ارسال به دیگران پرینت

تحریک‌آمیز حرف نزنید! | آرش میراسماعیلی و خطاب به مسئولان

دادگاه بین‌المللی تعلیق فدراسیون جودو هر روز شکل جنجالی‌تری به خود می‌گیرد. نگرانی‌ها بابت شهادت سعید ملایی و دیگر جودوکاران پناهنده علیه این پرونده کم بود که حالا گفته می‌شود کرونا بهانه‌ای شده تا این دادگاه به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

تحریک‌آمیز حرف نزنید! | آرش میراسماعیلی و خطاب به مسئولان

دادگاه بین‌المللی تعلیق فدراسیون جودو هر روز شکل جنجالی‌تری به خود می‌گیرد. نگرانی‌ها بابت شهادت سعید ملایی و دیگر جودوکاران پناهنده علیه این پرونده کم بود که حالا گفته می‌شود کرونا بهانه‌ای شده تا این دادگاه به‌صورت غیرحضوری برگزار شود. رسیدگی به پرونده تعلیق موقت فدراسیون جودو در حالی قرار بود فروردین‌ماه گذشته در سوئیس برگزار شود که به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا به تعویق افتاد و به شهریور‌ماه جاری موکول شد. در شرایطی که مسئولان ورزش کشور امیدوار بودند در این مدت دفاعیات محکم‌تری را تهیه کنند، یکباره خبر رسید که این جلسه از تقویم دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش(CAS) حذف شده است. با پیگیری‌های انجام‌شده حالا معلوم شده که قرار است این دادگاه به‌صورت غیرحضوری برگزار شود. موضوعی که به‌شدت مسئولان فدراسیون جودو را برافروخته کرده و باعث پریشان‌حالی بیش از پیش این فدراسیون شده است. دراین‌باره گفت‌وگوی «شرق» را با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو می‌خوانید.

آقای میراسماعیلی دلیل اینکه دادگاه جودوی ایران در فهرست برنامه‌های شش‌ماهه CAS نبود، چیست؟ این دادگاه برگزار می‌شود؟

ما هم وقتی این موضوع را دیدیم، خیلی متعجب شدیم و شائبه‌هایی برایمان ایجاد شد. برای همین بلافاصله به CAS ایمیل زدیم و دلیل را جویا شدیم. آنها در جواب به ما گفتند که مشکلی نیست و در تاریخ مقرر دادگاه را برگزار می‌کنند. البته دلیل این کارشان را نگفتند اما من خودم احتمال می‌دهم چون دادگاه اولیه ما در تاریخ 20 فروردین بود و کنسل شد، به همین خاطر دیگر در برنامه شش ماه جاری‌شان آن را لحاظ نکرده‌اند.

ماجرای اینکه می‌گویند دادگاه قرار است غیرحضوری باشد، چیست؟

CAS دعوت‌نامه‌ها را برای ما فرستاده و ما مدت‌هاست دنبال گرفتن ویزای سوئیس هستیم. متأسفانه به خاطر کرونا سفارتخانه‌ها هنوز باز نشده‌اند و برای همین قدری کارمان پیچ خورده است. حالا از طریق وزارت امور خارجه به دنبال آن هستیم تا یک‌راهی پیدا کنیم. CAS در ایمیل آخری که به ما زده، گفته اگر نتوانستید ویزا بگیرید، دادگاه را آنلاین برگزار می‌کنیم که ما با این موضوع مخالفت کردیم. ما به‌هیچ‌وجه زیر بار چنین دادگاهی نمی‌رویم. اینکه کلامی با طرفین دعوا گفت‌وگو کنیم چیز دیگری است. ما ماه‌هاست که داریم دفاعیات محکمی را تنظیم می‌کنیم تا این مسئله حل شود. این‌طور که نمی‌شود ما در این جلسه نباشیم اما طرف مقابل باشد.

یعنی فدراسیون جهانی جودو به‌عنوان طرف دیگر این دعوا قرار است در جلسه باشد؟

بله، گفتند اگر نشست آنلاین باشد سران CAS و فدراسیون جهانی در جلسه حاضر می‌شوند و تیم مسئولان و وکلای ایرانی که هم آنلاین مذاکره می‌کنند. فدراسیون جهانی مشکلی برای رفتن به سوئیس ندارد. آنها در یک قاره هستند و اگر به خاطر کرونا پرواز هم نداشته باشند، زمینی از مجارستان تا سوئیس می‌روند. ما مشکل داریم که ویزای رفتن نداریم.

اگر نتوانستید ویزا بگیرید، آن‌وقت شرایط به چه شکل می‌شود؟

ما تنها در صورتی که یک شرایط برابر داشته باشیم، قبول می‌کنیم دادگاه غیرحضوری و آنلاین باشد؛ یعنی فدراسیون جهانی در محل دادگاه حضور نداشته باشد.

سردار درخشان، رئیس سابق فدراسیون جودو توانسته در این مدت کمکی به شما بکند؟

من اختلافاتی با ایشان داشتم اما همه آنها را کنار گذاشتم و به خاطر مصالح مملکت از سردار خواستم به کمک ما بیاید. به‌هرحال آقای درخشان 14 سال رئیس فدراسیون جودو بودند؛ با مسئولان فدراسیون جهانی به‌خصوص ویزر که رئیس است، ارتباط خوبی دارد. کارهایی صورت گرفته اما نمی‌توانم صددرصد بگویم امیدوار هستیم. به‌هرحال اخبار ما از بیرون رصد می‌شود. موضوع جودو الان دیگر از حالت ورزشی خودش خارج شده و شکل سیاسی به خود گرفته است. ما خسارت‌های زیادی در این مدت دیدیم، تعلیق شدیم، مسابقات بین‌المللی و سهمیه المپیک توکیو را از دست دادیم. این‌طور نیست که روی چارچوب‌هایمان پا بگذاریم اما باید طوری هم پیش برویم که کار خراب‌تر از این نشود. نباید اظهارنظرهای تحریک‌آمیز صورت بگیرد. از همه مسئولان می‌خواهم که از اظهارنظرهای تحریک‌آمیز در مورد بحث جودو پرهیز کنند. ما اگر بخواهیم این مشکل حل شود باید با سیاست جلو برویم و با فدراسیون جهانی تعامل کنیم. به‌هرحال ما زیرمجموعه فدراسیون جهانی هستیم. سعید ملایی ادعاهایی را مطرح کرده و چالش به وجود آمده. ما نباید خودمان به این چالش دامن بزنیم.

در مورد اینکه گفته می‌شود بیشتر ادعاهای این پرونده متوجه رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک است، توضیح دهید.

سعید ملایی در مسابقات قهرمانی جهان توکیو بعد از اینکه با نماینده اسرائیل مسابقه نداد، به فدراسیون جهانی گفته بود که رئیس کمیته ملی المپیک و داورزنی، معاون وقت وزارت ورزش تلفنی به او گفته‌اند حق مبارزه با اسرائیل را ندارد. به خاطر همین بخش اعظم هجمه‌ها به آقای صالحی نسبت داده شد. آقای داورزنی که خودش رسما اعلام کرده چنین حرفی را نزده. برای حفظ شأن ایشان که رئیس کمیته ملی المپیک هستند و با نظر کارگروه تشخیص داده شد که صالحی‌امیری در دادگاه حضور پیدا نکنند و به‌جای ایشان آقای سجادی، مشاور ارشد آقای صالحی که در آن روز مسابقه مکالماتی را با کمیته بین‌المللی المپیک داشتند، در دادگاه حاضر شوند. آقایان سجادی، داورزنی، خود بنده، وکیل پرونده، آقای زارعیان و دستیار وکیل هیئت اعزامی هستیم.

خبری از سعید ملایی و سایر جودوکاران پناهنده ایرانی که می‌خواهد علیه این پرونده شهادت بدهند، ندارید؟

نه ما هیچ پیغام و پسغامی برای کسی نفرستاده‌ایم. اما باز‌هم می‌گویم در این مملکت به روی همه ورزشکارانی که رفته‌اند یا حرفی زده‌اند باز است. هنوز هم فرصت این را دارند که در تصمیمشان تجدید‌نظر کنند. به مملکتشان فکر کنند. پل‌های پشت سر خود را خراب نکنند. آنها اگر بیایند و علیه ایران شهادت دهند، برای همیشه لکه ننگ روی پیشانی‌شان خواهد بود.

منبع: شرق

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه