ارسال به دیگران پرینت

«پرسپولیس» قربانی قدرت، مستعد فروپاشی

بعد از رفتن برانکو ایوانکوویچ ظاهرا قرار نیست پرسپولیس به شرایط عادی برگردد. برانکو رفت، کالدرون جانشینش شد و باز هم تیم با صدرنشینی نیم‌فصل را به پایان رساند، اما به دلیل عدم تعهدات مالی، سرمربی آرژانتینی هم به کشورش بازگشت و قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد.

«پرسپولیس» قربانی قدرت، مستعد فروپاشی

 بعد از رفتن برانکو ایوانکوویچ ظاهرا قرار نیست پرسپولیس به شرایط عادی برگردد. برانکو رفت، کالدرون جانشینش شد و باز هم تیم با صدرنشینی نیم‌فصل را به پایان رساند، اما به دلیل عدم تعهدات مالی، سرمربی آرژانتینی هم به کشورش بازگشت و قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد. بعد از کالدرون، یحیی گل‌محمدی با سناریویی عجیب به پرسپولیس آمد و سرخ‌پوشان ترک عادت نکردند و صدرنشین باقی ماندند، اما انگار قرار نیست «استعفا یا رفتن‌ها» در این باشگاه تمامی داشته باشد. تازه‌ترین رخداد، استعفای ناگهانی و شبانه محمدحسن انصاری‌فرد از سمت مدیرعاملی پرسپولیس بود که ‌یکباره روی خط برنامه فوتبال برتر آمد و با عصبانیت پرده از اختلاف گسترده خودش با اعضای هیئت‌مدیره برداشت و با گفتن اینکه برای حفظ آرامش باشگاه، دیگر مسئولیتی در این تیم ندارم، صحبت‌هایش را به پایان رساند تا وضعیت تیم صدرنشین لیگ برتر وارد فاز جدیدی شود.
هفتم شهریورماه؛ بازگشت انصاری‌فرد بعد از 12 سال
بسیاری از هواداران دل چندان خوشی از ایرج عرب (مدیرعامل قبلی) و اعضای هیئت‌مدیره نداشتند، چراکه معتقد بودند این نفرات بودند که باعث شدند طلب یک میلیون‌یورویی برانکو پرداخت نشود تا پروفسور بعد از چهار سال رؤیایی با باشگاه فسخ کند و به عربستان برود. جمله معروف ایرج عرب که «پول آماده است و برانکو همین دوشنبه بیاید و طلبش را بگیرد» هنوز در اذهان عمومی به‌عنوان بخش اصلی سوءمدیریت دولتی باقی مانده است. در هر صورت بعد از کش‌وقوس فراوان، ایرج عرب از سمت خود کنار رفت تا محمدحسن انصاری‌فرد به‌عنوان مدیرعامل جدید باشگاه منصوب شود. آمدن انصاری‌فرد اما به این سادگی‌ها که در ظاهر مطرح شده هم نبود. محمدحسن انصاری‌فرد کمی قبل از حضورش در پرسپولیس عضو کمیته فوتسال بود و انتقادات تندی را نسبت به مدیریت مهدی تاج (رئیس سابق فدراسیون فوتبال) مطرح کرده بود؛ او از نفوذ محمدرضا ساکت در فدراسیون شاکی بود و از سمتش استعفا کرد. آن زمان به دلیل اختلاف‌نظر وزیر ورزش و تاج این شایعه مطرح شد که یکی از منتقدان جدی تاج از سوی وزارتخانه به پرسپولیس برگشته تا به نوعی زهرچشمی از رئیس فدراسیون نیز گرفته شود. این شایعه نزدیک به واقعیت، اختلاف‌نظر ابتدایی سلطانی‌فر و انصاری‌فرد را رد می‌کند.
بازگشت به باشگاه محبوب بعد از 12 سال اما با یک «باگ بزرگ»! محمدحسن انصاری‌فرد جزء معدود مدیرانی بود که نتوانست طی شش ماه فعالیت به عضویت هیئت‌مدیره دربیاید و درواقع او تنها مدیری بود که در تصمیمات کلان باشگاه حق دخالت و حق رأی نداشت و صرفا مجری مصوبات اعضا بود. شایعاتی مطرح است که طی توافق انصاری‌فرد با وزیر ورزش، او تضمین داده که اسپانسری را به باشگاه می‌آورد که پرسپولیس مشکلات مالی سال‌های قبل را نداشته باشد و در صورت برآورده‌شدن این موضوع، با عضویت انصاری‌فرد در هیئت‌مدیره موافقت خواهد  شد که این اتفاق در آخر هم رخ نداد!
14 دی‌ماه علنی‌شدن اختلاف هیئت‌مدیره و مدیرعامل
برای گابریل کالدرون سرنوشتی مشابه برانکو   تکرار شد. باشگاه نسبت به تعهدات مالی پایبند نبود و این مربی با وجود قهرمانی پرسپولیس در نیم‌فصل، توانست قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کند و به کشورش بازگردد. اعضای هیئت‌مدیره 14 دی‌ماه اما جلسه مخفیانه‌ای را در یکی از رستوران‌های تهران برگزار کردند که بعدها مشخص شد قصد آن بوده که نسبت به موضوعات مطرح‌شده خبر دقیقی به انصاری‌فرد نرسد. اختلاف‌نظر نسبت به نحوه رفتن کالدرون بود که هیئت‌مدیره معتقد بود کالدرون به‌عنوان مربی تیم قهرمان باید در سمت خود بماند، اما با توجه به اختلاف‌نظرهای گسترده با انصاری‌فرد، شخص مدیرعامل دیگر چندان راضی به ماندن مرد آرژانتینی نبود. در هر صورت همین جلسات مخفیانه باعث شد تا خنده‌های جلوی دوربین از سوی حاضران، رنگ‌باخته باشد و دیگر همه می‌دانستند اختلاف‌نظر انصاری‌فرد با اعضای هیئت‌مدیره آن‌قدر عمیق است که حتی جلسات داخل باشگاه هم برگزار نمی‌شود. از دیگر اختلاف‌نظرهایی که در نهایت منجر به چالش جدی در باشگاه شد، حضور حسین قدوسی در بدنه مجموعه بود که از همان ابتدا با مخالفت اعضای هیئت‌مدیره مواجه شده بود، به همین دلیل تا یک ماه حکم قدوسی به صورت رسمی زده نشده بود که در نهایت هم مشخص شد طی این شش ماه قدوسی بدون داشتن قرارداد در باشگاه فعالیت می‌کرده، به همین دلیل اعضای هیئت‌مدیره توانستند او را به راحتی کنار بگذارند. همچنین ماجرای مهرداد میناوند که باز هم با مخالفت سرسخت و شدید هیئت‌مدیره روبه‌رو شد (به این خاطر که فردای رفتن برانکو، میناوند انتقاد تندوتیزی را نسبت به اعضای هیئت‌مدیره وارد دانست)، اما انصاری‌فرد با دادن حکم مدیریت فضای مجازی و اینستاگرام باشگاه، سومین گام برای روشن‌شدن اختلاف را آغاز کرد. همچنین حضور حسین خبیری که همیشه یار غار انصاری‌فرد بود، از دیگر نفراتی بود که اعضای هیئت‌مدیره رضایت چندانی به بودن او نداشتند.
انصاری‌فرد، بازی دو سر باخت؛ «وعده‌های پوچ!»
بسیاری از هواداران با تصور اینکه با آمدن انصاری‌فرد روزهای خوب فرا‌می‌رسد، از او حمایت کردند؛ اما به مرور مشخص شد آن‌طور رؤیایی نگاه‌کردن به آینده هم سودی نداشته است. انصاری‌فرد بعد از پایان دیدار پرسپولیس با نساجی، در ورزشگاه آزادی اعلام کرد قسط اول کالدرون به مبلغ 120 هزار دلار آماده است و به حساب ایشان تا پایان شب واریز می‌شود؛ اما این اتفاق تا یک ماه بعد از این صحبت نیز رخ نداد. در دومین وعده، انصاری‌فرد در چهارم دی‌ماه 1398 اعلام کرد با برانکو به توافقات خوبی رسیده‌ایم؛ اما سه روز بعد، برانکو پرونده شکایتش را به فیفا برد تا یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌ها علیه پرسپولیس باز شود و حالا با تأیید حکم محکومیت پرسپولیس مبنی بر پرداخت طلب برانکو به ارزش ریالی 27 میلیارد تومان، چالش جدیدی به روی باشگاه باز شده است. مورد بعدی درباره خالی‌بودن خزانه باشگاه بود که برانکو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس نیز دو روز پیش اذعان کرد: «مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بارها می‌گوید پول در باشگاه نیست؛ اما من سؤال می‌کنم چطور پول در باشگاه نیست که آنها می‌توانند با دو بازیکن خارجی به توافق برسند و پول خوبی هم بابت فسخ قرارداد بازیکن برزیلی پرداخت کنند؟». این تضادهای گفتاری در مصاحبه‌های انصاری‌فرد، شکاف بیشتری را بین او و اعضای هیئت‌مدیره ایجاد کرد تا اینکه اعضای هیئت‌مدیره (رغبتی، مهرداد هاشمی و...) سعی کردند دایره حامیان مدیرعامل در باشگاه را محدودتر کنند.
اختلاف اصلی؛ اپلیکیشن جنجالی و پردرآمد
پنجم بهمن که می‌توانست نقطه عطف باشگاه پرسپولیس برای عقد قرارداد با یک شرکت اسپانسری قدرتمند باشد، سرمنشأ اختلاف‌نظر گسترده و شعله‌ور‌شدن آتش در باشگاه شد. خبر کوتاه بود: «بالاخره انتظار باشگاه پرسپولیس و هواداران برای در اختیار داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی برای پرسپولیس، امروز با نام پرسپولیس و از سوی شرکت آتیه‌داده‌پرداز به پایان رسید. این اپلیکیشن در مراسمی به رسانه‌های گروهی و از آن طریق به هواداران معرفی شد». همچنین طبق وعده مدیرعامل، از این پس هواداران با ارسال اس‌ام‌اس می‌توانستند با خرید پیراهن باشگاه، کمکی را نیز به باشگاه کنند که این بار این کمک به صورت اختصاصی در اختیار پرسپولیس قرار می‌گرفت و دیگر قرار نبود با باشگاه دیگری تقسیم شود؛ اما اختلاف‌نظر اصلی جایی بود که کارگزار این اپلیکیشن معتقد بود باید تیم خودش را در بحث فضای مجازی داشته باشد؛ به همین خاطر آنها در واقع قدرت و حوزه اختیارات حسین قدوسی را محدودتر از قبل کردند؛ چرا‌که می‌خواستند اخبار باشگاه با مدیریت خودشان به صورت کامل در اپلیکیشن قرار بگیرد. این موضوع زیاد به مذاق انصاری‌فرد و شخص قدوسی خوش نیامد. واکنش اعضای هیئت‌مدیره چه بود؟ اینکه آنها در مقابل نقش اسپانسری که قرار است برای باشگاه پول بیاورد، بسیار پررنگ‌تر از حسین قدوسی است، پس باید مانع را برداشت و او را برکنار کرد. حسین قدوسی به دلیل همکاری‌نکردن شفاف با اپلیکیشن، از سمت خود برکنار شد؛ چرا‌که اسپانسر اصلی معتقد بود قدوسی اخبار باشگاه را در اختیارشان قرار نمی‌دهد و به شکلی خودسرانه فقط مطالب را داخل سایت باشگاه آپلود می‌کند و همین موازی‌کاری باعث شد تا او بامداد سه‌شنبه از سمتش کنار برود. بعد از این اتفاق، محمدحسن انصاری‌فرد تاب نیاورد و با آمدن روی خط برنامه فوتبال برتر از دخالت هیئت‌مدیره و جلسات مخفیانه با وزیر ورزش از سوی آنها خبر داد و اعلام کرد دیگر نمی‌تواند با این وضعیت به کارش ادامه دهد و استعفا می‌دهد. هرچند واکنش هیئت‌مدیره فعلا مخالفت با کناره‌گیری او است؛ اما چیزی که مشخص است این است که در یک مورد تاریخ یک بار دیگر تکرار شد؛ «استعفای ناگهانی انصاری‌فرد مانند 12 سال پیش در کنار بحران مالی وحشتناک»! 12 سال پیش بازیکنی که در دوره انصاری‌فرد به خدمت گرفته شد، به دلیل پرداخت‌نشدن مطالباتش باعث شد شش امتیاز از سرخ‌پوشان کسر شود و حالا این رقم را یک بار دیگر مرور می‌کنیم: «پرداخت طلب یک‌میلیون‌و 200 هزار یورویی برانکو به علاوه پرداخت طلب 475‌‌هزار‌دلاری بودیمیر به علاوه پرداخت طلب 205‌هزار‌یورویی زلاتکو». به همه اینها پرداخت طلب 400‌هزار‌دلاری کالدرون را نیز باید اضافه کرد که حکمش چند روز دیگر می‌آید. «پرسپولیس» این بار واقعا در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد و بازسازی آن هم شاید ممکن نباشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه