ارسال به دیگران پرینت

نقطه ضعف کی‌روش، راز موفقیت اسکوچیچ

سرمربی کروات تیم‌ملی با وجود شیوع کرونا یک روز هم بیکار نیست و دائما یا با مربیان لیگ‌برتری دیدار می‌کند یا به تماشای بازی‌های لیگ در شهرهای مختلف می‌نشیند

نقطه ضعف کی‌روش، راز موفقیت اسکوچیچ

[شهروند] حضور دراگان اسکوچیچ در ایران و سفر به شهرهای مختلف با وجود شیوع ویروس کرونا توجه خیلی از اهالی فوتبال را به خودش جلب کرده است. سرمربی کروات تیم‌ملی فوتبال ایران ترجیح داده به جای نشستن در خانه و تماشای فیلم بازی‌های لیگ‌برتر، مسابقات تیم‌های مختلف را از نزدیک تماشا کند تا بهترین نفرات برای بازی‌های حساس پیش‌روی تیم‌ملی انتخاب شوند. ملاقات با سرمربیان تیم‌های لیگ‌برتری هم از دیگر برنامه‌های این روزهای اسکوچیچ است که تفاوت‌هایی میان او با سرمربیان قبلی تیم‌ملی را کاملا نمایان می‌کند.

اسکوچیچ شهر به شهر به دنبال بازیکن

با وجود محدودیت‌های پروازی بعد از شیوع ویروس کرونا، دراگان اسکوچیچ که زمستان ‌سال ٩٨ سرمربیگری تیم‌ملی را قبول کرده بود، با ازسرگیری لیگ‌برتر فوتبال ایران، وارد تهران شد. اسکوچیچ در هفته‌های اخیر سعی کرده تقریبا بازی اکثر تیم‌های لیگ‌برتری را در شهرهای مختلف از نزدیک تماشا کند. از آنجایی که تیم‌ملی از زمان انتخاب اسکوچیچ حتی یک اردو را هم تشکیل نداده، این مربی کروات به دنبال این است تا آماده‌ترین‌های فعلی فوتبال ایران را از تیم‌های مختلف وارد اردو کند. با توجه به تعطیلی چندماهه مسابقات و افت‌وخیزی که بازیکنان در ماه‌های اخیر داشتند، به نظر می‌رسد اسکوچیچ برای هر پست چند بازیکن را مدنظر دارد.

تعامل با مربیان لیگ‌برتری

دیدار سرمربی تیم‌ملی با سرمربیان تیم‌های لیگ‌برتری؛ اتفاقی است که در دوران حضور کارلوس کی‌روش و حتی مارک ویلموتس به آن عادت نداشتیم، اما اسکوچیچ بدون هیچ پیش‌شرطی به دیدار مربیان باشگاهی می‌رود و از آنها مشورت می‌گیرد. طی هفته‌های اخیر، سرمربی تیم‌ملی با مربیانی همچون هومن افاضلی، ابراهیم صادقی و... دیدار داشته تا نشان دهد حتی نام و سابقه مربیان هم چندان برایش اهمیت ندارد. این هفته هم قرار است اسکوچیچ سفری به اصفهان داشته باشد و ضمن تماشای دیدار تیم‌های سپاهان و نفت آبادان با امیر قلعه‌نویی نیز نشستی را برگزار کند. اقدامات این‌چنینی از سوی اسکوچیچ باعث شده تا تعامل خوبی بین سرمربی تیم‌ملی با مربیان لیگ‌برتری به وجود بیاید.

شهریور، زمان رونمایی از تیم اسکوچیچ

چهار دیدار سرنوشت‌ساز برای تیم‌ملی ایران در پاییز ٩٩ پیش‌روست که امکان دارد با کوچک‌ترین لغزش پایان تلخی داشته باشد. اسکوچیچ خوب می‌داند که نمی‌تواند درچنین مقطعی تغییرات بنیادین در ترکیب تیم‌ملی به وجود بیاورد، چون نیاز به هماهنگی بازیکنان در چهار بازی پیش رو برای ثبت پیروزی هست. دراگان از فدراسیون خواسته تا قبل از شروع دوباره بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی برای شناخت بهتر بازیکنان و هماهنگی آنها یکی، دو بازی تدارکاتی برای تیم‌ملی فراهم شود. در همین راستا، خبر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران برای اواسط شهریورماه دیدار دوستانه‌ای را برنامه‌ریزی کرده که بین دو تیم ایران و سوریه خواهد شد. این بازی برای روز ١٣ شهریور قطعی شده و در ورزشگاه آزادی تهران انجام خواهد رسید. باید تا شهریورماه که با پایان لیگ نوزدهم همراه می‌شود، برای اطلاع از فهرست بازیکنان مدنظر اسکوچیچ و اولین نمایش تیم او منتظر بمانیم.

قاسمپور: کی‌روش و ویلموتس به لیگ ما اهمیت نمی‌دادند

ابراهیم قاسمپور، پیشکسوت و کارشناس فوتبال ایران در رابطه با تعامل اسکوچیچ با مربیان لیگ‌برتری و تماشای بازی‌های لیگ‌برتر با حضور در استادیوم‌ها به «شهروند» می‌گوید: «قطعا حضور اسکوچیچ در استادیوم‌ها به شناخت بیشتر او از بازیکنان کمک می‌کند. این وظیفه یک مربی است که روی بازیکنان مدنظر خود اشراف داشته باشد و لیگ کشوری که در آن کار می‌کند را به خوبی بشناسد. شاید یک بازیکن یک هفته در شرایط آرمانی نباشد، اما چندبار دیدن نمایش یک بازیکن می‌تواند به تصمیم درست مربی منجر شود. اسکوچیچ با این کار به دنبال پیداکردن ترکیب ایده‌آل خودش است.»

او درباره اینکه کی‌روش و ویلموتس در مدت حضور خود خیلی به حضور در استادیوم‌ها و تماشای مسابقات از نزدیک علاقه نشان نمی‌دادند، می‌افزاید: «روش آنها هم خوشایند ما نبود. کی‌روش و بعد از آن ویلموتس خیلی به لیگ ما اهمیت نمی‌دادند و در کل فوتبال ما را به حساب نمی‌آوردند. کی‌روش که اکثرا دستیارانش را به استادیوم‌ها می‌فرستاد، اما مربیگری سلیقه‌ای است و بهتر است که سرمربی با چشمان خودش بازی‌ها را ببیند تا اینکه دستیارش به او اطلاعات بدهد. بازیکنان تیم‌ملی و نفراتی که در آینده پدیده می‌شوند، از دل همین لیگ بیرون می‌آیند.»

کارشناس فوتبال ایران ادامه می‌دهد: «تعامل اسکوچیچ با سرمربیان لیگ‌برتری هم اتفاق خوبی است. به ‌هرحال او نقطه‌نظرات همه را می‌شنود و سپس خودش تصمیم می‌گیرد. سرمربی یک تیم باشگاهی تمام روزهای هفته بازیکن را می‌بیند و می‌تواند بهتر عملکرد بازیکن مدنظر سرمربی تیم‌ملی در طول یک فصل را تشریح کند.»

قاسمپور درباره نزدیک‌شدن به بازی‌های حساس انتخابی جام‌جهانی می‌گوید: «تیم‌ملی علاوه بر کارهایی که اسکوچیچ انجام می‌دهد،‌ نیاز به بازی تدارکاتی دارد. اسکوچیچ قطعا دیدگاه متفاوتی نسبت به سرمربی قبلی دارد و باید ترکیبی که مدنظرش هست را در یکی، دو بازی محک بزند. نباید بهانه دست سرمربی تیم‌ملی دهیم و باید بازی تدارکاتی برایش فراهم کنیم، حتی درشرایط فعلی که کرونا جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داده، می‌توانیم با کشورهایی که اطراف‌مان هستند، رایزنی و بازی تدارکاتی بدون حضور تماشاگر برگزار کنیم. اسکوچیچ مربی قابل احترامی است، اما کارکردن در بخش باشگاهی با تیم‌ملی خیلی تفاوت دارد. قطعا انتظار داشتیم وقتی کی‌روش با آن اسم و رسم هشت‌سال در ایران بود، مربی باکلاس‌تری روی نیمکت تیم‌ملی باشد، اما حالا که اسکوچیچ در این جایگاه حضور دارد، باید همه او را کمک کنند.»

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه