ارسال به دیگران پرینت

مهلت پایانی اپراتورها برای اجرای مصوبه موسوم به «پایان وس»

بالاخره مهلت اپراتورهای موبایل برای اجرای مصوبه جدید خدمات ارزش‌افزوده تلفن‌همراه طبق مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید و براساس آن اپراتورهای موبایل کل خدمات ارزش‌افزوده تلفن‌همراه را متوقف می‎کنند. حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اعلام این خبر در توییتر گفت: ۱۵ خرداد ۹۹ مهلت پایانی اپراتورها برای اجرای مصوبه موسوم به «پایان وس» است.

 مهلت پایانی اپراتورها برای اجرای مصوبه موسوم به «پایان وس»
بالاخره مهلت اپراتورهای موبایل برای اجرای مصوبه جدید خدمات ارزش‌افزوده تلفن‌همراه طبق مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید و براساس آن اپراتورهای موبایل کل خدمات ارزش‌افزوده تلفن‌همراه را متوقف می‎کنند. حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اعلام این خبر در توییتر گفت: ۱۵ خرداد ۹۹ مهلت پایانی اپراتورها برای اجرای مصوبه موسوم به «پایان وس» است. این مصوبه از دوشنبه پیش‌رو (۱۹ خرداد)، لازم‌الاجرا است. در واقع، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۱۴ خردادماه با ابلاغ نامه‌ای به اپراتورهای موبایل از آنها خواست تا خدمات ارزش‌افزوده را مطابق با مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به مشترکان ارائه دهند.
البته وزارت ارتباطات پیش از این برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش‌افزوده خط و نشان کشیده بوده و در شهریور سال گذشته در توییتر اعلام کرده بود که «شاید وقتش رسیده باشد که به‌زودی «کل سرویس‌های ارزش‌افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم.» البته خط و نشان وزیر ارتباطات به ارائه‌دهندگان خدمات ارزش‌افزوده موبایل درحالی بود که وی در مردادماه از کاهش حجم کلاهبرداری‌های خدمات ارزش‌افزوده خبر داد و گفته بود: «مجموع درآمد خدمات ارزش‌افزوده ۳۰ درصد کاهش یافته است.» این توییت آذری‌جهرمی با واکنش‎های زیادی از سوی این شرکت‎ها همراه بود که تعطیلی تمام خدمات ارزش‌افزوده منطق اقتصادی ندارد. به هر حال، این اختلاف‌نظرها ادامه داشت تا اینکه بهمن سال گذشته رئیس رگولاتوری از تعیین تکلیف خدمات ارزش‌افزوده تا پایان سال گفت: «بعد از جمع‌بندی‌های انجام‌شده و اطلاعاتی که به مردم درباره خدمات ارزش‌افزوده دادیم و شکایتی که به قوه‌قضائیه ارائه کردیم، اقدام بعدی این بود که در این حوزه مقرراتی بگذاریم تا این موضوع را زیربنایی‌تر حل کنیم، از مرکز ملی هم خواهش کردیم به ما کمک کنند و نظراتشان را بگویند.»

نتیجه این جمع‌بندی آرا منجر به ارائه مدل جدیدی برای ارائه خدمات ارزش‌افزوده شد به‌طوری‌که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه سال ۹۸ با توجه به مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی، الحاقیه‌ای برای مصوبه ۲۴۸ درباره ارائه و استفاده از خدمات ارزش‌افزوده موبایل تصویب کرد. این مصوبه به‌دلیل وجود برخی چالش‌ها در ارائه خدمات ارزش‌افزوده و ناآگاهی برخی از مشترکان در مورد شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت یا لغو آن به تصویب رسید و قرار شد از ۱۵ اردیبهشت سال ۹۹ اجرا شود که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و موانع فنی برای پیاده‌سازی فرآیندهای مناسب در شبکه اپراتورها برای اجرای مفاد مصوبه، این زمان‌بندی تا ۱۵ خردادماه تمدید شد.

در مصوبه جدید رگولاتوری، موضوع اعتبار خدمات ارزش‌افزوده پیش‌بینی شده است که براساس آن مشترک می‌تواند بسته خدمات ارزش‌افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفا به مشترک اجازه می‌دهند خدمات ارزش‌افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند. در همین حال هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش‌افزوده از مشترکان تلفن ثابت یا تلفن‌همراه دائمی یا اعتباری کسر می‌شود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش‌افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش‌افزوده مشترک، سرویس درخواستی را برای وی فعال کنند. هرگونه تمدید یا فعال‌سازی دوباره اعتبار خدمات ارزش‌افزوده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام شود. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از پایان اعتبار خدمات ارزش‌افزوده، پیامکی مبنی بر پایان اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال و برای مشترکان تلفن ثابت و همراه دائمی به‌صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.

در این راستا، پیش از این پیمان قره‎داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: با تصویب مصوبه ۳۰۰، اپراتورها را ملزم کردیم کیف پولی تعریف کنند تا مشترک‌شان قبل از دریافت خدمات ارزش‌افزوده، هم از آن اطلاع پیدا کند هم اینکه مبلغ مشخصی را برایش در نظر بگیرند سپس محاسبه آن آغاز شود. با این کار اپراتور دیگر نمی‌تواند مشترک خود را بدهکار کند. برای این کار فرصت یک ماهه در نظر گرفتیم که ۱۵ خرداد به پایان می‌رسد و اپراتورها باید کیف پول را برای مشترکان ایجاد کرده باشند. وی با تاکید بر اینکه تخلفات حوزه خدمات ارزش‌افزوده به‌شدت کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: با مقررات سفت و سختی که وضع شد، اپراتورها را مکلف کردیم تا به‌صورت هفتگی بیلان (ترازنامه) استفاده از خدمات ارزش‌افزوده را به مشترک خود اعلام کنند تا او در جریان کامل قرار بگیرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه