ارسال به دیگران پرینت

نماز عید فطر در مصلی های سراسر کشور برگزار نمیشود

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا از عدم برگزاری نماز عید فطر در مصلی خبر داد و گفت: امسال نماز عید فطر در سراسر کشور و در مساجد برگزار می شود.

 نماز عید فطر در مصلی های سراسر کشور برگزار نمیشود

 حسین قاسمی درباره برگزاری نماز عید فطر گفت: تجربه برگزاری مراسم لیالی قدر و همکاری و همراهی مردم در رعایت نکاتی که در قالب دستورالعمل بهداشتی به مساجد ابلاغ شده بود تصمیم گیری را برای مراسم عید فطر راحت تر کرد.

وی ادامه داد: قرار است نماز عید فطر برخلاف سنوات قبل که نماز عید فطر در مصلی ها برگزار می شد امسال نماز عید فطر در مساجد، صحن های روباز امام زادگان و بقاع متبرکه و اماکنی که فضای باز دارند با رعایت دستورالعملهای ابلاغ شده برگزار شود. نمازگزاران نیز باید مواردی مانند به همراه داشتن مهر شخصیف سجاده، رعایت فاصله یک متری استفاده از ماسک و دستکش را مد نظر داشته باشند.  

 دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصریح کرد: نماز عید فطر در همه شهرها برگزار می شود اما امسال به دلیل شرایط کرونا نماز ها در مساجد به صورت توزیع جمعیت برگزار می شود و امسال در مصلی برگزاری نماز عید سعید فطر نخواهیم داشت. صرفا در مساجد و امامزادگانی که فضای باز دارند برگزار می شود و در فضای بسته نیز با حداقل جمعیت برگزار می شود. 

قاسمی همچنین ادامه داد: در همه مساجد نماز برگزار می شود اما اولویت با فضای باز مساجد است و نمازگزاران باید در فضای باز باشند اگر مسجدی فضای باز نداشته باشد در داخل مسجد با رعایت دستورالعمل ها نماز می تواند برگزار شود.  

وی درباره برگزاری نماز جمعه یادآور شد: حدود دو هفته پیش وزارت بهداشت شهرها را به سه بخش کم خطر، متوسط خطر و پرخطر تقسیم کرده اند. از همین رو براساس تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شد نماز جمعه در شهرهای سفید برگزار شد و در دو هفته گذشته نماز جمعه در ۱۸۳ شهر سفید و ۲۱۸ شهر کم خطر برگزار شده است.

 دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره فعالیت مشاغلی مانند رستوران ها و هتل ها گفت: براساس تصمیماتی که ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ کرده بود از ۲۳ فروردین در شهرهای کم خطر به مرور برخی از صنوف رفع محدودیت شده اند. این اصناف با ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و اخذ کد بهداشتی و رعایت دستورالعمل بهداشتی خاص فعالیت خود را آغاز کردند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در این مرحله رستورانها به صورت بیرون بر فعالیت می کردند. در هتل ها نیز رستوران ها صرفا برای غذای مهمانان هتل سرو می شود و خدمات عمومی ارائه نمی شود. بعد از ماه رمضان نیز فعالیت رستورانها با رعایت پروتکل ها بهداشتی بیشتر می شود و بار عایت فاصله اجتماعی فعالیت خود را شروع می کنند.

وی درباره فعالیت رستوران ها بعد ازماه رمضان ادامه داد: در گذشته فاصله میزها به هم نزدیک بود اما باید این فاصله براساس شاخص هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده است باشد و همچنین فاصله تا ۱.۵ رعایت شود همچنین استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش برای افراد شاغل در رستورانها ضروری است و باید برای مردم قابل مشاهده باشد و مردم از مواد ضدعفونی نیز بتوانند استفاده کنند. در اماکنی مانند درستوران ها و فست فودها علاوه بر مباحث فردی باید موارد عمومی را رعایت کنیم. 

 دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره سفر بعد از ماه رمضان نیز گفت: توصیه ما این است که همانند پویش «در خانه می مانیم» «به سفر نرویم» را هم تمرین کنیم. درست است که در حال رفع محدودیت در حوزههای مختلف هستیم اما رفع محدودیت به معنای عادی شدن بیماری نیست و باید تاکید کنیم که همچنان این بیماری خطرناک است و اگر رعایت نشود، مشکلات بسیاری برای ما ایجاد می شود. 

قاسمی تاکید کرد: حتی اگر از ۸۵ میلیون جمعیت ایران ۵ نفر این بیماری را داشته باشند باز هم دچار اپیدمی خواهیم شد و اینگونه نیست که فکر کنیم همه چیز تمام شده و تا زمانی که این واکسن تولید شود و مردم در برابر این بیماری مقاوم شود بیماری همچنان وجود دارد. 

وی ادامه داد: رفع محدودیت به دلیل شرایط اقتصادی است اما همچنان تاکید و خواهش ما این است که سفرهای غیرضرور به زمان دیگری موکول شود زمانی که شرایط بیماری متفاوت تر از حال باشد. 

 دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره بازگشایی ورزشگاهها و مراکز ورزشی نیز گفت: در مورد بازگشایی ورزشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی فعلاً اولویت با ورزش‌های انفرادی است یعنی ورزش‌هایی که نیازی به تجمعات نداشته باشند اما هنوز برای ورزش شنا تصمیمی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: ابعاد ناشناخته کرونا بیشتر از ابعاد شناخته شده آن است و باید به این اصل توجه کنیم که تا زمانی که واکسن این بیماری تهیه نشده است ما زندگی بدون کرونا نداریم.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به بازگشایی اماکن مذهبی بعد از ماه رمضان تصریح کرد: فعلاً در مرحله اول صحن‌های رو باز به مدت ۳ ساعت صبح و ۳ ساعت بعد از ظهر بازگشایی شوند. احتمالاً بعد از عید فطر کافه‌ها و رستوران‌ها به صورت کامل با رعایت موارد بهداشتی بازگشایی می‌شوند

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه