ارسال به دیگران پرینت

جو بایدن قاضی مریک گارلند را به عنوان دادستان کل آمریکا «معرفی می‌کند»

دو منبع مطلع از گزینش‌های جو بایدن برای دولت جدید آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ دی گفتند که او مریک گارلند، قاضی دادگاه فدرال را که در سال ۲۰۱۶ عضویت او در دیوان عالی توسط جمهوریخواهان رد شد برای مقام دادستانی کل و وزارت دادگستری انتخاب کرده است.

جو بایدن قاضی مریک گارلند را به عنوان دادستان کل آمریکا «معرفی می‌کند»

انتظار می‌رود که آقای بایدن روز پنجشنبه ۱۸ دی انتصاب مریک گارلند را همراه با سایر مقامات ارشد وزارت دادگستری اعلام کند. لیزا موناکو، مشاور سابق امنیت ملی به عنوان معاون وزیر دادگستری و وانیتا گوپتا، رییس سابق بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری نیز به عنوان دستیار دادستان کل معرفی خواهند شد.

مریک گارلند، قاضی با تجربه‌ای است که در دهه‌های قبل در وزارت دادگستری آمریکا عهده دار مقامات ارشدی بود. جمهوری خواهان مجلس سنای آمریکا در سال ۲۰۱۶ نامزدی قاضی گارلند برای عضویت در دیوان عالی آمریکا را رد کرده و حتی حاضر نشدند جلسه بررسی صلاحیت او را برگزار کنند. بنابراین تایید انتصاب او به عنوان دادستان کل نیز ممکن است با مخالفت آنها روبرو شود.

ولی آقای بایدن ممکن است روی میانه رو بودن و سوابق حرفه‌ای قاضی گارلند به عنوان عاملی برای تایید صلاحیت او حساب کند.

از شواهد چینین برمی‌آید که افراد دیگری از جمله داگ جونز، سناتور سابق ایالت آلاباما و سلی ییتس، معاون سابق دادستان کل آمریکا نیز برای این مقام در نظر گرفته شده بودند.

در صورت تایید صلاحیت قاضی گارلند او از آغاز کار به عنوان دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد شد.

دو مورد حساس از این چالش‌ها ادامه تحقیقات در مورد اتهام فرار مالیاتی هانتر بایدن، پسر رییس جمهور جدید و فشار دمکرات‌ها برای انجام تحقیقات قضایی در مورد عملکرد سیاسی و شخصی دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری اوست.

پرونده تحقیقات بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز هنوز بسته نشده و در نتیجه دادستان کل در آینده ناگزیر خواهد بود در مورد نتیجه گیری از این تحقیقات و چگونگی انتشار علنی نتایج آن تصمیم گیری کند.

علاوه بر این، وزارت دادگستری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به همسویی و جهت گیری سیاسی به نفع رییس جمهور متهم شده است.

با پایان چهار سال پرتلاطم در وزارت دادگستری این نهاد اکنون باید روی مسئله حقوق مدنی و به خصوص نحوه رفتار پلیس و نیروهای انتظامی با سیاهپوستان تمرکز کند.

پس از کشته شدن جورج فلوید، یک مرد سیاهپوست در مینیاپولیس هنگام بازداشت در تابستان گذشته موجی از اعتراضات گسترده به خشونت پلیس سراسر آمریکا را دربرگرفت.

 

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه