ارسال به دیگران پرینت

همسایه غربی ؛ حریف چغر بد بدن! حساس ترین بازی های انتخابی جام جهانی به مصاف هم می روند.

امروز تیم های ملی ایران و عراق در یکی از حساس ترین بازی های انتخابی جام جهانی به مصاف هم می روند.

همسایه غربی ؛ حریف چغر بد بدن! حساس ترین بازی های انتخابی جام جهانی به مصاف هم می روند.

۵۵آنلاین :

سپهر ستاری : دیدار با عراق همیشه برای تیم ملی ما حساس بوده ولی حالا و پس از شکست مقابل بحرین در بازی قبلی، این دیدار حساسیتی دوچندان پیدا کرده است. ایران و عراق تاکنون 28 بار به مصاف هم رفته اند که سهم ایران 16 برد و سهم عراق 5 برده بوده و 7 بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. ایران 38 بار مقابل عراق موفق به گلزنی شده و عراق هم 20 بار توانسته دروازه ایران را باز کند.

در تقابل های دو تیم علی دایی با زدن 4 گل بهترین گلزن تقابل های دو تیم است و سردار آزمون که 2 بار برابر عراق موفق به گلزنی شده شانس رسیدن به دایی را دارد. به بهانه بازی امروز دو تیم، نگاهی داریم به تاریخچه تقابل های تیم های ملی ایران و عراق:

ایران و عراق در سال 1341 در یک بازی دوستانه برای اولین بار به مصاف هم رفتند که نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک عاید دو تیم نشد. این دو تیم دو روز بعد هم خرداد مجدد به مصاف هم رفتند که این بار تیم عراق موفق شد ایران را با نتیجه 2 بر یک شکست بدهد و اولین برد در تاریخ دیدارهای دو تیم به نام خود ثبت کند. بهترین برد تیم ملی مقابل عراق در سال 1342 رقم خورد که ایران توانست با چهار گل حریف را شکست دهد. در آن دیدار مرحوم حمید شیرزادگان هت‌تریک کرد و مصطفی عرب توانست یک گل بزند. تیم ملی ما یک بار هم عراق را 3- صفر و دو بار هم 2- صفر شکست داده در حالی که همسایه غربی تاکنون برد با اختلاف بیش از یک گل را مقابل ما تجربه نکرده است .

یکی از مهم‌ترین جدال‌های ایران و عراق در جام صلح و دوستی بود. حدود 15 ماه پس از پایان جنگ ایران و عراق در کویت این دو تیم به هم رسیدند؛ ملاقات پس از 13 سال. خیلی ها این بازی را مصاف نسل طلایی عراق با نسل سوخته ایران قلمداد می‌کردند. ایران با سرمربی جدید خود، علی پروین، در تورنمنت کویت شرکت کرد. این بازی دیدار سوم مرحله گروهی بود و تیم ملی یک امتیاز بیشتر از عراق داشت و با نتیجه تساوی هر دو تیم به مرحله نیمه نهایی صعود کردند در پایان، عراق فاتح مسابقات شد و تیم ملی به رتبه چهارم دست یافت.

یکی دیگر از خاطره انگیزترین و جنجالی ترین دیدارهای دو تیم، جدال در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های 2015 بود که با نتیجه 3-3 به ضربات پنالتی رفت و در نهایت منجر به حذف دراماتیک تیم ملی ایران شد. در آن بازی ایران ابتدا با گل سردار آزمون از حریف خود پیش افتاد ولی اخراج مهرداد پولادی ورق را به سود حریف برگرداند و آن ها زدن گل تساوی کار را به وقت های اضافه کشاندند. در وقت اضافه هم این عراقی ها بودند که دوبار و با گل های یونس محمود و ضرغام اسماعیل از ایران جلو افتادند ولی هربار بازیکنان تیم ملی که یک یار کمتر هم داشتند، با انگیزه ای مثال زدنی بازی را به تساوی کشاندند تا در نهایت بازی به ضربات پنالتی برود، گل های دوم و سوم ما در آن دیدار تلخ را مرتضی پورعلی گنجی و رضا قوچان نژاد به ثمر رساندند. در ضربات پنالتی عراقی ها بهتر عمل کردند و با غلبه بر ایران راهی نیمه نهایی شدند و تیم ملی کشورمان در عین شایستگی از صعود به مرحله بعدی بازماند. به جز تقابل سال 2015، اغلب تقابل های ایران و عراق به خصوص در سال های اخیر کم گل بوده است.

نکته جالب درباره دو تیم ایران و عراق، تقابل دو تیم در سه دوره اخیر جام ملت ها است که این رقابت را به یک جدال سنتی در جام ملت های آسیا تبدیل کرده است. ایران و عراق در جام های 2011، 2015 و 2019 به مصاف هم رفته اند که در سال 2011 ایران در اولین بازی خود به مصاف عراق رفت و با گل های غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی با نتیجه 2 بر یک به برتری رسید، در سال 2015 در ضربات پنالتی باخت و حذف شد و در دوره اخیر رقابت ها در سال 2019 دیدار دو تیم در هفته سوم دور گروهی با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

دیدار امروز در شرایطی برگزار می شود که تیم ملی در چند سال گذشته توفیق چندانی برابر عراق نداشته و آخرین برد یوزهای ایرانی برابر عراق به دی ماه 1393 و قبل از جام ملت‌های 2015 بازمی‌گردد. در آن بازی سردار آزمون برای ایران گل زد و یونس محمود پنالتی تیمش را از دست داد.

دیدار امروز به دلایل امنیتی در اردن برگزار می‌شود، اما جالب این است که ایران و عراق قبلاً هم در این کشور به مصاف هم رفته‌ اند. بین سال‌های 1385 تا 1389، چهار دیدار در اردن برگزار شد که سه بازی در ورزشگاه بین‌ المللی امان و یک بازی هم در ورزشگاه ملک عبدا... بود. از این چهار بازی، سه بازی با برد ایران و یک بازی هم با نتیجه مساوی تمام شده است و جدال امروز پنجمین بازی دو تیم در کشور اردن است.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه