ارسال به دیگران پرینت

جایزه جشنواره مستند «میلنیوم» برای «سایه‌های بی خورشید»

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی مستند میلنیوم در کشور بلژیک جایزه حقوق بشر خود را به مستند «سایه های بی خورشید» ساخته مهرداد اسکویی اعطا کرد.

جایزه جشنواره مستند «میلنیوم» برای «سایه‌های بی خورشید»

 در این رویداد سینمایی که از تاریخ ۱۶ تا ۲۵ اکتبر (۲۵ مهر تا ۴ آبان) در بروکسل بلژیک برگزار شد، مستند «سایه‌های بی خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی توانست جایزه برنز (جایزه حقوق بشر) این رویداد سینمایی را از آن خود کند. 

در بیانیه هیات داوران جشنواره درباره مستند «سایه‌های بی خورشید» آمده است: «این مستند در یک سطح به شرایط انسانی، عواطف و روابط انسانی میان دخترانی می‌پردازد که دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کنند و بیش از هر زمان دیگری از آزادی لذت می‌برند و در سطحی دیگر به معنای واقعی گناه و دفاع از خود میپردازد و این پرسش را مطرح میکند که گناهکاران واقعی چه کسانی هستند؟ این فیلم از دریچه مفهوم و فرم ماهرانه خود فضای خشونت مردانه و سوء استفاده را نشان میدهد و با قدرت خواستار رعایت حقوق زنان، برابری جنسیتی و عدم بروز خشونت علیه زنان است».

«سایه‌های بی‌خورشید» اولین نمایش جهانی خود را سال گذشته در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) تجربه کرد و موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از این رویداد معتبر سینمایی شد و پس از آن در  چندین جشنواره بین‌المللی دیگر از جمله بیگ‌اسکای آمریکا، مونیخ آلمان، کراکو لهستان، داک‌اِج نیوزولند، حقوق بشر ژنو، هلسینکی فنلاند، ملبورن، داکوفست کوزوو، جشنواره مستند اوپن سیتی لندن، جشنواره فیلم زوریخ و جشنواره مستند زاگرب نیز حضور داشته است. 

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند میلینیوم امسال در مجموع میزبان شش اثر ایرانی بود، «پروژه ازدواج» به کارگردانی مشترک عطیه عطارزاده و حسام اسلامی در بخش رقابت بین المللی آثار مستند بلند حضور داشت و همچنین مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری در بخش رقابتی چشم انداز جوان و همچنین سه مستند «آشو» از فرهاد نجفی، «آواز گنجشک» از فرزانه امیدوارنیا و «اهل آب» به کارگردانی آزاده بیزارگیتی نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستند کوتاه بودند. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه