ارسال به دیگران پرینت

انتخابی کشتی فرنگی مهندسی شده بود !

بررسی و تدوین چرخه انتخابی تیم‌های ملی همچنان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فدراسیون کشتی مطرح است که گویا تا رسیدن به سرانجام فاصله زیادی ندارد. فدراسیون کشتی مدتی است با همکاری انستیتو کشتی در حال بحث و بررسی درخصوص تدوین طرحی به‌عنوان چرخه انتخابی تیم‌های ملی است تا بتواند روندی قانونمند و مشخص را برای مسیر راهیابی به ترکیب تیم ملی تعریف و اجرائی کند.

انتخابی کشتی فرنگی مهندسی شده بود !

بررسی و تدوین چرخه انتخابی تیم‌های ملی همچنان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فدراسیون کشتی مطرح است که گویا تا رسیدن به سرانجام فاصله زیادی ندارد. فدراسیون کشتی مدتی است با همکاری انستیتو کشتی در حال بحث و بررسی درخصوص تدوین طرحی به‌عنوان چرخه انتخابی تیم‌های ملی است تا بتواند روندی قانونمند و مشخص را برای مسیر راهیابی به ترکیب تیم ملی تعریف و اجرائی کند. این چرخه از هم‌اکنون که مرحله نقد و بررسی و برگزاری نشست‌های کارشناسی را طی می‌کند، موافقان و مخالفان زیادی دارد. ناصر نوربخش، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، یکی از موافقان این طرح است که همواره به اجرائی‌شدن این چرخه برای تیم ملی فرنگی تأکید دارد. متن گفت‌وگوی او با «شرق» در ادامه می‌آید.

‌ آقای نوربخش نظرتان درباره طرح چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی چیست؟ فدراسیون از شما درباره این طرح مشورتی گرفته است؟

از من که مشورتی گرفته نشده اما با توجه به مطالبی که شنیدم، فکر می‌کنم طرح خوبی است. به‌هرحال داشتن یک قانون از بی‌قانونی خیلی بهتر است. حتی من معتقدم یک قانون ناقص هم از بی‌قانونی بهتر است. متأسفانه در گذشته سرمربیان تیم ملی با انتصاب‌های سلیقه‌‌ای‌شان حق بسیاری از کشتی‌گیران را ضایع کردند. انگیزه‌‌ای در بین فرنگی‌کاران وجود نداشت. فقط یک عده خاص دیده شدند و بقیه به حال خود رها شدند تا روزبه‌روز کشتی فرنگی ما ضعیف شود و دیگر چهره شاخص و ستاره‌‌ای نداشته باشد. باید فرایندی وجود داشته باشد که برای همه به صورت یکسان اجرا شود؛ همه بدانند اگر قرار است انتخاب شوند باید یک مسیر را طی کنند. امیدوارم این فرایند در عمل اتفاق بیفتد.

‌ البته این طرح در زمان ریاست رسول خادم هم با عنوان «فرایند انتخابی» در دستور کار برنامه‌های فدراسیون بود اما با شکلی متفاوت‌تر.

بله آن‌موقع هم گفتند که شرایط برای همه یکسان است و هرکس بخواهد دوبنده تیم ملی را بپوشد، باید انتخابی بدهد اما دوستان باز وارد فاز انتصاب شدند. برای اینکه نفرات مدنظر  خودشان را انتخاب کنند، آن‌قدر انتخابی گذاشتند که از آن‌طرف دیوار افتادند. گذاشتن شش، هفت مسابقه انتخابی در طول یک سال به لحاظ علم ورزشی کاری بسیار غلط است. یک کشتی‌گیر چطور باید در این‌همه مسابقه شرکت کند و بعد خودش را به سر وزن برساند. یا نهایت کارشان این بود که یک‌سری تورنمنت غیراستاندارد را در کشورهای خارجی انتخاب می‌کردند و تیم را به آنجا می‌فرستادند و نتیجه این تورنمنت را ملاک قرار می‌دادند. متأسفانه روش آقایان در این تورنمنت‌ها هم مهندسی‌شده بود؛ به‌این‌صورت که با مسئولان برگزاری مسابقات جدول را دست‌کاری می‌کردند، نفراتی را که نمی‌خواستند با حریفان سخت هم‌قرعه می‌کردند تا ببازند و جایی در تیم نداشته باشند. درمقابل نفرات مدنظرشان را در گروه آسان‌تر قرار می‌دادند. یا اینکه کشتی‌گیر را در حالی روی تشک می‌فرستادند که سر وزن قانونی کشتی نمی‌گرفت.

‌ این حرف‌هایی که می‌گویید، اثبات شده است؟

بله، اما چون سیستم غلط کار می‌کرده، کسی دنبال آن نیامده که درباره‌اش شفاف‌سازی کند. کلا می‌خواهم بگویم ملاکی که در گذشته بوده، غلط بوده است. جای اعمال نفوذ خیلی وجود داشت؛ مثلا همین گرجستان تورنمنت‌های سطح‌پایینی را برگزار می‌کند که خود این کشور تیم ملی کشورش را در آن شرکت نمی‌دهد و فقط می‌خواهد از آن درآمدزایی کند. آن‌وقت ما تیم ملی‌مان را در این تورنمنت شرکت می‌دهیم و اسمش را هم می‌گذاریم یکی از مراحل انتخابی تیم ملی. جام تختی را برگزار می‌کنند و فقط از یک تعداد مشخصی کشتی‌گیر تست دوپینگ می‌گیرند. اینجاست که می‌گویم شبهه‌انگیز است.

‌ بسیاری معتقدند با توجه به درپیش‌بودن المپیک، زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست.

اولا که المپیک رفت برای یک‌سال‌ونیم دیگر که برگزار شود. تازه اگر سال آینده هم برگزار شود. تا آن‌موقع زمان زیاد است و به نظرم مشکلی برای اجرای این چرخه وجود ندارد. متأسفانه همیشه بهانه‌هایی برای این کار وجود داشته است و الان هم بهانه المپیک را مطرح می‌کنند. فردا می‌گویند مسابقه آسیایی است، جهانی است و... اینکه نمی‌شود. اگر فرایندی خوب تعریف شود و همه زوایای مسئله را خوب ببینند، می‌شود حتی ضررهای احتمالی را مرتفع کنیم.

‌ محمد بنا هیچ‌وقت اعتقادی به برگزاری رقابت‌های انتخابی برای تیم ملی فرنگی نداشته. او در اظهارنظری گفته که این طرح ایراداتی دارد که باید برطرف شود. به نظر می‌رسد طرح را قبول کرده. فکر می‌کنید بنا بتواند با این مسئله کنار بیاید؟

همه ما شخصیت آقای بنا را می‌شناسیم و ایشان نهایتا کاری را که خودشان دوست دارند انجام می‌دهند. شاید می‌خواهد درحال‌حاضر از این مرحله رد شود و در نهایت قانون را دور بزند. آقای بنا همیشه معترض است و برای اینکه به خواسته و هدفش برسد، قهر می‌کند. این را دیگر همه می‌دانند.

‌ اما به‌هرحال این چرخه باید به‌گونه‌‌ای باشد که در یک موارد خاص سرمربی هم حق این را داشته باشد که از انتخابی چشم‌پوشی کند و با نظر شخصی ملی‌پوش را انتخاب کند. هرچه باشد سرمربی باید پاسخ‌گوی نتایج تیم باشد.

این حرفی که می‌گویند سرمربی باید پاسخ‌گوی نتایج تیم باشد، غلط است. من که نزدیک 28 سال است در تیم ملی کشتی هستم تا به الان چنین چیزی ندیده‌ام. یک‌بار نشده که بیایند یک جلسه بگذارند و بگویند فلان مربی توضیح بدهد که چرا تیمش نتیجه نگرفته است. اگر این‌طور باشد که تا به الان مربیان زیادی باخت داده‌اند. باید جمع کنند و بروند خانه‌هایشان. مگر اینکه سیستم یک مربی را نخواهد و به بهانه نتیجه‌نگرفتنش برکنارش کنند. قانون باید یکی باشد.

‌ در کل وضعیت تیم ملی فرنگی فعلی را برای المپیک توکیو چطور می‌بینید؟

تیم خوب و جوانی داریم. همه پتانسیل دارند. همه نفراتی هستند که در رده‌های نوجوانان و جوانان قهرمانی جهان را در کارنامه دارند. ما صددرصد شانس مدال المپیک را داریم اما خب باید ببینیم این تیم چطور آماده می‌شود. یکی بحث کروناست که البته شرایط برای همه کشورها به یک شکل است. دوم هم بحث همین انتخابی و تمرین‌دادن ملی‌پوشان است. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه