ارسال به دیگران پرینت

آمازون به دنبال تسخیر دنیای پادکست‌

آمازون پس از سلطه بر بازار فروش کتاب این بار به دنبال آن است تا در رقابت‌ نفس‌گیر پخش روایت صوتی داستان‌ها، این حوزه را نیز به تسخیر خود درآورد.

آمازون به دنبال تسخیر دنیای پادکست‌

 سرویس کتاب صوتی اودیبل (Audible) شرکت آمازون در ماه‌های اخیر برای در اختیار گرفتن پروژه‌های بالقوه جدید تولید پادکست با آژانس‌های استعدادیابی و تهیه‌کنندگان جلساتی را برگزار کرده است. به نقل از منابع آگاه، اودیبل با پیشنهاد سرمایه‌گذاری بین چند صدهزار تا چند میلیون دلار برای هر برنامه، پس از اسپاتیفای در مقایسه با دیگر رقبا سرمایه بیشتری را به این حوزه اختصاص داده است.

این سرویس کتاب صوتی تاکنون برنامه‌هایی را نیز از جان باتسک (John Battsek) مستندساز انگلیسی و کمدین‌های آمریکایی چون کوین هارت (Kevin Hart) و تیفانی هدیش (Tiffany Haddish) خریداری کرده است. اودیبل سال‌ها بود که بودجه برخی از مجموعه‌ پادکست‌های اورجینال خود را تامین می‌کرد اما پس از آغاز پخش برنامه‌هایی از نویسنده‌های شناخته شده، این سرویس حالا مجری‌های سلبریتی و برنامه‌های مشهور را در اولویت خود قرار داده است تا گستره مخاطبان خود را افزایش دهد.

دونالد آلبرایت مدیر کمپانی تولید محتوای تندرفوت (Tenderfoot) که سابقه همکاری با اودیبل را دارد، در این باره می‌گوید: مردم در اودیبل پادکست گوش نمی‌کنند و آمازون می‌خواهد این اتفاق بیفتد.

سرویس کتاب‌های صوتی شرکت آمازون همچنین به فکر ایجاد تغییراتی در الگوی تجاری خود نیز هست. بر طبق سازوکار کنونی اعضای این سرویس با پرداخت ماهانه ۱۴.۹۵ دلار اعتبار لازم برای دسترسی به یک کتاب صوتی و دو نمایش اورجینال را به دست می‌آورند. حال اودیبل در نظر دارد تا نمایش‌های اورجینال را به صورت جداگانه به فروش برساند بدین ترتیب دیگر مخاطبان برای گوش دادن به فایل‌ها نیازی به عضویت در این سرویس ندارند. البته هنوز هیچکدام از این نقشه‌ها عملی نشده و اودیبل نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

علاوه بر اودیبل، سرویس پخش آنلاین موسیقی آمازون موزیک، از دیگر شاخه‌های این غول تجارت الکترونیک، نیز سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه پادکست را افزایش داده است. به گفته منابع آگاه، این سرویس در چندماه آینده بخش پادکست را به برنامه خود اضافه خواهد کرد. آمازون مذاکراتی را با تهیه‌کنندگان و شبکه‌های تولید پادکست برای میزبانی از برنامه‌های آنان آغاز کرده است اما بسیاری از این قراردادها هنوز نهایی نشده‌اند.  

اسپاتیفای  پلتفرم پخش موسیقی، پادکست و ویدئو که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت نوپا Spotify AB در استکهلم راه‌اندازی شد، اخیرا در بخشی از تلاش‌ها برای گنجاندن همه انواع فایل‌های صوتی در برنامه پخش موسیقی خود، صدها میلیون دلار برای خریداری استودیوهای ضبط پادکست و امضای قراردادهای پخش اختصاصی با ستاره‌های شناخته شده چون جو روگان کمدین آمریکایی، خرج کرده است. اگرچه سهم اسپاتیفای در بازار پادکست آمریکا هنوز در مقایسه با سهم اپل هیچ است اما این شرکت سوئدی در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان که استفاده از آیفون به اندازه آمریکا رایج نیست، اصلی‌ترین پخش‌کننده پادکست به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری‌های اخیر اسپاتیفای در این بخش، رقبای این شرکت از جمله آمازون را تحت فشار قرار داده تا گستره و تنوع برنامه‌های صوتی که به مشتریانشان ارائه می‌دهند را افزایش دهند.  

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه