ارسال به دیگران پرینت

«بیست متری جوادیه» در هامون شکل می‌گیرد/ اجرای دوباره «کریملوژی»

رضا بهرامی از روی صحنه بردن نمایش «بیست متری جوادیه» در تماشاخانه هامون و «کریملوژی» در تالار قشقایی خبر داد و یادآور شد برخی از هنرمندان همچنان تئاتر را به عنوان حرفه اصلی خود قبول ندارند.

«بیست متری جوادیه» در هامون شکل می‌گیرد/ اجرای دوباره «کریملوژی»

رضا بهرامی کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش گفت: قرار است از ۷ مردادماه نمایش «بیست متری جوادیه» را در تماشاخانه هامون به صحنه ببرم. در واقع این نمایش اولین اجرای تماشاخانه هامون که مدیریت آن برعهده هادی حجازی‌فر است، بعد از شروع بحران کرونا خواهد بود. البته همزمان با این نمایش یکی دو اثر دیگر نیز که از برگزیدگان نخستین فستیوال تئاتر هامون بودند، اجرا خواهد شد.

وی درباره دلایل اجرای مجدد این اثر نمایشی بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث شد به سراغ بازتولید این نمایش بروم این بود که چون کار از چند مونولوگ تشکیل شده نمایشی کم پرسوناژ است و بازیگران نیز با فاصله از هم نقش‌هایشان را ایفا می‌کنند. در واقع بازیگران در فضایی ثابت و بدون هیچ آکسسوار و دکوری و تنها با تغییرات نور بازی می‌کنند به همین دلیل این نمایش مناسب اجرا در شرایط کرونایی است. دلیل دیگر برای انتخاب مجدد این اثر برای اجرا علاقه‌ام به نمایشنامه بود و احساس کردم در اجرای قبلی حق مطلب درباره کار ادا نشد و به دلیل شرایط اجتماعی آن برهه آنطور که باید دیده نشده است.

بهرامی درباره تغییراتی که در اجرای جدید به وجود آمده است، توضیح داد: در اجرای جدید تغییراتی در گروه بازیگران خواهیم داشت به این ترتیب که آرش فلاحت پیشه، آیه کیان پور، امیر عدل پرور و هومن بنایی در نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. با توجه به حس و حال بازیگران جدید و ایده‌هایی که در تمرین‌ها به اشتراک می‌گذارند تغییرات کمی در کار به وجود آمده است. نویسندگی این نمایشنامه برعهده کهبد تاراج است و طراحی و کارگردانی کار را خودم برعهده خواهم داشت.

وی درباره اجرای مجدد نمایش «کریملوژی» نیز گفت: قرار است از نیمه مردادماه نیز نمایش «کریملوژی» را مجدداً در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرم. این نمایش که سال گذشته نیز در تئاترشهر روی صحنه بود اثری تک پرسوناژ با بازی مجید رحمتی است که بازهم مناسب اجرا در چنین شرایطی خواهد بود.

این کارگردان تئاتر درباره اجرای تئاتر در شرایط بحران کرونا یادآور شد: اگر ما بپذیریم که تئاتر شغل اصلی ماست پس باید به آن مانند یک شغل نگاه کنیم و مثلاً مانند مغازه‌داری که هر روز صبح کرکره مغازه‌اش را بالا می‌کشد و در هر شرایطی سر کارش حاضر می‌شود، به کارمان ادامه دهیم اما مساله این است که برخی از هنرمندان ما علی‌رغم انتقاداتی که به نهادهای مختلف مبنی بر نپذیرفتن تئاتر به عنوان یک شغل و حرفه دارند خودشان نیز تئاتر را به عنوان شغل و حرفه اصلی شان نپذیرفته‌اند. عشق داشتن به هنر تئاتر بسیار زیبا و درست است اما در کنار آن باید بپذیریم که این کار، حرفه ماست پس در شرایط امروز به جای شانه خالی کردن از فعالیت باید به دنبال راه کار جدید باشیم نه اینکه از اجرای نمایش‌هایمان انصراف دهیم.

کارگردان «سه روز عزای عمومی» در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: به عنوان نمونه پیشنهاد اجرای تئاتر آنلاین این روزها زیاد مطرح می‌شود و سعید اسدی مدیر تئاتر شهر نیز این پیشنهاد را به گروه‌های متقاضی اجرا داده است که به نظر می‌رسد در این شرایط پیشنهاد درستی است و می‌تواند به روشن ماندن چراغ تئاتر کمک کند. متاسفانه در سال‌های اخیر تئاتر دیدن و تئاتر کار کردن برای عده‌ای تبدیل به پُز شده است و با آن به مثابه خرید لباس مارک دار و پوشیدن و پُز دادن با آن برخورد می‌کنند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه