ارسال به دیگران پرینت

مسابقات کشتی آزاد | جایگزین مدال برنز «کمیل قاسمی» با مدال طلا

سال گذشته و بعداز گذشت 7سال از المپیک لندن خبر رسید که مدال برنز «کمیل قاسمی» با مدال طلا جایگزین خواهد شد. اتفاقی که به‌دلیل روند کارهای اداری چندین ماه طول کشید.

 مسابقات کشتی آزاد | جایگزین  مدال برنز «کمیل قاسمی» با مدال طلا

مدال طلا

اواسط سال گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه به‌دنبال مثبت‌شدن تست دوپینگ نفرات اول و دوم مسابقات کشتی آزاد در وزن 120کیلوگرم بازی‌های المپیک 2012 لندن، عنوان نخست بازی‌ها به کمیل قاسمی نماینده کشورمان رسید. کمیل قاسمی در رقابت‌های کشتی آزاد وزن 120کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شده بود که با مثبت اعلام‌شدن تست دوپینگ نفرات اول و دوم، رنگ مدال وی به طلا تغییر خواهد یافت.

کمیل قاسمی درباره مدال طلای المپیک لندن که پس از 7سال به او رسیده است، گفت: واقعا از شنیدن این خبر شوکه شدم، چون اصلا فکر نمی‌کردم نتیجه بررسی اتحادیه جهانی کشتی و کمیسیون انضباطی کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص دوپینگ تایمازوف به این زودی اعلام شود. وی تصریح کرد: شاید غیرقابل باور باشد پس از 7سال مدالی که حقت بوده را پس بگیری، اما با وجود آنکه مدت زیادی از المپیک لندن می‌گذرد، ولی خبر مدال طلا خیلی به من چسبید.

واکنش دبیر

علیرضا دبیر در مورد حاشیه‌های ایجادشده درخصوص دریافت مدال طلای کمیل قاسمی در المپیک 2012 لندن، با اشاره به پیگیری‌های فدراسیون کشتی در این رابطه اظهارکرد: خود دوستان هم می‌دانند، کار اداری پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، به‌خصوص کار بین‌المللی. روزی که اعلام شد صاحبان مدال‌های طلا و نقره المپیک 2012، دوپینگی هستند، اول خود ما شلوغ کردیم. خودمان این قهرمان را دعوت کردیم، خودمان موضوع را بزرگ کردیم و وظیفه‌مان هم بود. چون این مدال به ورزش ایران تعلق دارد، ولی متاسفانه دوستان شلوغ کردند که بده‌بستانی این وسط اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: موضوع مدال طلای کمیل قاسمی تمام شده است، اسفندماه کارش تمام شد. من نمی‌خواستم تا برگزاری جلسه هیات اجرایی IOC در این مورد صحبت کنم، می‌خواستم حرف‌ها را بعداز آن جلسه بگویم، ولی آنقدر تهمت زدند و غیبت کردند که مجبور به پاسخگویی شدم. آنها از خدا نمی‌ترسند، همه ما باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم. رئیس فدراسیون کشتی تاکید کرد: طلای او قطعی شد. ما پیگیری کردیم. اتفاقا در روسیه و در دیدار با مامیاشویلی هم در این مورد بحث جدی‌مان شد. گفتیم ما جنگی نداریم، شما هم تلاش‌تان را بکنید، ما هم تلاش می‌کنیم. می‌دانستیم پروسه‌ای طولانی در پیش است. قبلا قانونی در این مورد وجود نداشت که اگر هر دو نفر اول و دوم المپیک دوپینگ‌شان مثبت اعلام شود، تکلیف مدال طلا چه می‌شود. آن روز که داد می‌زدیم کاش این کرسی هیات‌رئیسه اتحادیه جهانی را اینقدر راحت از دست نمی‌دادیم، برای همین بود اما خدا به ما لطف کرد و IOC نامه مستقیم به اتحادیه جهانی زد، چون هم ما و هم روس‌ها به‌دنبال این طلای المپیک بودیم. «دبیر» اضافه کرد: هیات‌رئیسه کمیته بین‌المللی المپیک هم اعلام کرد چنانچه نفرات اول و دوم یک وزن المپیک دوپینگ‌شان مثبت شود، نفرات سوم مشترک صاحب مدال طلای المپیک می‌شوند و نفرات پنجم هم صاحب برنز مشترک. این موضوع در اسفندماه تمام شده و منتظر تشکیل جلسه هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در این خصوص هستیم که تا حالا به‌خاطر کرونا تشکیل نشده است. این کارها یک مقدار زمانبر است، آنهایی که تهمت و غیبت داشتند، باید در درگاه خدا پاسخگو باشند. ما نماینده‌ای در اتحادیه جهانی نداشتیم، اما این قانون که هر دو برنزی مسابقات، طلا بگیرند مصوب شد.

عملکرد کمیته ملی المپیک

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک که در هفته گذشته در خصوص گلایه‌های کمیل قاسمی از عدم پیگیری موثر مسئولان ورزش دیداری با او داشت، در برنامه دایره طلایی گفت: در این مورد دو سه نکته کلیدی وجود دارد. اساسا تغییر رنگ مدال یک کار زمانبر و فنی است. یعنی اینکه باید وقتی که ستاد جهانی دوپینگ به فدراسیون جهانی یک رشته اعلام می‌کند که ورزشکار خاصی دچار دوپینگ شده، فدراسیون جهانی به کشور موردنظر که رنکینگ بعدی را دارد اعلام می‌کند که نفر اول یا دوم تست‌شان مثبت شده و این مدال به شما تعلق می‌گیرد. این کار فرآیندی دارد و معمولا کشوری که ورزشکار خاطی را دارد، بلافاصله بعداز اعلام جهانی، تقاضای تست B می‌کنند و این کار در اعتراض به تست اول صورت می‌گیرد و همه کشورها معمولا این کار را انجام می‌دهند. وی ادامه داد: قبلا این مسیر را در مورد محمدپور و نصیرشلال طی کردیم. مجددا ستاد جهانی دوپینگ جواب می‌دهد و چنانچه تست B هم مثبت باشد، معنی‌اش این است که تغییر رنکینگ اتفاق می‌افتد ولی فرآیند نسبتا طولانی است. فدراسیون جهانی آن رشته باید رنگ مدال و جایگاه جدید را تصویب کند و بعد کار به IOC می‌رود و هیات اجرایی باید آن را تصویب کند. 115نفر، اعضای هیات اجرایی را تشکیل می‌دهند و رنگ مدال ورزشکاران آنجا تصویب می‌شود. ما از آذرماه سال گذشته این مکاتبات را انجام دادیم و تمام مستندات آن را به کمیل عزیز دادم. رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: حتما موظف هستیم از حقوق ورزش ایران و حقوق ورزشکارمان دفاع کنیم. از 13 آذرماه در این خصوص با IOC مکاتبه کردیم و آنها جواب دادند که باید موضوع در هیات اجرایی بررسی شود. نظر کمیل قاسمی این بود که از اتحادیه جهانی هم موضوع دنبال شود که همان روز که او در کمیته ملی المپیک حضور داشت با لالوویچ مکاتبه کردم. لالوویچ با ما همکاری خوبی دارد که خواهش کردم مساله مدال کمیل که از ورزشکاران بااخلاق ما هستند را در اولویت کار قرار دهند. مطمئن باشید ما این مسیر را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسیم. ما موظفیم از حقوق ملت دفاع کنیم. دو سه مورد دیگر هم داشتیم که همه به نتیجه رسید و در ادامه نیز پاداش پای سکو هم بدون ابهام پرداخت شد. ما از اتحادیه جهانی خواستیم که ما را از نتیجه پیگیری مطلع کنند و منتظر دریافت نظر آنها در مورد مدال طلای المپیک کمیل قاسمی در اسرع‌وقت هستیم.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه