ارسال به دیگران پرینت

اجرای نمایش یک گاز کوچولو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

فقیه سلطانی بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: با اینکه شرایط برای اجرای نمایش در این وضعیت کرونایی دشوار بود و هرکسی ریسک اجرای کار را نمی‌کند، اما من راضی هستم چرا که مخاطب ما را پیدا کرد و با رعایت همه موازین اجرای پرباری داشتیم که امیدواریم آن را بتوانیم ادامه دهیم.

اجرای نمایش یک گاز کوچولو  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

فقیه سلطانی بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون پیش از سال 99 اجرای نمایش «یک گاز کوچولو» را به کارگردانی خودش از بیست‌وهشت بهمن‌ماه 98 در تئاترشهر آغاز کرد که به‌دلیل کرونا لغو شد در این یک‌ماهی که اجراهای نمایشی در سالن‌های تئاتر آغازشده، وی از اولین داوطلبان اجرای نمایش بود که از دهم تیرماه در سالن سایه تئاترشهر اجرای این نمایش را دو مرتبه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرد. طبق آمار مطرح‌شده، این نمایش با ظرفیت 50درصدی سالن 439تماشاگر داشت.

سلطانی در این سال‌ها در آثاری چون «معجزه خنده»، «صورتی»، «عینک دودی»، «آهوی ماه نهم» و «زخم» و در آثار نمایشی «شبی در طهران»، «سلطان مار»، «زیرگذر لوطی هاشم»، «بهار» و «آدم‌برفی» و «پدر» بازی کرده است. نمایش «یک گاز کوچولو» درباره زندگی 3دوست به‌نام‌های «هلن»، «آنا» و «ماریا» است که درگیر اتفاق ناخواسته‌ای می‌شوند.

نویسنده این نمایش فرزانه سهیلی و طراح و کارگردان فقیهه سلطانی است که اجرای این نمایش در سالن سایه تئاترشهر ادامه داشت. فقیه سلطانی؛ کارگردان عنوان کرد: اجرای این نمایش در این شرایط بیش از توقع ما خوب و پرمخاطب و پربار بود و ما تقریبا هر شب با سالن پُر البته با همان شرایط 50درصدی سالن به اجرا می‌رفتیم. وی با اشاره به کوچک‌بودن سالن سایه برای اجرای نمایششان گفت: آخرین شب اجرایمان یک عده از مردم پشت درب ماندند و ما گفتیم که ای‌کاش دو اجرا در این شب داشتیم. به‌هرحال امکان تمدید نمایش هم به‌دلیل اینکه گروه دیگری در نوبت بود برایمان در تئاترشهر وجود ندارد.

سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا تمایل به اجرای مجدد کار در سالن دیگری دارد، گفت: قطعا چنین کاری را انجام خواهم داد چرا که تماشاچی بسیار جذب کار شد. به‌هرحال همین شرایط سخت و پراسترس کرونایی و این اعلام آخر یک هفته تعطیلی از هفته گذشته نیز روی روند کار تئاتر تاثیر می‌گذارد، چرا که مردم نمی‌دانند سالن‌ها باز است یا خیر. وی در ادامه افزود: با همه این احوال ما تماشاگر کارمان را داشتیم و خوشحال هستم که این کار را اجرا کردم. قرار است با سالن دیگری هم برای اجرای مجدد کار صحبت کنیم و به دنبال سالن بزرگتر هستیم تا کار را راحت‌تر اجرا کنیم.

در این کار به‌دنبال نفع مالی نبودم

سلطانی درباره نظر هنرمندان برای اجرا در این شرایط و بحران‌هایی که وجود دارد، اظهارکرد: به‌هرحال کار نمایش ما خیلی جذاب بود و تماشاگر برایمان تماشاگر آورد به‌نظر من در این شرایط هر کاری را مردم ریسک تماشا کردنش را نمی‌خرند. وی همچنین اظهارکرد: مردم در این شرایطی که غم و غصه زیاد است، نیاز به کاری دارند که حالشان را خوب کند به‌نظر من این کار هم به‌دلیل مایه‌های طنزی که دارد، توانست مخاطبش را پیدا کند با اینکه ما تبلیغات زیادی هم نداشتیم در حد فضای مجازی چند تبلیغ در صفحات خودمان انجام دادیم اما مخاطب ما را پیدا کرد.

این کارگردان و بازیگر درباره حمایت از اجرای نمایش از سوی هنرهای نمایشی گفت: ما به‌جز کمک هزینه تئاترشهر که به همه گروه‌ها تعلق می‌گیرید، دیگر حمایتی برای 50درصد خالی بودن سالن شاهد نبودیم ما حتی گیشه بلیتمان هم 20درصدش دریافت خواهد شد. من به‌دنبال نفع مالی در این کار نبودم بیشتر دوست داشتم کار را روی صحنه ببرم و لذتش را مردم ببرند بنابراین این یک دست گرمی برایمان بود. سلطانی اظهارکرد: من از اجرا بردن این کار با همه شرایط سختی که وجود داشت خیلی راضی هستم همه بازیگران و عواملم هم نظرشان همین است امیدوارم که بتوانم آن را ادامه دهم. وی با اشاره به دو وجهی بودن این نمایش افزود: بخش سطحی کار سرگرم‌کننده و بخش عمقی قابل تفکر است مخاطب با شیوه خاص خود با کار ارتباط می‌گیرد و در طول اجرا می‌خندد اما قطعا تفکر هم دارد. به‌هرحال سه سال ما روی متن کار کردیم که چنین نتیجه‌ای داشت.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه