ارسال به دیگران پرینت

آلمان در برابر بایدن هم از احداث شاه‌لوله نورداستریم ۲ دفاع می‌کند

وزیر خارجه آلمان قصد دارد از پروژه احداث شاه‌لوله نورداستریم ۲ در برابر رئیس جمهور آینده آمریکا هم دفاع کند. جو بایدن نیز مانند دونالد ترامپ با انتقال گاز روسیه به غرب اروپا ابراز مخالفت کرده است.


آلمان در برابر بایدن هم از احداث شاه‌لوله نورداستریم ۲ دفاع می‌کند

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه (۸ دی / ۲۸ دسامبر) گفت که در برابر رئیس جمهور آینده آمریکا نیز از پروژه عظیم نورداستریم ۲ دفاع خواهد کرد. او تصریح کرد: «ما قصد نداریم هر کاری را با موافقت واشینگتن انجام دهیم.»

 

ماس در این رابطه گفت، "حاکمیت مستقل اروپا ما را ملزم نمی‌سازد که در آینده هر کاری را با رضایت واشنگتن انجام دهیم". او تآکید کرد که آلمان موضع خود نسبت به نورداستریم ۲ را "تغییر نخواهد داد".

 

ساخت شاه‌لوله عظیمی که گاز روسیه را به آلمان می‌رساند، تا ۹۴ درصد پایان یافته است. ایالات متحده با این پروژه از بنیاد مخالف است و قصد دارد با حربه تحریم حتی شرکت‌های آلمانی را به خاطر همکاری با آن تنبیه کند. 

 

دونالد ترامپ با نورداستریم ۲ مخالفت سرسختانه نشان داد و اکنون روشن است که جو بایدن هم با این شاه‌لوله مخالف است.

 

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: «احتمال دارد در آینده باز هم درباره برخی از مسائل با آمریکا اختلاف‌نظر پیش بیاید،  مهم این است که ما در راهکردهای ژئوپولیتیک بنیادی خط مشترکی داشته باشیم و با هم پیش برویم.»

 

تأثیر بحران کرونا

ایالات متحده اعتقاد دارد که با این پروژه عظیم اروپا تا حد زیادی به گاز روسیه وابسته می‌شود. مدافعان پروژه در مقابل اما آمریکا را متهم می‌کنند که قصد دارد تنها گاز مایع خود را به اروپا بفروشد.

 

در طول دوران زمامداری ۴ ساله دونالد ترامپ در کاخ سفید، روابط آلمان و آمریکا به خاطر رشته‌ای از اختلاف‌نظرها به پایین‌ترین سطح خود رسید. اکنون آلمان به آغازی دیگر امید بسته است.

 

ترامپ همچنین آلمان را متهم می‌کرد که بودجه اندکی برای دفاع خود صرف می‌کند. در این زمینه نیز گمان نمی‌رود که جو بایدن سیاستی متفاوت در پیش بگیرد. 

 

طبق مصوبات پیمان ناتو هر کشور عضو باید ۲درصد از تولید ناخالص ملی را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهد؛ هایکو ماس در عین پایبندی آلمان به این اصل، تأکید دارد که با گسترش بحران کرونا همه کشورها ناگزیر به بازنگری در هزینه‌های مالی خود هستند.

 

به گفته ماس نیاز به گفت‌وگوهای بیشتری هست تا روشن شود این وضعیت تازه برای مسیر و اهداف ما چه تغییراتی به بار می‌آورد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه