ارسال به دیگران پرینت

ورود سرمایه گذاران ناکام به صندوق‌های سرمایه گذاری پلاتین

موجودی پلاتین صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) به رکورد بالایی صعود کرده و چشم انداز صعود قیمت این فلز ارزشمند را پس از ماهها عقب ماندن از طلا و نقره ترسیم کرده است.

ورود سرمایه گذاران ناکام به صندوق‌های سرمایه گذاری پلاتین

 آمار گردآوری شده از سوی بلومبرگ نشان می دهد که بیش از ۶۰۰ هزار اونس پلاتین از اواسط ماه مه به صندوق‌های ETF اضافه شده اند و تقاضای سرمایه گذاران تا حدودی افت مصرف پلاتین در جواهرات و صنعت خودرو را که از شیوع ویروس کرونا فلج شده اند، جبران کرده است.

به گفته نیتش شاه، مدیر تحقیقات شرکت "ویزدم تری"، تصور می رود تقاضا برای سرمایه گذاری در پلاتین از سوی سرمایه گذارانی هدایت می شود که از صعود اخیر طلا و نقره جا مانده اند. همچنین این احتمال وجود دارد که بخشی از این پول، سودهای به دست آمده در بازار طلا و نقره است که برای سرمایه گذاری در پلاتین که در مقایسه با سایر فلزات گرانبها ارزانتر است، استفاده می شود.

اکثر فلزات ارزشمند در سال ۲۰۲۰ که دولتها و بانکهای مرکزی شامل بانک مرکزی آمریکا برای حمایت از اقتصادهای آسیب دیده از بحران شیوع ویروس کرونا تدابیر محرک مالی عظیمی را به اجرا گذاشتند و سرمایه گذاران نگران از ریزش ارزش ارزها را متقاضی دارایی های امن ساختند، عملکرد درخشانی داشته اند. قیمت طلا امسال ۲۹ درصد صعود کرده در حالی که قیمت پلاتین حدود سه درصد پایین تر بوده است.

اما تقاضای سرمایه گذاران و نگرانی ها نسبت به محدودیت عرضه پس از تعطیلی موقت معادن آفریقای جنوبی به دلیل قرنطینه، از قیمت پلاتین پشتیبانی کرده است. قیمت پلاتین از ریزش چشمگیری که در مارس داشت حدود ۶۶ درصد بهبود یافته اما همچنان بسیار ارزان تر از طلاست و این فلز نقره ای کمتر از نصف قیمت طلا معامله می شود.

گروه "یو بی اس" اخیرا قیمت هر اونس پلاتین را تا پایان سپتامبر و تا پایان سال ۹۷۵ دلار در مقایسه با قیمت فعلی ۹۳۵ دلار پیش بینی کرده است. با این حال هشدار داده که عوامل بنیادین بازار پلاتین در میان سایر فلزات ارزشمند، ضعیف ترین هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نیتش شاه بر این باور است که در صورت بهبود سریعتر صنعت خودرو، پلاتین می تواند تا ۱۲ ماه آینده از مرز قیمت ۱۰۰۰ دلار عبور کند. پلاتین عمدتا در تولید مبدل های کاتالیزوری خودروهای دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه