ارسال به دیگران پرینت

ذوالنوری:ایران از سال ۹۴ خیلی قوی‌تر شده و برجام باید تغییر به نفع ایران پیدا کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر قرار است برجام تغییر کند، باید جریمه‌ای برای طرف‌های مقابل تعریف شود تا راه فرار از تعهدها را نداشته باشند و بر اساس وظایفشان عمل کنند.


ذوالنوری:ایران از سال ۹۴ خیلی قوی‌تر شده و برجام باید تغییر به نفع ایران پیدا کند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره برجام و تاکید ایشان بر لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی ایران، اظهار کرد: یک بار در زمان تصویب برجام و حتی قبل از پذیرش برجام غربی‌ها راستی آزمایی کردند یعنی آژانس راه پیدا کرد و آنچه که موجب دغدغه و نگرانی غربی‌ها بود را بررسی کرد تا انحراف ادعایی در زمینه هسته‌ای را واکاوی کنند و پس از اینکه اینها ارزیابی شد برجام را پذیرفتند.

وی افزود: در حال حاضر هم که ۵ سال از برجام گذشته، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش عمل کرده اما سهم ایران از برجام که رفع تحریم‌ها بود را نداده‌اند بلکه تحریم‌ها را اضافه کرده‌اند. از طرف دیگر آمریکا از برجام خارج و غربی‌ها وظیفه خود را انجام نداده‌اند اما دولت ما به غلط به غربی‌ها و آمریکایی‌ها اعتماد و این مسیر کج را طی کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بنابراین اولا امروز ما چیزی برای مذاکره در برجام نداریم که بخواهیم مذاکره کنیم. برجام نتیجه مذاکره ۲ ساله است لذا نیازی نیست که ما در خصوص برجام مذاکره داشته باشیم، آن‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند چراکه تا حالا آن‌ها راستی آزمایی کرده‌اند و امروز، نوبت ماست چون ما صداقتمان اثبات شده و نیاز به راستی آزمایی دیگری ندارد.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه آن‌ها تا کنون به تعهداتشان در برجام عمل نکرده‌اند لذا نوبت راستی آزمایی ماست، اظهار داشت: ما به آن‌ها اعتماد نداریم و اثبات هم کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند بنابرین آن‌ها تعهداتشان را اجرا کنند. قانون راهبردی لغو تحریم‌ها هم که درمجلس تصویب شده تاکیدش بر همین است که اگر طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل کردند، در این زمینه دولت به مجلس گزارش می‌دهد، مجلس بررسی می‌کند و درصورت اجازه مجلس، دولت می‌تواند تعهدات تعلیق شده را برگرداند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران کاملا بر اساس توافقنامه است، افزود: کاهش تعهدات برجامی انحراف و نقض توافقنامه نیست و تعهدات هم بر اساس ماده ۳۵ و ۳۶ برجام کاهش داده شده است یعنی در برجام پیش‌بینی شده که اگر هر یک از طرفین به وظایفش عمل نکرد طرف دیگر می‌تواند تعهداتش را متوقف و یا به عقب برگرداند بنابراین تنها عضوی که در بین همه اعضا به تمام برجام متعهد بوده ایران است و کاهش تعهد هم بر اساس ماده ۳۶ و ۳۵ همین توافقنامه است.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ایران از سال ۹۴ خیلی قوی‌تر شده و برجام باید تغییر به نفع ایران پیدا کند» ، گفت: نکته اول این است برجام باید به نفع عضوی که هزینه کرده و ضرر هم دیده و به سهم خودش نرسیده تغییر کند یعنی اگر قرار است برجام تغییر کند باید جریمه‌ای برای طرف‌های مقابل تعریف شود تا راه فرار از تعهداتشان را نداشته باشند و بر اساس وظایفشان عمل کنند.

نماینده مردم قم در پایان با تاکید بر اینکه به برجام چیزی اضافه نمی‌شود و برجام فقط در مورد مسائل هسته‌ای بوده و ما هم کاملا به تعهداتمان عمل کردیم، اظهار کرد: مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ کدام مرتبط با برجام نیست و در برجام هم راه پیدا نخواهد کرد؛ بنابراین اگر بخواهد مذاکره‌ای راجع به برجام صورت بگیرد این است که چرا طرف‌های مقابل ایران به تعهداتشان عمل نکردند و آن‌ها هم باید مانند ایران به تعهدات عمل کنند و سهم ایران را بپردازند و فقط در این زمینه می‌تواند مذاکره‌ای صورت بگیرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه