ارسال به دیگران پرینت

فیفا | برگزاری انتخابات فوتبال بعد از ریاست جمهوری ؟

[حسین قهار] طبق نقشه راه تأییدشده از سوی فیفا،‌ انتخابات فدراسیون فوتبال باید در مهرماه برگزار شود. منتهی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که انگار اراده‌ای در پشت پرده وجود دارد که انتخابات باز هم به تعویق بیفتد و به ‌سال آینده و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول شود. اما این اتفاق رخ خواهد داد؟ آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ اصلا امکان دارد که فیفا با این اتفاق موافقت کند؟

 فیفا  | برگزاری انتخابات فوتبال بعد از ریاست جمهوری ؟

از گذشته تاکنون

دوره چهار ساله هیأت رئیسه فعال کنونی فدراسیون در هجدهم اردیبهشت ١٣٩٩ به پایان رسید. مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال بعد از سکته قلبی و وضع حاد جسمانی از سمت خود استعفا داد و مدیران تصمیم گرفتند انتخابات را زودتر از تاریخ مقرر و در بیست‌وپنجم اسفند ١٣٩٨ برگزار کنند. پروسه ثبت‌نام از نامزدهای ریاست و عضویت هیأت رئیسه هم انجام شد و همه چیز برای برگزاری انتخابات آماده بود که فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال دو نامه تهدیدآمیز رسما با برگزاری انتخابات مخالفت کرد و دستور اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات با اساسنامه جدید را به فوتبال ایران ابلاغ‌کرد. بعد از لغو انتخابات،‌ فیفا به صورت رسمی از ایران خواست که یک نقشه راه دقیق و شفاف برای پروسه اصلاح اساسنامه تا تصویب آن در مجمع و سپس برگزاری انتخابات آماده کند و به سوییس بفرستد. مدیران فدراسیون هم این کار را انجام دادند و طبق زمان‌بندی انجام‌شده قرار شد در مهرماه ‌سال‌جاری انتخابات برگزار شود و اساسنامه جدید بعد از تأیید فیفا نهایتا تا مرداد به تأیید مجمع عمومی برسد.

اصرار برای برگزاری انتخابات فوتبال بعد از ریاست جمهوری

نگاه جامعه فوتبال به اتفاقات رخ داده هم این بود که مدیران فدراسیون حتما خودشان می‌خواهند انتخابات در تاریخ مقرر برگزار شود، اما روال کار و برخی رفتارها به خوبی نشان می‌دهد که انگار اراده‌ای در پشت پرده وجود دارد که اداره فدراسیون با سرپرستی و به همین شکل تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند و انتخابات به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٠ موکول شود. شایعه و گمانه‌زنی مطرح‌شده را به هیچ عنوان نمی‌توان ثابت کرد و اگر واقعا چنین مکانیزمی طراحی شده باشد، فقط گذر زمان  واقعیت‌ها را به همه نشان خواهد داد. منتهی مذاکرات با فیفا برای اصلاح اساسنامه تا به امروز به نتیجه نرسیده و به شکلی عجیب طول کشیده است. به‌هرحال مدیران فدراسیون نه‌تنها بر سر ماهیت این مجموعه در بند یک اساسنامه با فیفا هنوز به نتیجه نرسیده‌اند، بلکه درباره برخی جزئیات قانونی اساسنامه مثل آیین‌نامه انتخاباتی هم اختلافاتی وجود دارد و چالش‌هایی اساسی به وجود آمده است، پس احتمال اینکه اساسنامه تا دو هفته دیگر هم به صورت کامل آماده نشود، وجود دارد. داستان آماده‌نشدن اساسنامه طبق قوانین فیفا البته خطر تعلیق و تشکیل کمیته انتقالی را به همراه دارد و کوچک‌ترین اشتباه مدیریتی می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

دلیل رایزنی با فیفا چیست؟

در حال حاضر مدیران در تلاش هستند تا موافقت فیفا را برای نهاد مستقل غیرانتفاعی‌شدن فدراسیون البته تابع قوانین جمهوری اسلامی بگیرند. قطعا برای فیفا این سوال به وجود می‌آید که فدراسیون شامل کدام قوانین جمهوری اسلامی فعالیت خواهد کرد و تبعیت از قوانین چه حسن و معایبی از نظر آنها خواهد داشت. فیفا تنها در شرایطی که مطمئن شود استقلال کامل فدراسیون حفظ خواهد شد، اساسنامه را تأیید می‌کند و اگر این اتفاق رخ ندهد، قطعا تصمیم دیگری برای فوتبال ایران خواهد گرفت. پس این سکوت روزهای اخیر هر لحظه می‌تواند با اتفاقی جنجالی و بحرانی بر هم بخورد. حسابش را بکنید که جزئیات اساسنامه تا اواسط مرداد در خوشبینانه‌ترین حالت به تأیید فیفا برسد. فدراسیون باید اساسنامه را در اختیار اعضای مجمع عمومی قرار بدهد تا جزئیات آن را بررسی کنند. ٢١ روز بعد باید جلسه مجمع عمومی فدراسیون برای تصویب اساسنامه، تعیین زمان انتخابات و کمیته‌های انتخاباتی برگزار شود، سپس پروسه ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال، دریافت مدارک آنها و تحویل و اخذ فرم‌های انتخاباتی فرا می‌رسد. کمیته استیناف حداقل در یک هفته اعتراض نامزدهای انتخاباتی را بررسی خواهد کرد و این فعل و انفعالات حداقل ٤٠ تا ٤٥ روز زمان خواهد برد و بعد از آن انتخابات برگزار خواهد شد. پس اگر اساسنامه تا دو هفته دیگر تأیید شود و مدیران فدراسیون بدون مشکل و با شفافیت کامل بخواهند انتخابات را برگزار کنند، آبان یا آذرماه زمان این اتفاق مهم برای فوتبال ایران خواهد بود.

رئیس جدید چه شرایطی باید داشته باشد؟

همه می‌دانند موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران در پاییز شروع خواهد شد و تیم‌ملی ایران هم در پاییز باید چهار مسابقه حساس خود مقابل هنگ‌کنگ،‌ کامبوج، بحرین و عراق را در مقدماتی جام‌جهانی برگزار کند. لیگ بیستم هم در آن زمان شروع شده و بدون هیچ تردیدی همه این اتفاقات در کنار هم و بهانه شیوع کرونا،‌ باز احتمال تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال را زیاد خواهد کرد. یعنی آنهایی که هدف‌شان به تعویق افتادن انتخابات و موکول‌شدن آن به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٠ است، از این شرایط بهترین استفاده را خواهند کرد. در بین اعضای کنونی هیأت رئیسه فدراسیون موضع علی کفاشیان،‌ هدایت ممبینی‌ و محمود شیعی برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر است. حیدر بهاروند هم مخالفت خاصی با این اتفاق در صورت حل مشکل بازنشستگی و بازگشت به کار ندارد. اما همان‌طور که اشاره شد ممکن است برخی جریان‌‌ها علاقه داشته باشند که انتخابات به تعویق بیفتد تا با لابی سیاسی و ورزشی در دولت جدیدی که روی کار خواهد آمد، انتخابات برگزار شود. یعنی رئیس جدید فوتبال ایران همسو با تفکر دولتی که کار را شروع‌می‌کند، به فدراسیون بیاید.

شرایطی که به صلاح فوتبال نیست

فیفا به مدیران فدراسیون فوتبال در نامه‌های خود به دنبال دریافت شکایات برخی از اعضای مجمع عمومی تأکید کرده تمام نفرات مجمع باید در جریان مکاتبات و کارهای مربوط به اصلاح اساسنامه باشند. اما مدیران فدراسیون در اتفاقی حیرت‌انگیز از انجام این کار سر باز زده‌اند و اگر اساسنامه به تأیید فیفا برسد،‌ ممکن است باز هم اعضای مجمع عمومی در جلسه‌ای که برگزارمی‌شود، برخی از بندهای اساسنامه را حذف کنند و خواهان اضافه‌شدن چند بند جدید در آن شوند که به دنبال آن باز هم باید با فیفا مکاتبه صورت بگیرد و این چیزی نیست که فیفا به راحتی از کنار آن بگذرد، چون در این‌باره از مدت‌ها قبل با فدراسیون اتمام حجت کرده است. دوره چهار ساله هیأت رئیسه همان‌طور که اشاره شد در اردیبهشت‌ماه به پایان رسید. ادامه کار این تیم مدیریتی تا مهر یا آبان امسال که زمان اعلامی به فیفا برای برگزاری انتخابات است،‌ فقط به خاطر پروسه اصلاح اساسنامه و انتخابات میسر شده است و اگر تا آن زمان برخلاف نقشه راه تعیین‌شده انتخابات برگزار نشود،‌ آن وقت ممکن است فیفا تصمیم به تعیین یک کمیته انتقالی برای فوتبال ایران بگیرد که اقدامات مربوط به برگزاری انتخابات را انجام بدهد تا شائبه‌ای درباره مهندسی انتخابات وجود نداشته باشد. پس اینکه برخی مدیران فوتبالی فکر کنند با تعلل در روال برگزاری انتخابات، تأخیر در تصویب اساسنامه و استفاده از بهانه کرونا‌ می‌توانند به مدیریت با همین سیستم تا‌ سال آینده ادامه بدهند، ماجرایی پرریسک و غیرقابل باور خواهد بود. در حقیقت موکول‌شدن انتخابات به‌ سال آینده هم اصلا به صلاح فوتبال نیست و قطعا دولت و وزارت ورزش هم خواهان آن نیستند، چون بلاتکلیفی مدیریتی فوتبال ادامه پیدا می‌‌کند و انتخابات فدراسیون در پشت پرده شکلی سیاسی به خود خواهد گرفت.

چرا شفاف‌سازی نمی‌شود؟

در شرایط کنونی باید صبر کرد. هیچ چیزی سر جای خودش نیست. فراموش نکنیم که اساسنامه فدراسیون ممکن است در مراجع قانونی اگر عنوان نهاد عمومی غیردولتی را نداشته باشد، رد شود و آن وقت مشکلات بیشتر خواهد شد. تا آن زمان بهترین اتفاق برای فوتبال کشور و مدیریت این رشته شفافیت کامل است که چنین چیزی را از مدیران کنونی فدراسیون سراغ نداریم. آنها عاشق مدیریت در سکوت و پیش بردن کارها در خفا هستند، به همین دلیل همیشه با بحران روبه‌رو هستند و هر شایعه‌ای مسیر فوتبال را به انحراف می‌کشد. با این حال، به نظر می‌رسد اگر مشکل قانون بازنشستگی در انتخابات فوتبال حل نشود، این ابهامات وجود دارد. گویا انتخابات زمانی برگزار خواهد شد که برخی آقایان هیچ مانعی برای حضور در آن نداشته باشند. در آینده بیشتر درباره پشت پرده اتفاقات مدیریتی خواهیم نوشت.

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه