ارسال به دیگران پرینت

برای سینمای کودک‌ باید عاشقانه فعالیت کرد

ارگردان نامدار و چهره بین‌المللی سینمای کودک‌ونوجوان کشور معتقد است:‌ دنیای کودکان هنوز شفاف است و نمی‌شود به آنها دروغ گفت، برای این دنیا باید عاشقانه برنامه‌ریزی و فعالیت کرد. پوران درخشنده، کارگردان سینما و چهره نامدار سینمای کودک‌ونوجوان ایران در عرصه‌های جهانی گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌ونوجوانان سالی یکبار برگزار ‌می‌شود و همواره استقبال خوبی از آن شده است.

 برای سینمای کودک‌ باید عاشقانه فعالیت کرد

. به‌نظر می‌رسد باید بودجه‌ بیشتری به این جشنواره اختصاص داده شود و به‌جای اینکه صورت‌مساله را پاک کنیم، فضای بهتری را برای پیشرفت سینمای کودک‌ونوجوان ایجاد کنیم. کارگردان فیلم «بچه‌های ابدی» درباره برگزاری جشنواره به‌صورت آنلاین توضیح داد: این اتفاق را به فال‌نیک خواهیم گرفت، این نسل با فضای آنلاین و مجازی ارتباط بهتری دارند و ما باید برایشان بستری را فراهم کنیم تا بتوانند آثار بیشتری را ببینند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

این‌بار می‌توانیم به‌خاطر شرایط موجود تمام بچه‌های ایران را در این رویداد سینمایی داشته باشیم‌. وی در ادامه درباره ویژگی‌های سینمای کودک توضیح داد: در ساخت فیلم برای کودکان باید به دو موضوع توجه داشته باشیم، هم درباره کودکان و معضلات‌شان تولید کنیم و هم برای کودکان و دنیای‌شان فیلم بسازیم. طبیعتا برای اینکه بتوانیم برای کودکان‌کار تولید کنیم، نیازمند این هستیم که دنیای کودکان را بشناسیم. هیچ‌وقت کسی که از دنیای کودکی خودش فاصله گرفته نمی‌تواند، فیلمی برای کودکان تولید کند.

تولید فیلم برای سینمای کودک‌کار بسیار سخت است.

درخشنده خاطرنشان کرد:‌ ساخت فیلم کودک مستلزم توجه به روانشناختی و جامعه‌شناختی دنیای آنهاست‌. فیلمساز باید بداند برای کدام قشر و کدام سن کار تولید می‌کند. هرکدام از کودکان‌ونوجوانان در طیف‌های مختلف سنی نیازمندی‌های خودشان را دارند. برای مثال اگر فیلمی را برای کودک پنج ساله تولید می‌کنیم، باید فیلم را مناسب سن او بسازیم. واردشدن به دنیای کودکان روانشناسی خودش را دارد. اگر دنیای آنها را نشناسیم و برایشان کار تولید کنیم، دنیای بی‌غل‌وغش آنها را خراب خواهیم کرد.

نمی‌شود به کودکان دروغ گفت

این کارگردان درباره ساخت فیلم براساس مقتضیات کودک‌ونوجوان از نسل امروز، توضیح داد: دیگر نمی‌توانیم فیلم‌هایی را که برای کودکان دهه شصت تولید می‌کردیم، برای کودکان این دهه نمایش دهیم. کودکان این نسل به‌خاطر مواجهه با دنیای دیجیتال بسیار جلوتر از ما هستند. آنها با یک کلیک ساده می‌توانند به دنیای دیجیتال جهان وصل شوند و ما نمی‌توانیم از آنها عقب بمانیم.

فیلم‌هایی که یک زمانی برایمان اهمیت داشت و سینمای ما با آن فیلم‌ها در جوامع بین‌المللی جایزه می‌گرفت و مطرح می‌شد، مختص همان زمان است؛ در برهه زمانی که همه‌چیز آنلاین است، نباید با ویژگی‌های آن دوران فیلم ساخت. کارگردان فیلم «رابطه» با تاکید بر اینکه کسی که برای کودکان فیلم می‌سازد، باید آنها را دوست داشته باشد، توضیح داد: ساخت فیلم کودک مستلزم شناخت آنهاست و این کار به تحقیقات میدانی درباره نیازهای آنها محتاج است. تا نیازهای آنها شناخته نشود، کار خوب برایشان ساخته نخواهد شد.

یک فیلمساز باید جلوتر از دنیای کودکان حرکت کند. دنیای کودکان هنوز شفاف است و نمی‌شود به آنها دروغ گفت، برای این دنیا باید عاشقانه برنامه‌ریزی شود. درخشنده ادامه داد: فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» درباره کودکی است که نمی‌تواند درباره دنیای پیرامون خود صحبت کند و همه‌ چیز را سیاه می‌بیند. در این فیلم معلمی را می‌بینیم که می‌آید و سعی می‌کند دنیای این کودک را درک کند. ما در وجود این معلم، عشق را می‌بینیم. یا فیلم «خانه دوست کجاست» مرحوم کیارستمی، دنیای بدون سیاهی کودکان را به‌خوبی به تصویر می‌کشد تا جایی که حتی مخاطب بزرگسال نیز مجذوب این فیلم می‌شود. این فیلم متعلق به زمان و مکان خاصی نیست و هرزمانی می‌توانیم مخاطب این فیلم باشیم. او در پایان متذکر شد: برای برخورداری از سینمای کودک‌ونوجوان بهتر از امروز، باید فیلمسازانی که انگیزه‌شان را از دست داده‌اند، به میدان برگردانیم.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه