ارسال به دیگران پرینت

کلانی: فوتبال ما از بیخ ایراد دارد| فرگوسن هم در ایران موفق نمی‌شود

یک پیشکسوت فوتبال نبود فرهنگ‌سازی مناسب و عدم تلفیق فوتبال با جامعه ایران را علت اصلی بروز مشکلات مختلف از جمله افزایش قراردادها در ایران می‌داند.

کلانی: فوتبال ما از بیخ ایراد دارد| فرگوسن هم در ایران موفق نمی‌شود

حسین کلانی درباره اوضاع اخیر فوتبال ایران و به پرسپولیس و حواشی مربوط به نقل‌وانتقالات گفت: خبرها را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنم. حتی دقیقا نمی‌دانم پرسپولیس چه زمانی مسابقه دارد. شنیدم که در ورود به قطر به مشکلاتی مواجه بودند. صحبت کردن ما هم تاثیری در بهبود اوضاع ندارد. حداقل می‌توانیم با انتقاد نکردن آرامش را حفظ کنیم. خوشبختانه باشگاه در تلاش است تا نتیجه خوبی به دست آورد و جوابگوی هواداران باشد.

او با بیان اینکه مردم فقط دلخوش به فوتبال و ورزش هستند، گفت: در شرایطی که عموم جامعه با مشکلات زیاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... دست و پنجه نرم می‌کند، فقط ورزش برای مردم مانده است. به هر حال تنها عاملی که مردم را خوش می‌کند فوتبال است و ورزش است که در این بین برخی‌ها با ایجاد حواشی جلوی آن را می‌گیرند.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره تصویب قانونی مبنی بر منع جذب مربی و بازیکن جدید در فوتبال ایران نیز خاطرنشان کرد: سال‌های سال است که با جذب خارجی‌ها مخالف هستم و برای این موضوع دلیل هم دارم. بارها گفته‌ام که مربیان خارجی به درد ما نمی‌خورند. آن‌ها شرایط فرهنگی و ارتباطی ما ایرانی‌ها را درک نمی‌کنند. ممکن است از نظر فنی بهتر باشند اما ما افراد با استعدادی داریم که اگر در دوره‌های مربیگری در خارج از کشور شرکت کنند، اگر بهتر هم نشوند، بدتر از خارجی‌های شاغل در ایران نخواهند شد.

کلانی با بیان اینکه مربیانی مانند فرگوسن و سایر مربیان بزرگ جهان هم نمی‌توانند از نظر فرهنگی و کلامی با بازیکنان ایرانی ارتباط بگیرند و احساسات خود را ردوبدل کنند، گفت: مربی خارجی به درد ما نمی‌خورد. ما در عوض باید مدرس خارجی بیاوریم و دانش او برای ارتقای سطح فنی خودمان استفاده کنیم. این کار را هم باید از رده پایه آغاز کنیم که بازیکنان ما از سنین کودکی آموزش بگیرند. یک مربی یا مدرس نمی‌تواند بازیکنی را که رشد کرده و در سطح حرفه‌ای قرار دارد از نظر تکنیکی متحول کند بلکه فقط می‌تواند در کارهای دسته جمعی تغییراتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تاکنون مربیان خارجی درجه پایین راهی ایرانی شده‌اند، یادآور شد: در مدت زمان اخیر موفقیت‌هایی با مربیان خارجی رقم خورده اما باید دید این اتفاق در چه شرایطی بوده است؟ آیا تداوم داشته است؟

این پیشکسوت به انتقاد از بازیکنان خارجی شاغل در ایران هم پرداخت و گفت: ما تا به حال خارجی‌های خوبی را وارد نکردیم چرا که بازیکن خارجی خوب مبالغ هنگفت می‌خواهد. ما چند بازیکن خارجی دسته پایین را به ایران آوردیم که مشتری نداشتند و با یکی، دو جرقه کوچک، آن‌ها را ستایش کردیم. ما در ایران استعدادهای خوبی در شمال و جنوب کشور داریم. مازندران، گیلان و خوزستان مهد فوتبال و منبع بهترین استعدادها هستند. بازیکن دست چندم خارجی انگشت کوچک استعدادهای ایرانی نمی‌شود. ما این بازیکنان را می‌آوریم، استفاده نمی‌کنیم و در عوض آن‌ها در مراجعه بین‌المللی هزار مشکل و شکایت برای ما درست می‌کنند و آبروی ما را می‌برند.

کلانی تاکید کرد: ما نیاز به آرامش داریم تا این دوران عبور کنیم. هر چیزی که ایجاد جنجال کند، به درد ما نمی‌خورد. مطمئن باشید پشت پرده جذب خارجی‌ها مسائلی هست که ما خبر نداریم اما به نفع کسانی است که تاکید دارند خارجی‌ها وارد ایران شوند.

وی به انتقاد از کسانی پرداخت که مدام دستمزد خود در دهه پنجاه و شصت را با فوتبالیست‌های کنونی مقایسه می‌کنند و افزود: برخی مدام می‌گویند ما در گذشته پول نمی‌گرفتیم اما الان فلان مقدار پرداخت می‌شود. دنیا عوض شده و طبیعتا شرایط اقتصادی و اجتماعی همه دستخوش تغییراتی شده است. ورزش هم به سمت و سوی دیگری رفته و دیگر خبری از برگزاری المپیک با شرایط آماتوری نیست. الان حرفه‌ای‌ها حرف اول را می‌زنند. در گذشته ورزش می‌کردیم که در شغل اول خودمان موفق شویم و از آن لذت می‌بردیم. این قهرمانی‌ها در گذشته آلترناتیوی برای موفقیت در شغل و حرفه اصلی بود و در واقع احترامی به دست می‌آوردیم. در آن مقطع ورزشکار در طول هفته نهایتا سه- چهار ساعت تمرین می‌کرد و در آخر هفته هم مسابقه‌ای برگزار می‌کردیم. در طول فصل ۳۰ بازی هم انجام نمی‌دادیم.

او به شرایط کنونی فوتبال امروز اشاره کرد و گفت: الان و در فوتبال امروزی، بازیکن تمام وقت در اختیار باشگاه است و دیگر وقتی برای انجام یک کار دیگر و ادامه تحصیل ندارد. بازیکن باید از درآمد خود برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند. ما چند نفر را می‌شناسیم که توانستند رفاه خوبی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند اما همه ورزشکاران اینطور نیستند؟

کلانی با اشاره به مشکلاتی فرهنگی موجود در فوتبال ایران که منجر به بروز برخی اشکالات دیگر شده گفت: فوتبال یک ورزش وارداتی است که ما آن را با با جامعه خودمان تلفیق نکردیم. کما اینکه ما در رانندگی هم هزاران مشکل داریم. وضعیت در کارهای ساختمانی هم نامناسب است. فوتبال هم مانند همین مسائل است که آن را به درستی انجام نمی‌دهیم. ما از استانداردهای روز دنیا عقب هستیم و استانداردهای من درآوردی خودمان را داریم.

او به نبود چارچوب مناسب در نوع ارتباط مربی و بازیکن و هواداران گفت: ما هنوز احترام گذاشتن به همدیگر را بلد نیستیم. وقتی تیم‌ملی ما به تورنمنت خارجی می‌رود و در مسابقه، بازیکن ما به گوش بازیکن خودی سیلی می‌زند، یعنی فوتبال ما از بیخ ایراد دارد. ما در هیچ زمینه‌ای فرهنگ سازی درستی انجام ندادیم. ما باید خیلی از مسائل را از پایه به درستی اجرا می‌کردیم. وقتی بانوان را به عنوان نیمی از اجتماع از حضور در جایی منع می‌کنیم مشکلات زیادی خلق می‌شود. خیلی از مسائل تربیتی در خانه و تا سن ششٰ- هفت سالگی توسط مادر انجام می‌شود. در فوتبال هم همینطور است.

این پیشکسوت فوتبال ادامه داد: حالا باید ببینیم علت اینکه بازیکنی به یک باره قرارداد را از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون افزایش داده چیست؟الان تمام دنیا با یک بحران بزرگ مواجه است اما در مملکت ما از این بحران و معضل اجتماعی سوء استفاده می‌شود. اگر قیمت‌ها زیاد شده به خاطر این است که ایجنت بازیکن طوری برنامه‌ریزی کرده که قرارداد افزایش یابد و درصد خودش را از قرارداد بردارد. البته من سند و مدرکی ندارم و ترجیح می‌دهم بیش از این درباره این موضوع صحبت نکنم و به کسی تهمت نزنم.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه