ارسال به دیگران پرینت

مخالفت مشاور ارشد بایدن با اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه انصارالله یمن

«جیک سالیوان» نامزد مشاور امنیت ملی در دولت جو بایدن مخالفت خود را با تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تروریستی خواندن انصارالله اعلام کرد و گفت که این اقدام فقط رنج بیشتری بر مردم یمن تحمیل می‌کند.

مخالفت مشاور ارشد بایدن با اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه انصارالله یمن

سالیوان بامداد یکشنبه در توئیتی نوشت: گنجاندن کل این سازمان (انصارالله) در فهرست تروریستی فقط رنج بیشتری به مردم یمن تحمیل کرده و از دیپلماسی حیاتی برای پایان دادن به جنگ جلوگیری می‌کند.

وزارت امور خارجه روز ۲۲ دی ماه اعلام کرد که قصد دارد نام جنبش انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که وزارتخانه تحت امرش تصمیم خود برای قرار دادن نام انصارالله در فهرست «سازمان تروریستی خارجی» را به کنگره ابلاغ کرده است.

۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه در نامه‌ای به پمپئو نسبت به تروریستی خواندن انصارالله یمن اعتراض کردند و خواستار ارائه اطلاعات لازم برای این تصمیم شدند.

از سوی دیگر، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواستار تجدید نظر آمریکا در تصمیم خود مبنی بر تروریست خواندن جنبش انصارالله یمن شد و گفت: نگرانی ما از این است که  قرار دادن نام حوثی ها (جنبش انصارالله) در فهرست سازمان های تروریستی، تاثیری نگران کننده روی همه طرف های درگیر بگذارد.

«دیوید بیزلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هم با یادآوری وضعیت کشور فقیر و جنگ زده یمن و نیاز به کمک های بشردوستانه در باره پیامد تروریست خواندن جنبش انصارالله هشدار داد و گفت: تروریست خواندن جنبش انصارالله از سوی آمریکا به منزله اعدام صدها هزار یمنی است.

با وجود اقدام خصمانه دولت ترامپ، «محمد عبدالسلام» رییس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله گفت: انصارالله به رغم تصمیم واشنگتن در تروریست خواندن این جنبش، از مذاکرات صلح با سازمان ملل و عربستان خارج نخواهد شد.

«دومینیک استیل‌هارت» مدیر اجرایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز تصریح کرد که تصمیم آمریکا فعالیت‌های بشردوستانه و حیاتی در یمن را محدود و با مانع رو برو خواهد کرد. وی از کشورهایی که تحریم‌های آمریکا را اعمال خواهند کرد خواست تا مشکلات بشردوستانه را مد نظر قرار داده و هرگونه تأثیر منفی بر جمعیت و کمک‌های بی طرفانه در یمن را کاهش دهند.

بیش از شش سال است که یمن شاهد جنگی است که ۲۳هزار و ۳۰۰ نفر جان خود را در نتیجه حملات ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان و با حمایت رژیم صهیونیستی، از دست داده اند و طبق اعلام سازمان ملل ۸۰ درصد جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری یمن برای زنده ماندن در بدترین بحران انسانی نیاز مبرم به کمک­ های جهانی دارند ولی این درگیری به دلیل مسائل منطقه ای پیچیده تر شده است.

از مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴)  عربستان همراه با امارات متحده عربی، بحرین، کویت، سودان و مصر به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرده است و ارتش یمن و انصارالله در کنار ملت این کشور از خود دفاع می‌کنند که تاکنون ادامه دارد و تلاش نهادهای بین المللی برای خاتمه دادن به آن هر بار با کارشکنی عربستان ناکام مانده است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه