ارسال به دیگران پرینت

درخت زیبای ارس

ثبت ملی درخت زیبای ارس

درخت کهنسال ارس تخته مایان در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

ثبت ملی درخت زیبای ارس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌خراسان رضوی گفت: درخت ثبت ملی درخت کهنسال ارس تخته مایان کهنسال ارس تخته مایان به شماره ۶۱۰ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت و به استان ابلاغ شد.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: درخت زیبای ارس تخته مایان با حدود ۸ متر ارتفاع و قدمت دو هزار ساله، چشم انداز زیبایی در جنوب تخته مایان در دامنه شمالی ارتفاعات بینالود دارد.

وی با بیان این که این درخت زیبا شبیه هرم است، ادامه داد: درخت کهنسال ارس تخته مایان همچون نگینی درخشان در پس رشته کوه‌های بینالود و در مجاورت روستای ییلاقی مایان خودنمایی می‌کند و نگاه هر رهگذری را به خود می‌کشاند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌خراسان رضوی درباره مناطقی که درخت اُرس وجود دارد، اظهار کرد: اُرس یا وَرس در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در شرق کشور و در ارتفاعات به صورت گسترده یافت می‌شود.

مسئول دفتر ثبت آثاریخی و حرایم اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم گفت: درخت کهنسال ارس تخته مایان در منطقه‌ی رویشی ایرانی- تورانی قرار دارد.

محمود طغرایی افزود: خشکسالی و تغییرات اقلیمی از عوامل موثر در تغییرات زیستی درخت است.
وی افزود: درخت ارس برای اهالی بومی جنبه اعتقادی دارد و برای برآوردن حاجات‌شان به آن نخ و پارچه می‌بندند، همچنین حفاظت و تعرض نکردن به درخت برای آنان مهم است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه