ارسال به دیگران پرینت

پیش بینی هنری برای روزگار کرونایی / بازگشت به دوره یونان باستان

یک هنرمند تئاتر احتمال می‌دهد در دوران کرونایی، هنرمندان این رشته به دوره یونان باستان بازگردند و تئاتر در فضای باز و البته با فاصله اجتماعی مناسب اجرا شود.

پیش بینی هنری برای روزگار کرونایی / بازگشت به دوره یونان باستان

این روزها ذهن بسیاری از هنرمندان تئاتر درگیر این پرسش است که در دوران کرونایی، شکل اجرای این هنر که مبنای آن ارتباط بی‌واسطه بازیگر و تماشاگر است، چگونه خواهد شد.

هر یک از فعالان تئاتر پیش‌بینی‌های خاص خود را دارد و در این میان بابک محمدی ـ نمایشنامه نویس و کارگردان ـ احتمال می‌دهد تئاتری‌ها بار دیگر به سبک و سیاق یونانیان باستان نمایش اجرا کنند.

او در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: باید فرم تئاتر را تغییر بدهیم. شاید بهتر باشد آن را به فضای باز ببریم که فرم و شیوه اجرایی خاص خود را می‌طلبد. مثل یونان باستان که تئاتر در فضای باز اجرا می‌شد ولی با فاصله اجتماعی بیشتر!

محمدی اضافه کرد: به هر حال موقعیت خاصی است. تئاتر باید در حضور زنده تماشاگر رخ بدهد ولی مردم به این زودی به تماشای تئاتر نخواهند آمد چون تماشاگر تئاتر قدری فرهیخته‌ است و احتمالا به سلامت خودش اهمیت می‌دهد.

او همچنین خبر داد که قصد دارد نمایشنامه‌ای درباره دوران کرونایی بنویسد ولی فعلا ترجیح می‌دهد کمی تامل کند تا برای شیوه اجرایی این نمایشنامه به قطعیتی برسد.

کارگردان نمایش «حرفه‌ای‌ها، یک کمدی غمگین» گفت: هنوز نمی‌دانم باید برای فضای مجازی نمایشنامه نوشت یا نه. فعلا می‌خواهم کمی منتظر بمانم تا ببینم وضعیت اجرای تئاتر به چه سمت و سویی می‌رود.

او ادامه داد: امسال برنامه داشتم دو نمایش اجرا کنم و گفتگوهای اولیه را هم با سالن انجام داده بودم که کرونا پیش آمد و حالا نه تنها در تئاتر را بسته‌اند که چراغش را هم خاموش کرده‌اند.

محمدی درباره نگارش دو رمان هم سخن گفت که موضوع یکی از آنها به دوران کرونایی شباهت دارد.

او توضیح داد: پیش از کرونا نگارش رمانی را شروع کرده بودم که در آن آدم‌ها نمی‌توانستند به یکدیگر نزدیک شوند و حیوانات هم پشت شیشه هستند و ... که اتفاقا همزمان شد با کرونا و این برایم خیلی عجیب بود.

نویسنده و کارگردان نمایش «مادم پی پی» که علاقه زیادی به اسب و سوارکاری دارد، ادامه داد: رمان دیگری هم می‌نویسم که داستان آن درباره این است که ما آدم‌ها چگونه با حسادت، افزون‌خواهی و انتقام‌جویی، خود را نابود می‌کنیم و لوکیشن این رمان، یک باشگاه سوارکاری است.

به گفته او، نام این رمان «لرد کیشوت» است و برای دریافت مجوز انتشار به وزارت ارشاد سپرده شده که پس از دریافت مجوز از سوی انتشارات «طهورا» به چاپ خواهد رسید.

محمدی که سال‌ها مقیم اتریش بوده است، چندی پیش داوری یکی از جشنواره‌های تئاتری را در این کشور بر عهده داشت.

کارگردان «پدرخوانده ناپلی» گفت: این جشنواره «آزمایشگاه بازیگری » نام داشت و جشنواره‌ای برای آموزشگاه‌های بازیگری اتریش بود. از آنجاکه قبلا در این آموزشگاه‌ها تدریس کرده بودم، برای داوری دعوت شدم و این جشنواره به دلیل کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد.

او در پایان اضافه کرد: هنرجویان فیلم کوتاهی از بازی خود در مدت زمان یک تا دو دقیقه فرستادند و بررسی آنها تقریبا یک ماه زمان برد ولی تجربه جالبی بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه