ارسال به دیگران پرینت

ارنست مونیز | قبل از انتخابات ایران، مشکل را حل کنید

عضو تیم مذاکره کننده دولت وقت آمریکا در گفت و گوهای برجامی معتقد است مسائل پیرامون برجام بین تهران و واشنگتن باید تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران حل شود.


ارنست مونیز  |  قبل از انتخابات ایران، مشکل را حل کنید

مونیز، استاد فیزیک هسته‌ای و وزیر سابق انرژی آمریکا در دولت باراک اوباما به سی ان ان گفت: برای آنکه دو طرف توافق گام های دوجانبه ای بر دارند، نیاز به جسارت سیاسی دارند تا این مساله طی سه ماه آینده حل شود.

مونیز در باره اقدام دولت قبلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در خروج از برجام که باعث ایجاد یک چالش بین المللی شد، تاکید کرد دو طرف باید با اراده و جسارت سیاسی، تلاش کنند این مسئله را ظرف سه ماه آینده حل کنند.

مونیز افزد که فعالیت های سیاسی برای بازگشت به برجام وظیفه گروسی نبوده بلکه وظیفه دولت بایدن، اروپایی ها و چین و روسیه است.

عضو سابق تیم مذاکره آمریکا در توافق هسته ای 2015 درباره سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، انجام این سفر را در شرایط زمانی کنونی مهم ارزیابی کرد و گفت: گروسی با انجام این سفر در موقعیت منحصر فردی قرار داشت که بتواند از ادامه دریافت اطلاعات در زمینه فعالیت هسته ای ایران ایران اطمینان یابد؛ بنابراین چنانچه هرگونه توافقی طی سه ماه آینده حاصل شود ، مهم خواهد بود چرا که اگر وقفه ای در نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران ایجاد شود، ممکن است کار مشکل شود زیرا این نظارت ها تنها مکانیزم راست آزمایی فعالیت های هسته ایران است.

وی درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص غنی سازی اورانیوم 60 درصد، بدون اشاره به وجود زرادخانه های عظیم و مخفی رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید برای منطقه، مدعی شد که ایران درحال انجام یک بازی باخت است و تصور می کند برداشتن چنین گام هایی می تواند اهرمی برای مذاکرات باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز 4 اسفند در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان با بیان اینکه کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌گناه روش آمریکایی‌ها و غربی‌ها است و جمهوری اسلامی این روش را قبول ندارد و بر همین اساس به سلاح هسته‌ای فکر هم نمی‌کند، تاکید کردند: اما ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه