ارسال به دیگران پرینت

ایلان ماسک دنیا را چگونه تغییر داد

برای ایلان ماسک مهم است که چه چیزی روی آینده بشریت تاثیر می گذارد؛ او حتی از دوران دانشگاه به این فکر بوده ، که چه چیزی ممکن است مردم را به سمت کمال سوق دهد و یا چه چیزی ممکن است خطر آفرین باشد. اصلاً پایه و اساس پیدایش تسلا موتورز و سولار سیتی و اسپیس ایکس همین است :دغدغه آینده بشریت.

ایلان ماسک دنیا را چگونه تغییر داد

۵۵آنلاین :

نویسنده :

امین محمدی

ایلان ماسک یکی از کسانی است که دنیا را به نحوه تحیر آوری تغییر داده است.ایلان ماسک در حال حاضر فقط ۴۶ سال دارد اما دنیای قبل از ایلان ماسک با دنیای بعد از ایلان ماسک تفاوت زیادی دارد و این تفاوت ها نتیجه شجاعت و مهارت ماسک برای دست پیدا کردن به رویاهای بشر است.از جمله نوآوری‌های ایلان، سیستم پرداخت اینترنتی پی پال بوده، ایلان همینطور موسس کارخانه خودرو های الکتریکی تسلا موتورز و اولین شرکت ترابری فضایی ، یعنی اسپیس ایکس است. ایلان ماسک هم اکنون به عنوان موسس و مدیر عامل تسلا موتورز شناخته می شود

برای ایلان ماسک مهم است که چه چیزی روی آینده بشریت تاثیر می گذارد؛ او حتی از دوران دانشگاه به این فکر بوده ، که چه چیزی ممکن است مردم را به سمت کمال سوق دهد و یا چه چیزی ممکن است خطر آفرین باشد. اصلاً پایه و اساس پیدایش تسلا موتورز و سولار سیتی و اسپیس ایکس همین است :دغدغه آینده بشریت.

اولین مسئله‌ای که او بیان می کند و به آن بسیار پرداخته، مسئله حمل و نقل و انرژی پایدار است . او مسئله انرژی پایدار را مهمترین مسئله قرن حاضر و راه حل بسیاری از مشکلات زیست محیطی می داند. او در بیان لزوم استفاده از انرژی پایدار به این مسئله که سوخت های فسیلی کربن دی اکسید بسیاری تولید می‌کنند و این که روزی تمام می‌شوند اشاره می کند.

اما سوال اینجاست ، که حمل و نقل پایدار و الکتریکی چگونه به بهتر شدن اوضاع محیط زیست کمک می کند ؛ در حالی که بیشتر برق جهان از سوخت های فسیلی به دست می‌آید؟ خب ایلان ماسک به این سوال اینگونه جواب می دهد که اولاً اگر شما سوخت فسیلی داشته باشید و آن را در نیروگاه تولید برق استفاده کنید خیلی به صرفه تر و کارایی بیشتری دارد تا اینکه بخواهید مستقیم آن سوخت را (مثلاً بنزین) در موتور ماشین استفاده کنید و احتراق شود. دوماً این که دنیا را باید به سمت خورشیدی شدن و تأمین و تولید انرژی و برق از طریقی ، غیر از سوخت فسیلی، یعنی انرژی پایدار و منابع تجدیدپذیر روانه کرد که چنین مشکلاتی از سر راه برداشته شوند.

ایلان ماسک می گوید ما همه چیز را الکتریکی خواهیم کرد و همه وسیله هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، روزی برقی می شوند، به جز راکت‌ها که به شتاب زیادی نیازمندند! ایلان راز بهینه سوزی ماشین های تسلا را اینگونه فاش می کند، که: برگ برنده ما بدنه سبک و آلومینیومی این ماشین است که جور باتری های سنگین این ماشین را به دوش می کشند؛ باتری هایی که با یک بار شارژ قابلیت این را دارند که تا ۴۰۰ کیلومتر بدون افت سرعت و قدرت طی کنند.

ایلان به خورشید ارادت زیادی دارد؛ چون معتقد است که خورشید است که تمام انرژی جهان را تامین می‌کند! حتی سوخت های فسیلی که به ظاهر در زیر زمین هستند به وسیله خورشید به وجود آمده اند. تصور او از کره زمین بدون خورشید، توپ یخی منجمدی است که قابل سکونت برای هیچ موجود زنده ای نمی باشد. او قوی ترین موجود را خورشید و انرژی حاصل از آن می‌داند و معتقد است که انرژی خورشید این قدرت را داراست که پشت گاز طبیعی را به خاک برساند و شکست دهد!

ایلان ماسک با قاطعیت اعلام کرده که تا ۱۸ سال آینده - که تاکنون چند سالی گذشته است - بیشترین انرژی از خورشید تامین می شود نه سوخت ها و منابع دیگر. او اذعان میکند: مردم هدفی را انتخاب می‌کنند که پول و سرمایه کم آنها را به زیاد تبدیل کند، اما من با احداث اسپیس اکس هدفی انتخاب کردم که پول زیاد مرا به کم تبدیل کند! او می گوید: من می خواهم که شهروندان ما فضانورد شوند و اصلاً هدفم از اسپیس ایکس هم این بود که راکت هایی با قابلیت برگشت به زمین و استفاده مجدد بسازم که بشریت برای سکونت به فضا برود و رفتن به فضا مثل سایر سفر های معمولی (مثلاً از نیویورک تا واشنگتن) باشد.

ایلان در سال ۲۰۰۸ تا مرز نابودی اسپیس ایکس به دلیل شکست های مکرر پیش رفت، اما هرگز تسلیم نشد؛ تا اینکه موفق شد راکتی را به فضا بفرستد و سالم آن را برگرداند به زمین و باز به فضا بفرستد.

ایلان ماسک می‌گوید تسلا را راه اندازی کردم برای پاسخ نیاز به محیط زیست پاک تر و سالم تر و اسپیس ایکس را تاسیس کردند برای پاسخ نیاز به هیجان و امید! ایلان از انسان آینده با عنوان "موجود چند سیاره‌ای" یاد می‌کند و از بازگرداندن راکت ها به زمین با عنوان "ابداع بزرگ" نام برده.

کریس مجری برنامه تد می‌گوید: ایلان‌ماسک کسی است که می‌تواند در سیستم فکری خود طراحی، تکنولوژی و تجارت را با هم ترکیب کند، که من نام سیستم فکری او را تی بی دی می‌گذارم. او سرشار از اعتماد به نفس، و خواهان و مشتاق ریسک های بزرگ است. تنها او است که قادر است همه ثروت و دارایی خود را برای هدفش که حتی سودآوری تضمینی ندارد، سرمایه گذاری و وقف کند.

برای ایلان ماسک شدن باید ریسک کرد که البته مهمترین درس ماسک نیز همین ریسک کردن است.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه