ارسال به دیگران پرینت

صنعت نفت | صادرات فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم و کرونا بی‌نظیر است

روز گذشته مراسم افتتاح گازرسانی به 77 روستا و آغاز به‌کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد با حضور بیژن نامدار زنگنه- وزیر نفت ایران- به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این مراسم، زنگنه اعلام کرد که اعداد صادرات فرآورده نفتی به دلیل گازرسانی بی‌نظیر است، اما به دلیل تحریم نمی‌توان رقم آن را بیان کرد. بنا به اظهارات وزیر نفت، هم‌اکنون روزانه 75 میلیون مترمکعب گاز صادر می‌شود و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در سال 91 به 750 میلیون مترمکعب تا پایان امسال می‌رسد.

صنعت نفت  | صادرات فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم و کرونا بی‌نظیر است

گفتنی است، مجموع سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران از سال 1392 تا 1400، 136 هزار میلیارد تومان بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در مراسم افتتاح گازرسانی،‌ اکنون بیش از 900 روستا برای گازرسانی آماده و روند افتتاح آنها آغاز شده است که تا هفته دولت این روال ادامه خواهد داشت. همچنین،‌ تا پایان امسال هم در دو نوبت پروژه‌های گازرسانی به دو هزار روستای دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود. حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، هم که در این مراسم به صورت ویدئوکنفرانس حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اینکه تا کنون در استان خراسان رضوی هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده،‌ گفت: در همه پروژه‌های گازرسانی از تولیدات داخلی استفاده شده و این شرایط رشد اشتغال را به همراه داشته ست. او ادامه داد: تا پایان هفته دولت امسال 32 هزار و 197 هزار روستا در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند بود و تعداد کل روستاهای باقی‌مانده قابل گازرسانی به 9 هزار و 527 روستا می‌رسد.

پوشش 95 درصدی شبکه گاز

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه بیع متقابل در صنعت گاز در دوره وزارت من در دولت اصلاحات اجرا شد و نزدیک پنج میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها و صنایع و نیروگاه‎‌ها اختصاص پیدا کرد، ادامه داد: تا پیش از آغاز دولت تدبیر و امید، حدود 14 هزار روستا گازرسانی شده بود اما از سال 92 تاکنون از 30 هزار روستا عبور کردیم و تا پایان سال به 33 هزار روستا می‌رسیم. زنگنه با بیان اینکه اکنون به طور متوسط 88 درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند و کل جمعیت کشور که تحت پوشش گاز قرار دارند، نزدیک به 95 درصد است، گفت: از ابتدا نیز هدف‌گذاری برای اتصال 95 درصد جمعیت کشور به شبکه گاز انجام شده بود اما تا پایان دولت دوازدهم عدد فراتر خواهد رفت، این سطح از پوشش گسترده گازرسانی را در هیچ کجای دنیا نداریم. این یک زیرساخت مهمی است که مردم به خوبی حس می‌کنند. وزیر نفت اظهار کرد: علاوه بر این  در این دوره و پیش از آغاز از میانه سال 92 گروهی از افراد مسلط را انتخاب کردیم تا روش‌های مختلف تامین انرژی پایدار و مطمئن را برای روستاها مطالعه کنند و با مشخص‌شدن میزان هزینه برای هر انشعاب، ‌مشخص شد که روش گازرسانی از طریق خط لوله، اقتصادی‌ترین روش در مقایسه با برق، ‌سی ان جی و ال ان جی است. زنگنه با تاکید بر اینکه ما به این پول وفادار بودیم اما این طرح که تصویب شد بسیاری این کار را نمایشی می دانستند، گفت: پولی برای اجرای گازرسانی روستایی دریافت نکردیم،‌ تنها از مجلس اجازه گرفتیم تا آنچه که می‌سوزد و از بین می‌رود از محل حاصل از صادرات سوخت مایع، برای گازرسانی روستایی در نظر گرفته شود. او با بیان اینکه دولت برنده بود زیرا مقدار زیادی فرآورده مایع برای صادرات به دست آورد و علاوه بر آن رضایتمندی مردم نیز حاصل شد تا با کاهش هزینه‌ها، ‌رفاه بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: در چند سال آینده آثار زیست‌محیطی این کار را خواهیم دید. به گفته وزیر نفت، گازرسانی روستایی، صدها هزار اشتغال ایجاد کرد زیرا تمامی تجهیزات ساخت ایران است و پیمانکاران نیز ایرانی هستند، صنعت نفت در سخت‌ترین شرایط ایستاده و طرح‌های این صنعت نفت در شرایط تحریم و کرونا نه تنها تعطیل نشده بلکه طرح‌های جدید هم شروع شده است‌.

 

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه