ارسال به دیگران پرینت

مسعود تکاور | نیازمند شفافیت در صداوسیما هستیم

مسعود تکاور با انتقاد از پخش سریال‌های تکراری در تلویزیون، گفت: «می‌گوییم چرا شبکه‌های ماهواره‌ای موفق‌ هستند؛ خب معلوم است ما دائم در حال تکرار هستیم. باید روش جدید در بخش تولید پیدا شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند. تولیدات زیاد شود و نسل جوان وارد شوند.»

 مسعود تکاور | نیازمند شفافیت در صداوسیما  هستیم

کارگردان «رهایی» ـ سریالی که به‌تازگی در تلویزیون بازپخش شد ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه فصل دوم این مجموعه را نوشته و تحویل داده است، گفت:

من دو سال است که «رهایی۲» را نوشته و تحویل داده‌ام اما نمی‌دانم چرا شروع نمی‌شود. به خودم می‌بالم که در ساخت «رهایی» گروه خوبی داشتم اما از خودم راضی نیستم که چندین سال است این کار تکراری پخش می‌شود و قدمی برای قسمت دومش که نوشته هم شده برداشته نشده است. فیلم‌نامه را تایید کرده‌اند. اما بودجه هنوز تعریف نشده است.

تکاور با بیان اینکه مردم به سریال‌های پلیسی علاقه‌مند هستند، ادامه داد: سال گذشته در هفته نیروی انتظامی هفت تله‌فیلم پخش شد که همه تاثیرگذار بودند. با حمایت و مدیریت نیروی انتظامی چند کارگردان درجه یک دور هم جمع شده و کارها را ساخته بودند.

مردم به موضوعات پلیسی علاقه‌مندند. اما الان سریال‌های تلویزیونی را که می‌بینم مثلا یکی همین سریال «سرباز» است که ریتم کندی دارد و بقیه هم همین طور هستند. کمدی‌ها هم که بیشتر شبیه عزاداری هستند تا خنده‌دار. من نمی‌دانم دارند چکار می‌کنند.

این کارگردان که به گفته خودش همیشه دغدغه‌مند و علاقه‌مند به فعالیت در حوزه سریال‌سازی است،  افزود: ما دوست داریم همان‌طور که در سینمای هنری و معناگرا حرفی برای گفتن داریم، در صنعت سینما در فضای اکشن و کمدی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

قرار نیست همه اصغر فرهادی شوند  یکی هم مسعود تکاور شود اما دست ما را نمی‌گیرند. من همیشه دست نیازم را به سمت رشد و پرورش دراز می‌کنم. اما وقتی نوری نمی‌تابد و دست یاری دراز نمی‌شود ما هم پژمرده می‌شویم و کارهای پژمرده هم پخش می‌شود.

تکاور ادامه داد: من می‌گویم غیرت فیلم‌سازی هرچه غنی‌تر باشد آن کار جواب‌گو خواهد بود. ما سریال «خط‌ ‌شکن»، «وضعیت سفید» و «اغما » را داشتیم. الان چه داریم؟ انگیزه در فیلم‌سازان ما کم شده است. باید کسانی وارد این عرصه شوند که مثل من با حرارت حرف بزنند، هنوز دغدغه داشته باشند و عاشق باشند.

کارگردان «خط شکن» درباره تله‌فیلم جدیدش به نام  «کلاه سبزها» و تاثیر انگیزه و همدلی در ساخت فیلم‌ها، گفت: من کاری را ساختم به نام «کلاه سبزها». همه عوامل را جمع کردم یک سخنرانی کردم بعد کار را شروع کردیم. خدا را شکر این‌کار در خوزستان خیلی خوب جمع شد. یکی از عوامل به من گفت آقای تکاور حرفی زدید که باعث شد من تا آخر آن‌ کار با دل و جان کار کنم.

گفتید من جانم را هم برای این‌ کار می‌دهم، من هم جانم را برای این کار گذاشتم. گروه همدلی بود و فیلم برای تکاوران ارتش ساخته شد. این‌کار را غیرت ساخته است نه قراردادهای میلیاردی. زمین گرد است اگر بیننده راضی باشد کار ما هم برکت می‌گیرد اما اگر بیننده ناراضی باشد، به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای می‌رود.

او افزود: الان دیگر دیوار فرهنگی وجود ندارد. فقط پنجره فرهنگی وجود دارد. هر کسی برای خودش یک پنجره باز می‌کند. صهیونیست‌ها به صورت مویرگی وارد عرصه فرهنگ ما شده‌اند. اما ما هنوز پنجره‌ای نداریم و پر از بن بست هستیم.

تکاور در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی در ساخت سریال‌ها را بیشتر متوجه چه عاملی می‌داند؟ گفت: من نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم و یا به کسی تهمت بزنم اما ما نیازمند شفافیت هستیم. روزی در یکی از کشورهای خارجی ساختمان‌های پلیسشان را دیدم شیشه‌ای بود پرسیدم چرا اینگونه ساخته شده گفتند برای اینکه شفاف باشد و همه همدیگر را ببینند.

کسی دست به رشوه نشود کسی دست به فساد مالی نزند. من فساد را فقط فساد مالی نمی‌بینم بلکه فساد ذهنی و دو دستگی هم نوعی فساد است. ما یک نوع دشمن داریم که توپ و تفنگ است و یک نوع دشمن که خیلی خطرناک‌تر است؛ آن موریانه فساد، بداندیشی و بخل و حسد است که بی‌صدا در دراز مدت اساسی‌ترین لایه‌های فرهنگی ما را می‌خورد.

او از پرداخت نشدن دستمزدش هم گله کرده و افزود: کاری را برای عملیات مرصاد ساختم. شصت ـ هفتاد ملیون تومان پولش را هنوز نگرفته‌ام و برای گرفتنش به سازمان صداوسیما رفت و آمد می‌کنم.

برای ساخت این کار در کرمانشاه خیلی سختی کشیدیم. ما آنونس همین فیلم را پخش کردیم. شبکه‌های منافقان عکس ما را پخش کردند و به ما بد و بیراه گفتند اما مسوولانمان ما را ندیدند.

او در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما در سال‌های اخیر، عنوان کرد:  چرا باید مجری‌ای مثل فردوسی‌پور را از دست بدهیم؟ با یک تعامل و یک حرف. مگر دشمنمان است؟ چرا تکاور نباید کار کند؟ چرا باید از شبکه‌ای ماهواره‌ای با من تماس بگیرند و پیشنهاد کاری دهند؟ من دلیلی برای این چراها نمی‌توانم پیدا کنم جز اینکه غربال‌گری خاک در صدا و سیما و ارشاد باید اندیشمندانه‌تر باشد تا هر دانه درشتی قاطی ماسه‌های درجه یک نشود.

تکاور درباره کارهایی که در دست ساخت و پخش دارد توضیح دارد: «تله‌فیلم «کلاه سبزها» را به تهیه‌کنندگی حسن هاشمی‌نسب برای ارتش ساخته‌ام که کار خوبی شده و در حال تدوین آن هستم. این‌کار آنقدر خوب شده است که ارتش به فکر ساخت سریال آن افتاده است. یعنی ۳۴ روز مقاومت خرمشهر به ۳۴ قسمت تبدیل شود. «انتخاب ویژه» هم تصویربرداری‌اش تمام شده و در حال انجام مراحل پایانی است. «فرشتگان بی بال» را هم که درباره یکی از شهدای نیروی انتظامی است قرار است شروع کنیم. برای تلویزیون «رهایی۲» را دارم که منتظرم تایید شود. و چند کار هم برای هفته ناجا دارم.»

این کارگردان در پایان توصیه کرد: ما باید به تولیدات با قیمت پایین و کیفیت خوب فکر کنیم. باید به کارهای برون‌مرزی بیشتر فکر کنیم. متخصص‌های ما می‌توانند برای خودشان و جامعه‌شان پول‌ساز شوند. ما الان هیچ جلسه‌ای نداریم. زمان آقای ضرغامی به جلسه دعوت می‌شدیم و ورک‌شاپ برگزار می‌شد. الان از این خبرها نیست.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه