ارسال به دیگران پرینت

بدهی فدراسیون فوتبال | 8 میلیارد چگونه وصول شد؟!

حســین ردکا: در حالی‌که فدراسیون فوتبال برای پرداخت طلب ویلموتس از «شستا» 2 میلیون یورو قرض کرده بود با عدم پرداخت بدهی خود و افزایش نرخ ارز با بدهی سنگین‌تری مواجه شد تا جایی‌که با حکم توقیف اموال مواجه شده و 8 میلیاردتومان نیز علی‌الحساب پرداخت کرده است!

 بدهی فدراسیون فوتبال | 8 میلیارد چگونه وصول شد؟!

ماجرای استقراض

سال گذشته وقتی مارک ویلموتس در آستانه بازی تیم‌ملی با عراق رسما با نامه‌نگاری با فدراسیون و فیفا به‌علت دریافت‌نکردن مطالبات خود اقدام به فسخ یک‌طرفه قرارداد کرده بود،‌ مدیران فدراسیون با مساعدت وزارت ورزش و مسئولان دولت در آن مقطع توانستند مشکل تسویه حساب با ویلموتس را حل‌ کنند. فدراسیون رسما اعلام کرده بود که به‌علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران چندمیلیون دلار پول بلوکه‌شده در فیفا دارد که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند آن را دریافت کند. در ادامه گزارش یکی از روزنامه‌های کشورمان آمده است: در نهایت با ورود وزیرورزش برای حل مشکل و مذاکره با معاون اول رئیس‌جمهوری و بررسی موضوع در ستادملی مبارزه با تحریم تصمیم گرفته می‌شود یکی از شرکت‌های وابسته به شستا دومیلیون یورو طلب ویلموتس را پرداخت کند. به این ترتیب با رایزنی و استعلام صورت‌گرفته مشخص می‌شود که شرکت پتروشیمی فن‌آوران چنین مبلغی در حساب خود دارد و این پول از دوبی به «زراعت بانک» استانبول منتقل و تسویه‌حساب با ویلموتس انجام می‌شود. مدیران فدراسیون فوتبال در همان زمان دریافت این پول قراردادی با شرکت «شستا» امضا کردند و با ارائه چکی به تاریخ سی‌ویک فروردین 1399 تعهد دادند که در زمان تسویه‌حساب معادل روز ارز،‌ دومیلیون یورو به شستا پرداخت کنند. از طرفی در همان زمان طبق ادعای رسمی مدیران فدراسیون مذاکراتی رسمی با مسئولان شستا برای عقد قرارداد اسپانسرینگ هم انجام و حتی متن قرارداد آماده شده بود که تبلیغات شرکت‌های زیرمجموعه شستا در مسابقات لیگ‌برتر و بازی‌های تیم‌ملی در کنار زمین پخش شود و به این ترتیب فدراسیون با فراهم‌کردن بستر تبلیغاتی فوتبالی در یک بازه زمانی تسویه‌حساب با شستا را انجام بدهد. قراردادی که با توجه به نتایج ضعیف تیم‌ملی و ماجرای کرونا نتیجه‌ای در بر نداشت!

رشد 10 میلیاردی؟!

اردیبهشت‌ماه سالجاری «تابناک» نوشت: بدهی 2 میلیون دلاری فدراسیون فوتبال به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین‌اجتماعی) فقط یکی از این مسائل بحرانی است که با افزایش نرخ دلار روز‌به‌روز بدهکاری این فدراسیون هم افزایش می‌یابد. این مبلغ که به‌عنوان طلب برای پرداخت قرارداد مارک ویلموتس دریافت شده بود و سررسید آن در فروردین 99 سرآمده، هنوز پرداخت نشده است. صفی‌ا... فغان‌پور، مسئول امورحقوقی فدراسیون فوتبال درباره این پرونده می‌گوید: برای حل‌وفصل این اتفاق چندین جلسه به‌همراه مهدی محمدنبی با شرکت شستا برگزار کردیم. در حال حاضر درصدد تشکیل کمیته داوران هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ را مشخص کنیم. فغان‌پور در واکنش به افزایش بدهی فدراسیون با افزایش نرخ دلار در ایران از 30 میلیارد به حدود 40 میلیارد تومان گفت: این مبلغ به دلار دریافت شده و هیات داوران نحوه و میزان مبلغ پرداختی را تعیین خواهد کرد.

حکم توقیف اموال

«خبرآنلاین» روز یکشنبه نوشت: مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی، اقدامات قانونی برای برگشت‌زدن چک فدراسیون را انجام داده و طبق شنیده‌ها علیه فدراسیون از دادگاه حکم گرفته‌اند. حالا فوتبال ایران برای پرونده تسویه‌حساب دومیلیون یورویی با مارک ویلموتس و دستیارانش باید دومیلیون یورو در شرایطی به شستا پس بدهد که قیمت یورو نسبت به زمانی‌که این پول به فدراسیون پرداخت شد، دو برابر شده است و مدیران فوتبالی هم تعهد کرده‌اند که براساس قیمت روز یورو مبلغ را پس بدهند. همان‌طور که انتظار می‌رفت مدیران فدراسیون در تاریخ سی‌ویکم تیرماه نتوانستند پول شستا را پس بدهند. در این مدت با مساعدت مسئولان دولت و وزارت ورزش چندباری از شستا برای تسویه‌حساب وقت گرفته شده است. منتهی بازهم مدیران فدراسیون در تامین ارز موردنیاز برای تسویه حساب ناکام بوده‌اند. در نهایت وقتی فشار برخی نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی بیشتر شد، شستا مجبور شد برای تسویه‌حساب با فدراسیون اقدامات قانونی انجام بدهد. به این ترتیب در مرحله نخست چک دومیلیون یورویی برگشت‌زده و سپس در مجتمع قضائی شهیدصدرتهران شکایتی علیه فدراسیون فوتبال ثبت شد که شنیده می‌شود به رأی علیه این مجموعه ختم و حتی دستور توقیف اموال هم صادر شده است. البته مدیران فدراسیون و وزارت ورزش تا به امروز هیچ شفاف‌سازی دقیقی درباره این پرونده انجام نداده‌اند و معلوم نیست چرا از ارائه گزارش به جامعه فوتبال و رسانه‌ها در این زمینه مثل بسیاری دیگر از پرونده‌ها خودداری می‌کنند.

وصول 8 میلیارد

بنابر اعلام حسن محمدی مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی، فدراسیون فوتبال 8 میلیارد تومان از بدهی خود بابت پولی که از این مجموعه برای پرداخت به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم‌ملی گرفته بود را داد. وی افزود: شستا پیگیر مابقی مطالبات خود است تا قرض 2 میلیون یورویی خود به فدراسیون فوتبال را دریافت کند. این پول قراربود فروردین ماه سالجاری تسویه شود که انجام نشد و اکنون با توجه به افزایش قیمت ارز تقریبا دو برابر شود.

پرداخت از کدام منبع

فدراسیون فوتبال منابع درآمد خیلی زیادی ندارد و محدود است که مهمترین آن بحث تبلیغات محیطی است. در حالی‌که فدراسیون فوتبال نتوانسته مطالبات خود را از فیفا دریافت کند و هزینه‌های ثابت سنگینی در طول سال دارد سوال اینجا است که 8 میلیارد تومان پرداختی به شستا از چه محلی تامین شده است؟

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه