ارسال به دیگران پرینت

تاثیرات مالی کرونا در وزارت ورزش/ ورود و خروج پول در حد حقوق

وزارت ورزش از گزند کرونا و تاثیری که بر کُندتر شدن چرخه اقتصاد کشور داشته، در امان نبوده طوریکه تا به امروز حداقل بودجه مصوبش را از دولت گرفته و حداقل پرداختی را هم به فدراسیون‎ها داشته است.

تاثیرات مالی کرونا در وزارت ورزش/ ورود و خروج پول در حد حقوق

 سال جاری وارد پنجمین ماه خود شده است در حالیکه وزارت ورزش نسبت به زمان مشابه سال های گذشته و از مجموع بودجه ای که دولت برایش مصوب کرده، رقم ناچیزی را از خزانه تخصیص گرفته است. البته با این اوصاف پرداختی به فدراسیون ها را به طور منظم و ماهانه داشته اما به صورت حداقلی و تنها در حد حقوق و هزینه های جاری.

تخصیص ۲۲ درصد از بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی

۴۰۰ میلیارد تومان رقمی است که از طرف دولت برای بودجه سال ۹۹ وزارت ورزش به این وزارتخانه ابلاغ شد. تا به امروز از محل این بودجه تنها ۲۲ درصد به حساب وزارت ورزش واریز شده است. این میزان بودجه تخصیصی نسبت به رقم پرداختی در زمان مشابه سنوات قبل کاهش زیادی داشته چراکه وزارت ورزش طی سال های گذشته و تا این بازه زمانی (ماه پنجم سال) بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه مصوب خود را دریافت کرده بود.

۲۲ درصد بودجه پرداختی به وزارت ورزش تقریبا رقمی معادل ۸۰ میلیارد تومان می شود. این میزان اعتبار از محل ردیف اصلی بودجه مصوب وزارت ورزش بوده و شامل ردیف بودجه متفرقه و بودجه عمرانی نمی شود.

پرداختی به فدراسیون ها در حد رتق و فتق امور

وزارت ورزش البته با وجود دریافت حداقلی بودجه از دولت، به تعهد مالی خود در قبال فدراسیون های ورزشی برای پرداخت بودجه ماهانه آنها عمل کرده است اما در چه حد؟

این وزارتخانه تا به امروز طی چهار مرحله پرداختی به حساب فدراسیون ها داشته است و در هر ماه به طور میانگین بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان؛ قاعدتا این رقم با توجه به فعالیت ۵۳ فدراسیون در ورزش کشور خیلی بالا و قابل توجه نیست.

این در حالی است که اگر پای کرونا به میان نیامده بود و جهان را درگیر بحران خود نکرده بود، این روزها المپیک توکیو در جریان بود و قاعدتا فدراسیون ها نیاز داشتند که در ماه های ابتدایی سال بودجه بهتری دریافت کنند اما بودجه ای که تا به امروز توسط وزارت ورزش در اختیارشان گذاشته شده واقعا تاچه حد پاسخگوی نیازشان خواهد بود؟

ژاله فرامرزیان: در حدِ حقوق و هزینه های جاری پول جابه جا می شود

 پیش از این در گزارشی با عنوان «خدمتی که کرونا به فدراسیون ها کرد/ دخل بیشتر از خرج شد» به این موضوع پرداخته بود که تعطیلی کلی فعالیت های ورزشی و لغو اردوها و اعزام ها، بهترین فرصت برای فدراسیون هاست تا بودجه دریافتی خود را برای ماه های پسا کرونا ذخیره کنند اما با توجه به رقمی دریافتی از وزارت ورزش چنین اقدامی امکان پذیر است؟

پاسخ ژاله فرامرزیان معاونت مدیریت توسعه و منابع وزارت ورزش به این پرسش اما خیلی امیدوارکننده نیست.

وی با تایید تمام آمار و ارقام ارائه شده در این گزارش گفت: وزارت ورزش تا به امروز فقط بابت حقوق، نگهداری و هزینه های جاری به فدراسیون ها پول داده به خصوص که نه رویدادی دارند و نه اعزامی؛ فقط برای هزینه های جاری تخصیص داشته ایم تا فدراسیون ها از این حیث گرفتار نشوند. به غیر از این پولی نداده‌ایم.

فرامرزیان ادامه داد: فعالیت مالی وزارت ورزش در رابطه با فدراسیون ها - جدا از تامین حقوق و هزینه های جاری آنها - از پرداخت پاداش مدال آوران سال ۹۷ آغاز می شود که اعتبار تامین شده برای آن به زودی به حساب فدراسیون ها واریز می شود.

این معاون وزیر ورزش با تاکید بر اینکه به لحاظ مالی شرایط مناسبی در وزارت ورزش حاکم نیست، ابراز امیدواری کرد که در ماه های آینده شرایط مالی مساعدتری ایجاد شود.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه