ارسال به دیگران پرینت

در گفتگو با سی ان ان مطرح شد

انتقاد جان بولتون از همراهی جمهوریخواهان با ترامپ

مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ، همراهی جمهوریخواهان با ادعای ترامپ در خصوص تقلب انتخاباتی را لطمه به حزب جمهوریخواه و آمریکا دانست.

انتقاد جان بولتون از همراهی جمهوریخواهان با ترامپ

به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مقامات برگزار کننده انتخابات در آمریکا این انتخابات را از امن‌ترین انتخابات (از جنبه تهدیدات و حملات سایبری) در تاریخ این کشور می‌دانند. این نظر افرادی است که در دولت ترامپ کار می‌کنند؛ بنابراین پرسش، آن است که چرا رئیس جمهور همچنان نظریات توطئه درباره تقلب در انتخابات را دنبال می‌کند؟

سی ان ان پس از این مقدمه کوتاه با جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ گفتگو کرد. مشروح این گفتگو بدین شرح است:

مجری: شما می‌دانید دونالد ترامپ چگونه آدمی است! چرا جمهوریخواهان به او اجازه می‌دهند نه تنها حزب جمهوریخواه بلکه دموکراسی را از لحاظ اعتبار، دچار خدشه کند؟ چرا ما شاهد چنین چیزی هستیم و چرا افراد، اجازه این کار را می‌دهند؟

جان بولتون: بهترین برداشت من از اوضاع، آن است که بسیاری از افراد امیدوارند او (دونالد ترامپ) وقتی روند (اقامه دعاوی حقوقی) را طی کند به این درک برسد که انتخابات را باخته است و به تبع آن، اوضاع آرام شود. من از آن می‌ترسم که واکنش‌ها دقیقا برعکس باشد. شیوه عملکرد ترامپ طوری است که نشان می‌دهد وی می‌تواند به افراد امر و نهی کند و به خواسته‌های خود برسد. وقتی که افراد در برابر او (ترامپ) مقاومت نکنند او خواسته هایش را بیشتر می‌کند. من به عنوان یک جمهوریخواه می‌گویم که راه کنترلِ خسارت به کشور و حزبِ جمهوریخواه، آن است که سران و رهبران جمهوریخواه، نظر مخالف خود را بیان کنند، واقعیت را درک کنند و نشان دهند که درک می‌کنند. جو بایدن، رئیس جمهور منتخب است. از این رو این مناقشه‌ای که وجود دارد باید تمام شود و ما باید به سمت انتقالِ دولت (ترامپ به دولت بایدن) برویم.

مجری: آیا به نظر شما اوضاع بدتر خواهد شد و شاهد رفتار دمدمی مزاج بیشتر خواهیم بود؟ این مسئله، خطری برای دمکراسی و برای جمهوری آمریکا است. آیا اوضاع بدتر خواهد شد؟

جان بولتون: به نظر من به طور کامل محتمل است. هم خبر خوب و هم خبر بد، آن است که دونالد ترامپ، راهبرد جامعی ندارد. اگر وی در این خصوص راهبرد جامعی داشته باشد احتمالا نخستین بار در طول ریاست جمهوری اش خواهد بود که استراتژی دارد. وی (ترامپ) ساعت به ساعت و روز به روز، دنبال چیزی می‌گردد که مایه آرامشش شود. بعد از برگزاری انتخابات، هر روز شنیدیم مدرک گسترده‌ای از وجود تقلب در انتخابات وجود دارد و ارائه خواهد شد و او نشان خواهد داد که تقلب صورت گرفته و توطئه‌ای در جریان بوده است؛ غافل از آنکه چنین مدرکی را ندیدیم. وعده داده شده بود بخشی از این مدارک، امشب ارائه شود. به نظر من، هیچ مدرکی وجود ندارد. به نظر من هرقدر که این ماجرا بیشتر طول بکشد، خسارت به آمریکا و اعتبار بین المللی اش بیشتر خواهد بود. چون به طور خاص، مردم دنیا رئیس جمهوری را می‌بینند که بیش از گذشته از واقعیت فاصله دارد.

مجری سی ان ان: شما جزو کسانی هستید که در دولت رئیس جمهور ترامپ حضور داشتید. آیا فرد بالغ و پخته‌ای در دولت وجود دارد که بتواند اکنون چیزی بگوید؟ آیا کسی مثل جان بولتون در اطراف ترامپ هست؟ آیا فردی مثل ژنرال جان کِلی هست که بتواند به رئیس جمهور بگوید: «گوش کنید! شما باید این کار را بکنید و این شیطنت‌ها را کنار بگذارید!»؟ آیا در میان اطرافیان ترامپ، کسی هست که چنین چیزی را به رئیس جمهور بگوید؟

جان بولتون: در چهار سال گذشته افراد بالغ و پخته زیادی در دولت ترامپ حضور داشتند که دولت را ترک کردند. به نظر من اکنون چنین فردی در دولت ترامپ حضور ندارد. بخشی از مشکل نیز همین است. امیدوارم جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و مجلس سنا صدای مخالفت خود (با رئیس جمهور) را بلند کنند. به نظر من چنین کاری همسو با هدف مشروع سیاسی نمایندگان (یا سناتورها) برای پیروزی در مرحله حذفی انتخابات و برای کسب دو کرسی در ایالت جورجیا خواهد بود؛ انتخاباتی که قرار است در ماه ژانویه برگزار شود.

به نظر من سکوت و همراهی با خیالبافی‌های رئیس جمهور، مغایر با هدف قانونگذاران در کسب ۵۲ کرسی جمهوریخواهان سنا است. به اعتقاد من، رای دهندگان می‌توانند خودشان به حقیقت پی برند. آن‌ها به کسانی نیاز دارند که اطلاعات درست در اختیارشان قرار دهد. پایگاه‌هایی که جمهوریخواهان در اختیار دارند توان بررسی و دستیابی به حقیقت را دارد.

 

مجری سی ان ان: پس به نظر شما چنین اقداماتی، بخت سناتور‌های جمهوریخواه برای پیروزی در انتخابات ژانویه را تضعیف می‌کند؟

جان بولتون: من خواستار نافرمانی مدنی گسترده از طرف جمهوریخواهان نیستم بلکه از آن‌ها می‌خواهم به طور دقیق بگویند ماجرا چیست؟ من می‌گویم بیایید توضیح دهیم رقابت انتخاباتی، بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی بود که موسسات افکار سنجی اعلام کرده بودند و اکنون دونالد ترامپ، انتخابات را باخته است و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تقلب شده است. باید برای مردم توضیح داده شود که شهادت در دادگاه با توئیت کردن تفاوت دارد. اگر این مسائل برای مردم توضیح داده شود رای دهندگان جمهوریخواه، آن را درک می‌کنند و نتیجه را خواهند پذیرفت.

مجری: شما در کتاب خود درباره برخی اقدامات و گفته‌های مستبدانه رئیس جمهور سخن گفتید. پرسش من آن است که با توجه به پاکسازی که ترامپ در حال انجام دادنش است و با توجه به شناختی که از ذهنیت ترامپ دارید، این مسائل چه لطماتی را از قبل از خروج وی از کاخ سفید به کشور وارد خواهند کرد؟

جان بولتون: در عرصه امنیت ملی، لطمات زیادی وارد می‌شود. من باید اول به پاکسازی که او در وزارت دفاع انجام داد، اشاره کنم. به نظر می‌رسد اقدام (ترامپ) در پاکسازی وزارت دفاع (برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع) ناشی از انگیزه‌های شخصی اش بود. هیچ مبنای مشروعی برای برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع یا دیگر افرادی که اخراج شدند، وجود ندارد.

این اقدامات ممکن است خسارت‌های زیادی داشته باشد. ما کمتر از ۱۰ هفته تا آغاز به کار ریاست جمهوری آمریکا فاصله داریم. اکنون زمانی است که حریفان آمریکا امیدوارند توجه ما از مسائل اصلی منحرف شود تا به هر طریقی از ما سوء استفاده کنند. اکنون تیم جدیدی در راس بخش غیرنظامی وزارت دفاع مستقر شده است که بی تجربه است. من به بخش نظامی اطمینان دارم. بخش نظامی هیچ وقت نمی‌خواهد وارد عرصه سیاسی شود و روی مواضع خود محکم می‌ایستد. همچنین امروز در وزارت امنیت داخلی، یک مقام در بخش امنیت سایبری، مجبور به استعفاء شد.

شایعاتی درباره پاکسازی این وزارتخانه از سایر افراد نیز مطرح است. چون نظر مخالف خود را اعلام کردند و مسائل مطرح شده درباره برنامه‌های رایانه‌ای را به طور کامل غیر واقعی دانستند. ممکن است پاکسازی‌های دیگری در پیش باشد. شایعاتی درباره برکناری مدیر اف. بی. آی و سی. آی. ای. وجود دارد. هیچ یک از این اقدامات، هیچ دلیلی جز، انگیزه‌های شخصی ندارند. اگر ما شاهد برکناری‌های بیشتر باشیم، ممکن است به لحاظ بین المللی ضعیف‌تر شویم.

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه