ارسال به دیگران پرینت

سارا متین خبر داد؛

شش مجسمه بزرگ شهر تهران ثبت ملی شدند

کارشناس ثبت آثار تاریخی استان تهران از ثبت ملی 6 مجسمه بزرگ این‌شهر در فهرست میراث ملی خبر داد.

شش مجسمه بزرگ شهر تهران ثبت ملی شدند

سارا متین کارشناس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره ثبت مجسمه‌های تهران گفت: مجسمه امیرکبیر در مدرسه دارالفنون، مجسمه دیگری از امیرکبیر در پارک ملت، مجسمه خیام در پارک لاله، مجسمه فردوسی در میدان فردوسی و مجسمه دیگری از فردوسی در موزه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، آثاری از استاد ابوالحسن صدیقی (مجسمه‌ساز معروف) هستند که در جلسه ثبت آثار منقول اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در فهرست میراث ملی ثبت شدند.

وی افزود: مجسمه میدان حُر، ساخته استاد رحیم‌زاده ارژنگ نیز بین آثار به ثبت رسیده قرار گرفت. سردیس دایه استاد صدیقی که در مجموعه باغ نگارستان نگهداری می‌شود، مجسمه سیاه نی‌زَن و دو سردیس دیگر از مَرد سیاه نی‌زن که در موزه هنرهای ملی قرار دارند، جزو ۹ اثری از آثار استاد صدیقی هستند که در فهرست ملی قرار گرفتند.

این کارشناس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه گفت: استاد صدیقی شخصیت ممتازی است که کارهای نفیسی در سطح جهان دارد و جزو معدود مجسمه‌سازهایی بوده که تائیدیه‌های هنری جهانی را گرفته بود. مردم تهران نیز با آثار او آشنا هستند. این مجسمه‌ها به دلیل اهمیتشان، در این فهرست قرار گرفتند.

متین در پایان گفت: همچنین، ۶ در از درهای آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که در طرح توسعه شبستان‌ها برداشته شد، در نهایت صحت به موزه حرم حضرت عبدالعظیم (ع) انتقال داده شده بودند که به ثبت ملی رسیدند. در جلسه ثبت میراث منقول، قرآن زعفرانی منحصر به فردی نیز ثبت شد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه