ارسال به دیگران پرینت

زنگ خطر برای حزب مرکل | شکست تاریخی در انتخابات دو ایالت جنوبی آلمان

نتایج انتخابات روز یکشنبه در دو ایالت‌ راین‌لند فالتس و بادن وورتمبرگ، زنگ خطر جدی را برای حزب دموکرات مسیحی، حزب صدراعظم، آنگلا مرکل به صدا درآورد؛ آن هم تنها شش ماه مانده به برگزاری رای‌گیری سراسری که نتیجه آن جانشین رهبر پرسابقه آلمان را تعیین خواهد کرد.


زنگ خطر برای حزب مرکل  |   شکست تاریخی در انتخابات دو ایالت جنوبی آلمان

نتایج انتخابات روز یکشنبه در دو ایالت‌ راین‌لند فالتس و بادن وورتمبرگ، زنگ خطر جدی را برای حزب دموکرات مسیحی، حزب صدراعظم، آنگلا مرکل به صدا درآورد؛ آن هم تنها شش ماه مانده به برگزاری رای‌گیری سراسری که نتیجه آن جانشین رهبر پرسابقه آلمان را تعیین خواهد کرد.

مطابق نتایج نهایی رای‌گیری که روز دوشنبه اعلام شد، اتحادیه دموکرات مسیحی با گرایش راست میانه از حزب سبزها در بادن وورتمبرگ و سوسیال دموکرات‌ها در ایالت‌ راین‌لند فالتس شکست خورد و پایین‌ترین سطح محبوبیت خود را پس از جنگ جهانی دوم تجربه کرد.

در ایالت بادن وورتمبرگ حزب دموکرات مسیحی با کسب ۲۳.۶ درصد آرا و ۳۸ کرسی ایالتی در عمل ۳.۴ درصد از حامیان پیشین خود در این ایالت را از دست داد ولی در مقابل حزب سبزها با رشد ۲.۱ درصدی نزدیک به ۳۲.۴ درصد آرا و ۵۳ کرسی ایالت جنوبی را از آن خود کردند و خود را به سطح سومین حزب قدرتمند آلمان ارتقا دادند.

سبزها در آخرین انتخابات ایالت بادن وورتمبرگ در سال ۲۰۱۶ موفق شده بودند با پیشی گرفتن از حزب دموکرات مسیحی به قدرتمندترین حزب این ایالت بدل شوند.

حزب دموکرات مسیحی در ایالت راین‌لند فالتس نیز با کسب ۲۵.۵درصد آرا (۲۹ کرسی) در مقابل رای ۳۶.۱ درصدی (۴۰ کرسی) سوسیال دموکرات‌ها رقابت را به این حزب واگذار کردند. در این ایالت نیز حزب صدراعظم آلمان با ریزش ۵.۳ درصدی آرا نسبت به نتایج انتخابات پیشین مواجه شد.

بدین ترتیب وینفرید کرچمان در ایالت بادن وورتمبرگ و مالو درایر در ایالت‌ راینلند فالتس به عنوان وزیر اول این دو ایالت در مقام خود ابقا شدند.

پیش از برگزاری این انتخابات نیز در ایالت بادن وورتمبرگ ائتلافی از احزاب دموکرات مسیحی و سبزها به ریاست وینفرید کرچمان از حزب سبزها قدرت را در اختیار داشت و در ایالت راینلند فالتس نیز ائتلافی سه‌گانه از حزب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال‌ها به ریاست مالو درایر از حزب سوسیال دموکرات عهده‌دار قدرت بود.

نارضایتی عمومی از روند کُند واکسیناسیون کرونا در آلمان و نیز متهم شدن دو عضو حزب دموکرات مسیحی در پارلمان به دست داشتن در تجارت ماسک موجب شده تا محبوبیت حزبی که صدراعظم آلمان تا سال ۲۰۱۸ رهبری آن را نیز بر عهده داشت، کاهش یابد.

شکست در انتخابات روز یکشنبه همچنین رخدادی ناخوشایند برای آرمین لاشت است که از ژانویه گذشته رهبری حزب دموکرات مسیحی را بر عهده گرفته و قصد دارد این حزب را در جریان رقابت‌های انتخابات سراسری روز ۲۶ سپتامبر هدایت کند؛ انتخاباتی که تکلیف صدراعظم این کشور را در پایان ۱۶ سال زمامداری خانم مرکل مشخص خواهد کرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه