ارسال به دیگران پرینت

دلیل اصلی سینما نرفتن مردم درکشور ما فقط وجود ویروس کرونا نیست.

در بسیاری از کشورها برای چند ماه سالن‌های سینما تعطیل بود و بعد به شکلی محدود با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت 50 درصدی سالن‌ها، اکران از سر گرفته شد.


دلیل اصلی سینما نرفتن مردم درکشور ما فقط وجود ویروس کرونا نیست.

شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا تاثیر غیر قابل انکاری بر سینما و کاهش شدید فروش فیلم‌ها گذاشته است و اهالی سینما مدام هشدارهای مختلف مبنی بر تعطیلی دائم سینما و ورشکست شدن آن می‌دهند.

در بسیاری از کشورها برای چند ماه سالن‌های سینما تعطیل بود و بعد به شکلی محدود و با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی نمایش فیلم‌ها از سر گرفته شد و نهایتا با استفاده از ظرفیت 50 درصد صندلی‌های هر سالن.

تاثیرات این تعطیلی‌ها و اتفاقات ناشی از کرونا به گونه‌ای بود که آخرین فیلم کریستوفر نولان ( Tenet ) بعد از اکران جهانی تا به امروز 300 میلیون دلار فروخته است که قطعا اگر بحث کرونا نبود پیش بینی فروش شاید بسیار بیشتر از این حرفها بود. در شرایط عادی این رقم فروش برای فیلمی که با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده یک فاجعه محسوب می‌شود اما در دوران پاندمی باید با اغماض بیشتری به این آمار نگاه کرد.

سینما

در آمریکا هم به نظر می‌رسد تماشاگران در حالی که میزان شیوع کرونا در داخل کشور بسیار بالاست، برای بازگشت به سینماها مردد هستند. در عین حال بسته بودن سینماهای بازارهای بزرگ فیلم یعنی نیویورک و لس آنجلس نیز همچنان مزید بر علت هستند.

سینماداران آمریکا روش تازه‌ایی را برای جلوگیری از ورشکستگی در پیش بگیرند و آن اجاره دادن سالن به گروه‌های دوستان و خانواده‌هاست، بدین صورت که شما با پرداخت ۹۹ دلار می‌توانید یک سالن سینما را در طول سانس در اختیار داشته باشید و فیلم در حال اکران را بدون نگرانی از تماشاگران احتمالی مبتلا به کرونا تماشا کنید. سالن‌های زنجیره‌ابی AMC و سینه‌مارک به تازگی این استراتژی را در پیش گرفته‌‌اند.

این روند رکود فروش برای تمامی فیلم‌های دیگر و کشورهای دیگر هم کمابیش وجود دارد و هیچ فیلمی آنچنان که باید شاید فروش نداشته است فقط در این میان یک استثنا بزرگ وجود دارد به اسم: چین!

بنابر اعلام مرکز پژوهشی آماری «Artisan Gateway»، مجموع فروش گیشه چین در سال ۲۰۲۰ در حدود ۱.۹۹ میلیارد دلار است، در حالی که فروش بازار آمریکای شمالی ۱.۹۴ میلیارد دلار بوده است.

شیوع ویروس کرونا، سینما‌های کشور چین را برای نزدیک به شش ماه بسته نگه داشت. اما اکثر آن‌ها اکنون دوباره بازگشایی شده اند و محدودیت‌های مربوط به ظرفیت دولت در اواخر ماه سپتامبر کاهش یافت و اجازه فروش ۷۵ درصد صندلی‌های سالن‌های سینما داده شده است.

مجموع فروش امسال چین به میزان ۷۵.۵٪ نسبت به سال گذشته است، اما پس از بحران طولانی مدت پاندمی کرونا، بهبودی مداوم گیشه مشهود بوده است. در همین آخر هفته به عنوان سومین آخر هفته متوالی، فیلم میهن پرستانه «مردمم، وطنم» پرفروشترین فیلم شد. این فیلم با فروش 19.1 میلیون دلاری در همین آخر هفته در مجموع به فروش 360 میلیون دلاری فقط در کشور چین رسید. مقایسه کنید با فروش 300 میلیون دلاری ( Tenet ) در تمام جهان.

سینما آمریکا

اما در مورد کشور خودمان هم با یک افت شدید فروش مواجه هستیم و طبیعتا هم با توجه به بسته بودن چند ماهه سینماها انتظاری غیر از این نمی‌توان داشت. وقتی که اجازه باز شدن مجدد سالن‌های سینما هم صادر شد در جامعه اکثریت از چنین اتفاقی بی‌خبر بودند و فکر می‌کردند سالن‌های سینما همچنان تعطیل است. حتی تمهیداتی چون فروش بلیط نیم‌بها هم تاثیری در تغییر دادن رویه فروش سینماها نداشت.

اماواقعیت این است که دلیل اصلی سینما نرفتن مردم درکشور ما فقط وجود ویروس کرونا نیست.

در هر جامعه‌ای ابتدا باید احساس امنیت وجود داشته باشد تا بعد از وجود امنیت رفاه هم نائل آید و بعد از وجود امنیت و رفاه نسبی بحث توسعه شکل می‌گیرد، متاسفانه در شرایط کنونی جامعه ما احساس امنیت وجود ندارد، امنیت اقتصادی و سلامت.

علاوه بر بحث سلامت وقتی امنیت اقتصادی وجود نداشته باشد طبیعتا بر تمام مسائل خرد و درشت زندگی تاثیر خواهد گذاشت و کسی دیگر به فکر سینما رفتن و تفریح نخواهد بود و اگر بسیار علاقمند به سینما و فیلم دیدن هم باشند ترجیح بر این است که از طریق شبکه نمایش خانگی یا دانلود در خانه‌هایشان این کار را انجام دهند که هم سلامت‌تر است و هم کم خرج‌تر.

به همین دلیل اگر همین الان هم ویروس کرونا ریشه‌کن شود به دلیل نبود امنیت اقتصادی باز کسی به سینما نخواهد رفت. متاسفانه.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه