ارسال به دیگران پرینت

توافقنامه پایان بحران قطر به طور رسمی امضاء شد

رهبران کشورهای حاضر در نشست شورای همکاری خلیج فارس، بیانیه «العُلا» که شامل توافق بر سر پایان بحران قطر است را امضاء کردند.

توافقنامه پایان بحران قطر به طور رسمی امضاء شد

سران کشورهای عضو سازمان شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در نشست امروز (سه شنبه) بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران بیش از سه ساله قطر امضاء کردند.

پس از امضای این بیانیه «شیخ نواف الاحمد الصباح» امیر کویت، به عنوان کشوری که بیشترین تلاش را برای پایان بحران قطر انجام داده، از تمامی کشورهای امضاء کننده این بیانیه و همچنین از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تقدیر کرد.

پس از امضای این بیانیه که هنوز جزئیات کامل آن منتشر نشده، چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به پایان رسید.

بنابراین با امضای این بیانیه، بحرانی که در ژوئن ۲۰۱۷ میان قطر با کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر آغاز شده بود، در ظاهر پایان یافته تلقی می‌شود. «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر شخصا در این نشست حضور یافته بود و شب گذشته نیز تمامی مرزهای آبی، خاکی و هوایی قطر با عربستان بازگشایی شد.

در این میان مشخص نیست که قطر کدام یک از سیزده شرط ابتدایی ریاض و ابوظبی برای از سر گیری روابط را عملی کرده است. آن‌گونه که محافل سیاسی می‌گویند، دولت قطر تنها متعهد شده است که پیگیری قضایی خود از کشورهای محاصره کننده را ملغی کند. بنابراین هیچ کدام از سیزده شرط که شامل کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره، و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس و برچینی پایگاههای نظامی ترکیه بود، ظاهرا عملی نشده است.

 

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه