اسرائیلی بخشی از مباحث اعتقادی ماست. ما که نمی‌توانیم از مباحث اعتقادی خودمان عدول کنیم. من نظرم این است که اگر می‌خواهند تعلیق کنند، این کار را انجام دهند.»

 

آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو، نیز درباره مبارزه با حریفان اسرائیلی به خبرگزاری فارس گفته بود: «بنده به هیچ عنوان حتی یک قدم از مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی نخواهم کرد و با تمام توان و قدرتم مقابل این تهدید ایستادگی خواهم کرد. بدون شک پایبند آرمان‌هایمان خواهیم ماند.»

 

در این میان آنچه در این پرونده بیشتر به چشم می‌آید آینده نامشخص جودوی ایران است، رشته‌ای که شاید دوباره تعلیق شود، اما این بار نه صورت دائمی.

 

منبع : اعتمادآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه