ارسال به دیگران پرینت

پس از ۹ سال گنبد مسجد امام اصفهان از حصار داربست‌ها خارج می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت گنبد مسجد امام اصفهان و اتمام عملیات مرمت این گنبد در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

 پس از ۹ سال گنبد مسجد امام اصفهان از حصار داربست‌ها خارج می‌شود

فریدون اله‌یاری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مرمت گنبد مسجد امام اصفهان پس از طبله کردن کاشی‌ها از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

اله‌یاری اظهار کرد: با توجه به حجم، ابعاد و عظمت این گنبد که از سطح پشت بام تا بخش فوقانی گنبد دارای بیش از ۳۰ متر ارتفاع بوده و دارای ۱۶ ترک (بخش) و بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی است، کارشناسان پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که سطوح زیر گنبد دچار آسیب شده، لذا آسیب‌های وارده به سطوح زیرین و همچنین جدا شدن کاشی‌ها از ملاط‌ها باعث شد تا عملیات مرمت این گنبد عظیم از سال ۱۳۸۹ آغاز شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: تا سال ۱۳۹۳ کمتر از ۲ ترک گنبد مسجد امام اصفهان مرمت و بازسازی شده بود، اما در طی ۵ سال گذشته فقط نزدیک به ۱۲ ترک آن مرمت شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر با اتمام ۹۰ درصد از عملیات مرمت این گنبد تا پایان فروردین ماه امسال، عملیات مرمت بخش‌های پایانی این گنبد از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ مرمت ترک‌های پانزدهم و شانزدهم به اتمام رسیده و گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (ره) پس از ۹ سال از حصار داربست‌ها خارج شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه