ارسال به دیگران پرینت

ابتکار: مذاکرات قانون اساسی درباره مفهوم «رجل سیاسی» روشن است/ به گفته امام(ره) خانم‌ها باید در مقدمات اساسی کشور دخالت کنند

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:دولت جمع بندی‌اش این است که احزاب باید زمینه را برای حضور زنان در انتخابات فراهم کنند.


ابتکار: مذاکرات قانون اساسی درباره مفهوم «رجل سیاسی» روشن است/ به گفته امام(ره) خانم‌ها باید در مقدمات اساسی کشور دخالت کنند

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:دولت جمع بندی‌اش این است که احزاب باید زمینه را برای حضور زنان در انتخابات فراهم کنند.

 کمتر از ۶ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که قانونش در بهارستان با وجود آنکه لایحه جامع‌اش از سوی دولت به آنجا فرستاده شده در حال اصلاح است.

اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برای مجلس تازه تأسیس آنقدر مهم بود که تنها ۲ ماه بعد از روی کارآمدن آن را اعلام وصول و شروع به اصلاحش کرد. آن هم اصلاحاتی که صدای هر دو جناح سیاسی کشور درآورده است و به گفته بزرگان سیاسی کشور انگار تنها برای حضور چند فرد خاص در حال تغییر است.

اما مشخص نبودن تکلیف واژه «رجل سیاسی» و نادیده گرفتن سهم زنان در این اصلاح یکی از بحث‌هایی است که این روزها در محافل سیاسی مطرح می‌شود. بارها فعالان سیاسی درباره حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری سخنانی را بیان کردند و خواهان حضور جدی آنان در عرصه انتخابات کشور شدند اما نه تنها خواسته‌شان دیده نشد بلکه به نظر می‌رسد در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در مجلس یازدهم در حال اتفاق است جایگاهی ندارند و باید به همان انتخابات مجلس و شوراها اکتفا کنند.

معصومه ابتکار درباره مشخص شدن تکلیف واژه رجل سیاسی در ادبیات سیاسی ایران گفت:در لایحه دولت و طرح اصلاح قانون انتخابات که از سوی نمایندگان پیگیری می‌شود، در مورد مفهوم «رجل سیاسی» مغایرتی با آنچه در قانون اساسی آمده وجود ندارد.

معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: رجل سیاسی در قانون اساسی مشخص است، در این قانون کلمه رجال را به این خاطر استفاده کردند که جنسیت را در بر نگیرد که این موضوع در مذاکرات قانون اساسی هم وجود دارد و شهید آیت‌الله بهشتی و خانم مینو گرجی در این مورد به صورت روشن صحبت کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بحث بسیار روشن است که چرا کلمه «رجل» انتخاب شده است و شورای نگهبان هم هیچ زمانی تفسیر مغایری ارائه نداده؛ پس یعنی نیازی نبوده است که دوباره در طرح و لایحه بندی در این خصوص وجود داشته باشد.

ابتکار با اشاره به «لایحه جامع انتخابات» که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، عنوان کرد: موضوعی که مطرح شد بحث سهمیه بندی زنان برای حضور در انتخابات مجلس بود؛ جمع بندی دولت این بود که احزاب باید زمینه را برای حضور زنان در انتخابات فراهم کنند و خوشبختانه در یک دوره‌ای هم این کار صورت گرفت و ما در انتخابات مجلس دهم شاهد حضور ۳۰ درصدی نمایندگان زن در مجلس بودیم.

وی در پایان تاکید کرد: احزاب باید به همان خط مشی که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بیان کردند مبنی بر اینکه زنان باید در مقدمات اساسی کشور دخالت کنند، توجه جدی کرده و برای آنان نقش کلیدی در نظر بگیرند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه