ارسال به دیگران پرینت

از پاسخ تند فیفا تا تکذیب همیشگی فدراسیون

فدراسیون جهانی فوتبال انتخابات فدراسیون فوتبال کشورمان را تا زمان اصلاح اساسنامه لغو کرد. چندی پیش اساسنامه اصلاح شده به فیفا ارسال شده که البته رضایت این فدراسیون جهانی را به‌دنبال نداشته است!

از پاسخ تند فیفا تا تکذیب همیشگی فدراسیون

80ایراد به اساسنامه

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در تازه‌ترین نامه به فدراسیون ایران بیش از 80 ایراد به پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون وارد کرده و زمان کوتاهی را برای اصلاح آن در نظر گرفته است. در ابتدای نامه فیفا برای فدراسیون ایران ضمن تایید دریافت پیش‌نویس اساسنامه در تاریخ 13 می 2020 به انتقاد از رعایت نکردن قوانین انتخابات توسط این فدراسیون اشاره شده است. این در حالی است که مسئولان فدراسیون و فیفا روز 27 می 2020 (چهارشنبه هفته گذشته – 7 خرداد) جلسه‌ای غیرحضوری برگزار کردند که در این جلسه بر رعایت قوانین انتخابات فدراسیون و دستورات ثابت مجمع تاکید شد، اما فدراسیون این مهم را نادیده گرفته است. فیفا در بخش دیگری از نامه خود ضمن اولتیماتوم به ایران، از مسئولان فدراسیون خواسته است تا روز جمعه اصلاحیه نهایی را برای این نهاد ارسال کند: «ما قویا درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش‌نویس اساسنامه خود را براساس سند ضمیمه شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن نهایی کند و یک نسخه از آن را حداکثر تا 5 ژوئن 2020 (16 خرداد) به FIFA و AFC ارائه کند.» در یکی از مهمترین بخش‌های این نامه که تاکنون بارها از سوی فیفا عنوان شده، مجددا بر مغایرت پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون جهانی تاکید شده است. فیفا در نامه خود پیرامون این موضوع آورده است: «لازم به یادآوری است که اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با الزامات اجباری FIFA که در اساسنامه و مقررات آن تعریف شده، مطابقت ندارد.»

تکذیب فدراسیون

امیر مهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال با برنامه ورزش بدون ویرایش درمورد نامه روز جمعه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران درباره اصلاحات اساسنامه‌ای به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. علوی گفت: پیرو مصوبه هیات‌رئیسه در 18 فروردین‌ماه سالجاری و با توجه به درخواست فدراسیون جهانی فوتبال پیش از مهلت قانونی، جدول زمان‌بندی پیشنهادی و مشروح مراحل انجام اصلاح و تصویب اساسنامه و همچنین مقررات انتخابی مجمع فدراسیون به فیفا ارسال شد. سخنگوی فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه فدراسیون در راستای شفاف‌سازی بارها اطلاع‌رسانی و اقدام کرده است، گفت: به‌عنوان مثال دبیرکل فدراسیون در مصوبه 31 فروردین امسال کل جریان را به‌طور کامل شرح دادند. وی تصریح کرد: مراحل اصلاح اساسنامه به مذاکرات گسترده و گفت‌وگو و تعامل نیاز دارد که هم اکنون در حال انجام است و طبق انتظارمان هم روز جمعه نخستین پاسخ رسمی فدراسیون جهانی فوتبال پیرامون پیش‌نویس تهیه شده دریافت شد و بلافاصله در اختیار کمیته قرار گرفت تا فرآیند مربوطه طی شود. علوی این مطلب منتشر شده در مجله دویچه وله آلمان را که «فیفا زمان اصلاح 80 مورد از اساسنامه را تا 16 خرداد ماه تعیین کرده» تکذیب کرد و گفت: قطعا اقدامات اصلاحی بلافاصله و در اسرع وقت انجام خواهد شد. سخنگوی فدراسیون فوتبال از ادامه جلسات فدراسیون برای اصلاحات سخن گفت و افزود: نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد؛ اما اصلاحات و مذاکرات به سرعت در حال انجام است و نتیجه نهایی و جزئیات را به اطلاع مردم خواهیم رساند. وی گفت: اساسنامه به یک سند راهبردی فوتبال کشور برای سالیان آینده تبدیل می‌شود و اعضای مجمع هم از 20 فروردین درگیر اساسنامه و پیشنهادات هستند، اما شنبه هفته آینده به بسیاری از مسائل جزئی و پرسش‌های مطرح در این رابطه پاسخ داده خواهد شد. علوی درباره تصمیم فدراسیون درباره برگزاری یا عدم برگزاری لیگ فوتبال عنوان کرد: فدراسیون براساس اعلام وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مجوز آغاز تمرین‌ها را داد و بعد از آن، زمان و تاریخی را برای فاز مسابقات ارائه کردند اما سازمان لیگ در تلاش است تا تک‌تک پروتکل‌ها رعایت شود.

نظر کارشناسان

روزبه وثوق احمدی با اشاره به اینکه لحن نامه فیفا در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال تند بوده است، اظهارکرد: با توجه به ضرب‌الاجل یک هفته‌ای تعیین شده و براساس آنچه در رسانه‌ها عنوان شده بود، لحن فیفا در مورد اساسنامه ارسالی فدراسیون فوتبال ایران به فدراسیون جهانی فوتبال تند بود. وی که در یک گفت‌وگوی رادیویی سخن می‌گفت با بیان اینکه فیفا سابقه تعیین کمیته عادی‌سازی یا به نوعی همان کمیته انتقالی سابق را در سال‌های اخیر مدنظر قرار داده است، بیان کرد: در صورتی که شرایط از نظر فدراسیون جهانی فوتبال مناسب ارزیابی نشود، اقدام به تعیین کمیته عادی‌سازی براساس نظر خود کرده و می‌تواند اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را تغییر داده و به‌جای آن افراد دیگری را تعیین کند. احمدی با بیان اینکه این اتفاق در مورد فدراسیون کشورهایی نظیر تایلند، کویت، مصر، ترینیداد و توباگو و چند کشور دیگر رخ داده است، افزود: سابقه تعیین کمیته عادی‌سازی از سوی فیفا وجود دارد و این اتفاق در مورد کشورهای مختلفی نیز رخ داده و اگر در مورد فدراسیون فوتبال نیز اساسنامه مربوطه و 80 ایراد وارد شده اصلاح نشود امکان جایگزین کردن کمیته عادی‌سازی به جای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای تعیین تکلیف اساسنامه وجود دارد. وی افزود: احتمال تعلیق فوتبال ایران بسیار اندک است و راهکار فیفا در چنین مواردی کمیته عادی‌سازی به‌جای تعلیق است. همچنین هوشنگ نصیرزاده، رئیس سابق کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره ایرادهای فیفا به پیش‌نویس اساسنامه جدید فدراسیون بیان کرد: اساسنامه فدراسیون فوتبال جزو اسناد مادر و بسیار مهم است. به همین دلیل فیفا نظرات مهمی درباره به‌روزرسانی این اساسنامه دارد. مدیرعامل سابق باشگاه ماشین‌سازی تبریز تصریح کرد: ما اطلاعی از نحوه تدوین اساسنامه و ردشدن پیش‌نویس از سوی فیفا نداریم و اطلاعات‌مان درباره کرونا بیشتر از پیش‌نویس اساسنامه است‌. نصیرزاده تصریح کرد: فقط 7 عضو هیات‌رئیسه فدراسیون، 2 نفر از مسئولان وزارت ورزش و اعضای کمیته تدوین مقررات از پیش نویس اساسنامه اطلاع دارند. نمی‌دانیم این عزیزان چه چیزی برای فیفا ارسال کرده‌اند و فیفا چه جوابی داده است‌. نمی‌دانیم مصوبه آن جلسه 10 ساعته هیات‌رئیسه چه بوده است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه