ارسال به دیگران پرینت

داریوش فرضیایی : لایوهایم ساختار و چارچوب داشت

داریوش فرضیایی با اشاره آسیب‌های فضای مجازی و لزوم بازنگری در میزان حضور کودکان در این فضا، تاکید کرد که حاشیه‌سازی به‌منظور جذب فالوور بیشتر یک عقب‌گرد فرهنگی است.

داریوش فرضیایی  :  لایوهایم ساختار و چارچوب داشت

. داریوش فرضیایی درباره فعالیت‌هایش در این روزها که به‌همراه تیم تولید برنامه «بچه‌محل» بیشترین بار برنامه‌سازی در حوزه کودک را در تلویزیون بر عهده دارند، بیان کرد: تیم ما سعی کرد هیچگاه در این حوزه شانه خالی نکند و با همه محدودیت‌ها سعی کردیم حسن‌نیت خود را ثابت کنیم و در همه عرصه‌ها و برهه‌هایی که مشکل مالی بوده یا نبوده با افتخار و از جان‌ودل مایه گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: دلیل این مایه‌گذاشتن هم این است که بچه‌ها را خیلی دوست داریم و برای همین است که در زمانی‌که ریسک‌پذیری کار خیلی بالاست ما با عشق فعالیت می‌کنیم چون فکر می‌کنم باید کودک را جدی گرفت. فرضیایی با اشاره به مجموعه «بچه‌محل» که این روزها در حال تولید دارد و بازخوردهایی که از آن دریافت می‌کند، گفت: من هر از گاهی نظرسنجی‌هایی در صفحه مجازی‌ام می‌گذارم و نظرات مردم را می‌پرسم خدا را شکر انتقادات خیلی کم است و شاید در حد چند درصد انتقاد کنند. البته این به این معنا نیست که کارمان کاستی ندارد، ولی خدا را شکر اکثر مردم راضی هستند.

«بچه‌محل» ساختاری سریالی دارد

وی درباره فضای «بچه‌محل» و حضور عوامل و بازیگران حرفه‌ای در آن عنوان کرد: «بچه‌محل» ساختاری سریالی دارد، اما عده‌ای هنوز کار کودک را جدی نمی‌گیرند و حتی نمی‌خواهند سریال کودک را با آثار بزرگسال مقایسه کنند. با وجود اینکه بازیگرانی که در این سریال داریم همه‌ آنها کارشان را با برنامه‌های کودک شروع کرده‌ و بعدا به حوزه‌های بزرگسال ورود کرده‌اند. این مجری برنامه‌های کودک با اشاره به جایگاه برنامه‌سازی کودک گفت: به‌نظرم کار کودک اولین سکوی پرتاب برای افرادی بوده است که به شکلی موفق در عرصه تئاتر، سینماوتلویزیون فعالیت دارند. چنین افرادی تجربه اصلی خود را در کار کودک به‌دست آورده‌اند چون کار در حوزه کودک به‌مراتب سخت‌تر از حوزه بزرگسال است.

فرضیایی اضافه کرد: در حوزه بزرگسال، مخاطب به‌راحتی می‌تواند قصه، اتفاقات و مسائل را آنالیز کند، ولی در کار کودک، باید مراقب باشید خدشه‌ای به باورهای او وارد نشود و یا زمینه روانی و تربیتی کودک مورد سوال قرار نگیرد.وی درباره تعادل میان آموزش و سرگرمی در «بچه‌محل» یادآور شد: ما قرار نیست در یک برنامه همه چیز را آموزش دهیم ما بخشی از شادی، سرگرمی و آموزش کودک را بر عهده داریم. به‌نظرم بخش شادی و سرگرمی باید در اولویت باشد زیرا تا وقتی این شادی نباشد کودک به‌واسطه آن مخاطب اثر قرار نمی‌گیرد که مفاهیم آموزشی را یاد بگیرد.

لایوهایم ساختار و چارچوب داشت

فرضیایی که پیش از این و در بازه زمانی توقف مجموعه تلویزیونی‌اش در اینستاگرام گفت‌وگوهای لایو برگزار می‌کرد، با اشاره به یک آسیب‌شناسی در این‌باره توضیح داد: فضای مجازی یک رسانه بوده و خوب است که هر یک از ما از آن به‌عنوان یک ابزار خوب از آن استفاده کنیم، آن‌هم در این زمان که روحیه بعضی دچار افسردگی شده است. خود من در پخش زنده اینستاگرام از هنرمندان دعوت می‌کردم و از فعالیت‌های آنها سخن می‌گفتیم که مثل یک برنامه تلویزیونی بود. با این حال همان لایوها هم چارچوب و ساختار خود را داشت. وی با اشاره به هدف استفاده از این ابزار بیان کرد: به‌طور مثال من در فضای مجازی و یا پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارم خیلی روی مقوله مادر تاکید دارم و البته این را هم بگویم که این تاکید روی «مادر» برای من ابزاری برای جمع‌کردن فالوور نیست. بلکه مفهومی برای انتقال عشق است تا بگویم من به مادرم عشق می‌ورزم و اگر به اینجا رسیده‌ام و یا با مخاطبانم رابطه خوبی برقرار می‌کنم، انگیزه‌اش را از یک منبع انرژی به‌نام مادر گرفته‌ام. فرضیایی تاکید کرد: الان خیلی‌ها شعار می‌دهند ولی من با مادرم ارتباط خوبی دارم و همان زندگی را با مخاطبانم به اشتراک می‌گذارم. خیلی از خانواده‌ها هم برایم کامنت می‌گذارند که دعا می‌کنند فرزندشان مثل من باشد.

نمی‌خواهم بگویم من آدم خوبی هستم اگر هم این‌طور باشد بازهم به‌خاطر مادرم است و نعمتی که خداوند برای من قائل شده است. بنابراین در فضای مجازی هم می‌توان کارهای تربیتی انجام داد وقتی کودک چنین فضاهایی را ببیند می‌گوید مامان من هم دوست دارم مثل عموپورنگ چنین کارهایی انجام بدهم. این مجری تلویزیون درباره چهره‌هایی که در تلویزیون برنامه و تریبون رسمی دارند و دغدغه‌شان جمع‌کردن فالوور در فضای مجازی است، عنوان کرد: خود من چنین دغدغه‌ای ندارم و دنبال این نیستم که به شکل غیرمتعارف فالوور جمع کنم و بیننده‌هایم بالا برود متاسفانه فضای مجازی الان اینگونه شده است که اگر حرف درستی بزنید کسی سمت شما نمی‌آید، اما کافی است یک حاشیه درست کنید تا دیگران به سمت شما بیایند.

این از لحاظ فرهنگی نوعی عقبگرد است که مثلاً وقتی کتاب معرفی می‌کنید سه هزار نفر شما را فالوو می‌کنند اما وقتی درباره یک اتفاق حاشیه‌ای و غیرمترقبه حرف می‌زنید 30هزار نفر شما را فالوو می‌کنند، مسلما عده‌ای هم دائم به‌دنبال همین حواشی هستند تا بتوانند مخاطبانشان را زیاد کنند. فرضیایی در بخش دیگر درباره قطعات موسیقایی «بچه‌محل» که تلاش شده است با محوریت خانواده و کودک باشد، به برخی قطعات مبتذل اشاره و بیان کرد: یک قطعه موسیقایی که اشعارش فرهنگ و تربیت کودک را زیرسوال می‌برد تا حد زیادی در جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرد صرفا به این دلیل که ساختارشکنی کرده و از الفاظی استفاده کرده است که من اطمینان دارم هیچ پدر و مادری آنها را به‌کار نمی‌برد. حتی پدرومادری در فرهنگ غرب هم نمی‌گوید به‌طور مثال اول اینستاگرام بعد کتاب. پس ما باید تلاش کنیم تا کودکان با فضای موسیقایی خوب آشنا شده و به آن موسیقی‌ها تودهنی بزنند.

وی اضافه کرد: ما شعرهایی در کودکی شنیده‌ایم و از طریق آنها فرهنگ امروزمان را آموزش دیده‌ایم اما این اشعار دارد از بین می‌رود. موسیقی یکی از فاکتورهای مهم در آموزش است که باید به‌روز و با محتویات درست آموزشی باشد. خود من هیچ‌گاه سعی نکردم برای اینکه موسیقی‌مان به‌چشم بیاید از الفاظ یا نکاتی استفاده کنم که غیرمتعارف باشد. این مجری با سابقه تلویزیون در ادامه به نقش پررنگ خانواده‌ها برای فرهنگ‌سازی کودکان اشاره و بیان کرد: خانواده‌ها امروز یک تبلت دست کودک می‌دهند که مدام همراه اوست و به‌راحتی به‌وسیله آن وارد هر سایت و سرویسی می‌شود.

مشکل عمده خانواده‌های ما همین است که کمتر با فرزندشان ارتباط دارند و آن‌وقت ما را زیرسوال می‌برند و می‌خواهند الگو باشیم. اما آیا بعضی از پدرومادرها می‌توانند خودشان الگوی مناسبی برای کودکان باشند؟ آیا شب‌ها پیش آمده است که به‌جای تبلتی که در دست کودک می‌دهند یک کتاب برایش ورق بزنند؟ وی در پایان با هشدار نسبت به استفاده کودکان امروز از تکنولوژِی‌ها گفت: پدرومادری که خیلی نگران فرزندش است بیشتر از من باید دلسوز باشد. من فقط می‌توانم یک ساعت از شبانه‌روز او را با برنامه تلویزیونی پر کنم اما او نقش مستقیمی دارد و اکنون با وسایل ارتباطی که در دست کودک است باید هرگونه فیلم و برنامه‌ای را که کودک می‌بیند رصد کند. فیلم، انیمیشن، بازی و… را باید پدرومادر انتخاب کند و بعد در اختیار کودک بگذارد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام داریوش فرضیایی من طرفدارشما هستم و برنامه های خوب شما را تماشا می کنم

    • ناشناس ارسالی در

      سلام داریوش فرضیایی حالتان چه طور هست و حال مادرتان چه طور هست

    • ناشناس ارسالی در

      من اگه می شه شماره تونو به من بدین من شما را کار خیلی مهمی دارم و قول می دم مزاحمتان نشوم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه